• FabulousMom

Snabb första förlossning, hur blev andra?

Skulle vilja höra om hur andra förlossningen blev för er som haft en snabb första förlossning.

Min första förlossning tog knappt 5 timmar från att jag kom in, det räknades som snabbt då. Jag var 4 cm öppen när jag kom in. Nu inför andra är jag inställd på att det kommer gå snabbare, men min BM säger att det inte behöver bli så. Men visst brukar andra gången gå snabbare än första?

Jag hoppas på ett snabbt förlopp, är inte ens rädd för att föda hemma, men tycker det vore instressant att höra hur det blev för er andra. 

- Pojke 2008 - Bebis 2013 -
  • Svar på tråden Snabb första förlossning, hur blev andra?
  • Dress

Min första tog tre timmar totalt. Det var precis att vi hann in till BB. Jag gick mycket sönder och det var lite allmänt överrumplande. Kände inga förvärkar alls. Vattnet gick och jag hade inga värkar när jag ringde in - "Ni kan komma in framemot kvällen" sa de. (Klockan var 14.) Vi åkte som tur var in genast. Klockan 17 var hon ute :)

Andra däremot gick mycket bättre. Då kände jag förvärkarna och kunde förbereda mig mer mentalt. Hoppas att det blir lika positiv andra förlossning för dig som för mig! Lycka till!

• purple box

Med första tog det 5 timmar från det att vi kom in på förlossningen (3 cm öppen, ingen vattenavgång). Med andra tog det 6 timmar från första värken.Tur att det inte gick fortare, fick vänta 1 timma på barnvakt och tog en timma att åka in. Så ca 2 timmar var vi på förlossningen.

• Anfa

första tog 5-6 timmar,startade med vattenavgång o detta var 2011.

andra tog 2,5 timmar ca från att jag vaknade av för onda värkar kl sju på morgonen. (kanske jag haft värkar längre tid medan jag sov?vet ej).. när vattnet gick så kom bebis ut efter en krystning,de gick för snabbt så blev klippt. o de va 2012

• Myran 08

Barn 1 tog från jag kom in till förlossningen 3 timmar och några minuter. Åh det hade startat 4,5 timme tidigare utan att jag förstod det. Kom in öppen 6 cm och min man hann knappt med. Kom när det var 45 minuter kvar. Han hade 10  mil från jobbet. 

Barn 2. Vattnet gick vid 16 tiden tror jag det var. Runt 22 var värkarna regelbundna. Runt 00 skrivs jag in på förlossningen och pojken är född 02:50. Gick från 6 cm till helt öppen och att han hade kommit ut på 10 minuter. hann knappt upp med rumpan i sängen innan han var ute. BM sa att jag inte fick krysta då jag bara vara öppen 6 cm men det fick hon det när hon såg 10 cm och huvudet var på väg ut. Jag var öppen 2,5 cm när jag kom in vid 00.  

Så vi fick uppmaningen att OM det kommer fler syskon så ska vi in fort, så vi hinner med. 

Så ja det kan gå snabbare, men kan även gå långsammare.

Lycka till! 

• Mandelskorpan

1an, 13 timmar från vattenavgång. Öppen helt efter 5h.
    2an, 2h från smärtsamma värkar, var då öppen 6 så icke smärtsamma sammandragningar öppnade... Startade med vattenavgång 2 dygn före.
    3an, 2.5h efter att slempropp lossnat, kände inget innan. Hade regelbundna värkar (var 7e minut) 1h 20min före. Gick jättesnabbt när värkarna väl tog i.  

Så snabbare fast lite olika. 

• daimstrut

Första: tre timmar på sjukhuset, 6 cm öppen när jag kom in.

Andra: 1,5 timme på sjukhuset. 5 cm öppen när jag kom in. Dock tog de vattnet och då gick det snabbt.

Men med bägge har jag haft värkar hemma ca en halv dag innan jag åkte in, så det är inga pang-bom förlossningar. Åkte dock in tidigare med tvåan på inrådan och det var klokt. Ca fem-sex min mellan värkarna jämfört med ca tre min med ettan.

• Slonya

Den första tog 6 timmar från första värken.
    Den andra tog 2 timmar från vattenavgång. 35 minuter på förlossningsavdelning.
    Den tredje tog 2 timmar från fåorsta värken.
    Med nr 4 blev jag igångsatt och det tog 110 minuter.

• DexX

min första tog ca 4h totalt. så är också nyfiken på hur de kommer bli med andra, så de sägs som sagt att de ska gå fortare! är inte heller speciellt rädd för att föda hemma, mer än att de ska vara nå fel på barnet så hon behöver akut vård. 

så jag hänger kvar här och ser vad folk skriver :) 

• Skogsmulle81

Min första förlossning, lik din FabulousMom, var inne knappt 5 timmar, öppen 4cm vid inskrivning. Vattnet gick när jag var öppen 9cm. Krystvärkar i 12 min, sen kom prinsen!

Andra förlossningen (1,5 år senare) tog 2,5 tim från första känningen, öppen 9cm vid inskrivning, hann vara inne 40 min, 2 krystvärkar sen kom prins nr 2!

Så ja, andra gick snabbare för mig Glad

När har du bf? Du kan väl uppdatera här hur det gick för dig? *nyfiken*        

• FabulousMom

Spännande! Jag har BF 13/2, så det är inte allt för lång tid kvar nu. Det verkar som det för de flesta går snabbare andra gången! Glad

- Pojke 2008 - Bebis 2013 -
  • smurfelina76

Första tog 4 timmar från första värk, på förlossningen i 2,5 timme. Dom sa vid ankomst du hade kunnat vara hemma i en 4-5 timmar till.. Jo men visstFlört

Andra tog 5 timmar från första värk, på förlossningen 2,5 timme.  Dom bad mig röra på mig för att skynda på förloppet, men jag vägrade och låg ner , gick fort nog ändå Flört  

Du äger dina egna upplevelser
  • LinnV

1.a totalt 6 timmar varav 2 timmar på förlossningen.

2.a totalt 2,5 timmar varav 30 min på förlossningen.

• Dang it

Första tog hela 33 timmar, så han gick ju inte fort direkt. Inför andra förlossningen sa min BM att man kunde räkna med halva tiden ungefär, så jag skulle då räkna med ca 16 timmar. Jag tänkte, kanske 6-8 timmar om det hår SUPERsnabbt.

Vattnet gick med andra sonen, krystvärkar direkt. Han är född knappa 2,5 timme efter vattenavgång. Så det kunde jag ju inte räkna med. Det var oerhört intensivt och fick ske helt naturligt sådär i paniken på soffan hemma. Jag upplever mig mycket mer utmattad efter den korta, intensiva förlossningen än den som drog ut 33 timmar, varav 18 av de timmarna var pinvärkar.

• iser

Min första förlossning tog 4 1/2h och började med vattenavgång. Från fyra cm öppnade jag mig resten på en timme. Men den förlossningen avbröts då och det blev urakut snitt. Kanske hade det tagit en timme längre om den hade fortgått.

Andra barnet började också med vattenavgång och han var ute på  4 1/2 timme. Så ganska lika förlossningar. Öppnade mig de sista 6 på en timme med andra också.

• Mary Jo

Nr 1 3 timmar från första värken, 2 timmar på förlossningen.
    Nr 1 1 timma från första värken, 6 minuter på förlossningen. Gick döfort och fick åka ambulans.  

Mamma till Vilja-10 och Tintin-12
  • MorsanEM

Första visste jag inte att det var igång skulle in för att få en tablettkur till men blev raka vägen in på ett förlossnings rum och börja krysta för var 10 cm öppen.

Andra barnet tyckte jag tog det lugnt men det tyckte inte förlossningen 5 timmar tog det. ;)

• Ean

Första tog 3 timmar från 6cm och få vi kom in på förlossningen! 8 timmar från första värken.
    Andra tog 2 timmar från 4cm och då vi kom in till förlossningen! 5-6 timmar från första värken

Svar på tråden Snabb första förlossning, hur blev andra?