• mayamimaya

När lugnar det ner sig? Hur länge räknas man som småbarnsförälder?

Hej!

Har tre barn på 6, 4 och nio månader.
    Det är så otroligt livat här hemma nu, med bråk och skrik mellan de äldre barnen. Sitter aldrig och pysslar utan det är mest livade högljudda lekar, två tjejer.

Brukar de bli lugnare vid ca 7 och 5 eller är 8 och 6 en bra ålder, jag vet att jag låter desperat men jag orkar inte mer snart.  Tilläggas kan är att jag ofta är själv varje kväll, med nattjobbande man fem dagar i veckan.

Mina stackars äldre föräldrar orkar inte med dem en hel dag.       

• Svar på tråden När lugnar det ner sig? Hur länge räknas man som småbarnsförälder?
  • AW76

Mina är 7 och snart 5 (februari) och ja, för tillfället är det hyfsat lugnt. Men för bara 2 månader sen var det så jobbigt med dottern (hon är yngst) att jag trodde att jag skulle krevera. Hon var inne i en otroligt krävande fas som ledde till bråk och utmattning här hemma. Men det vände och nu är hon lugn.

Sonen har alltid varit lugn, dock kan han bråka rätt bra med sin syster. Men syskonbråken var nog som värst i somras, de har faktiskt taggat ner nu.

• Ellikapellika

Här är de äldre 9, 7 och 5 år.
    9åringen och 5åringen bråkar/retas med varandra heeeela tiden.
    Nä, inte riktigt. De KAN leka med varandra också, men storebror gillar att retas med syrran som blir skogstokig *gah*

Jag tror det beror lika mkt på personliget som åldern.
    Sen att jag som mamma är rätt upptagen med bebis,7 månader, emellanåt gör ju tllfällena sas.

• Anki85

Mina är 5.5 , 4.5, 4.5 och 3.5 och jag tycker de är inne i en väldigt lugn period så för mig är bebisåren/småttistiden slut Har tid för mig själv på hemmaplan med vakna bar som sysselsättersig och leker med varandra Men sen står mina barn varandra väldigt nära och gillar att umgås och leka även om det är 5.5 åringen som styr och ställeoch de andra som lyder

Liam 070423, Nova & Linn 080710, Elias 091026
Svar på tråden När lugnar det ner sig? Hur länge räknas man som småbarnsförälder?