• geeko

Studera samtidigt som föräldraledighet - hur funkar det?

Hej Jag kommer att få barn i april och har en liten fråga om föräldraledighet med föräldrapenning. Om jag skullenstudera någon enstaka kurs vid universitetet, vanlig eller distans, utan att ta CSN, hur påverkas min föräldrapenning? Om jag tex läser en kurs, 50% utan studiemedel, måste jag ansöka om lägre föräldrapenning? Dvs 50% för den perioden? Jag har till exempel kvar en resttenta i matematik som jag hade velat göra bort (skriva tenta) någon gång under föräldraledigheten, hur fungerar det då med föräldrapenningen? Om jag tex skriver en tenta i augusti 2013 på en kurs jag läst 2011 men inte klarat. Hoppas ni förstår min fråga och kan svara på mina funderingar

• Svar på tråden Studera samtidigt som föräldraledighet - hur funkar det?
  • Försäkringskassan

Hej!
    När det gäller föräldrapenning och studier är reglerna att du inte kan studera samtidigt som du tar ut föräldrapenning eftersom du då inte vårdar barnet. Så för den tid du studerar kan du inte få föräldrapenning. Det spelar alltså ingen roll om du tar ut CSN eller inte utan det gäller bara att för att få föräldrapenning ska du vårda barnet och det räknas inte som att du vårdar barnet när du studerar. 

Det du kan göra är att ta bort föräldrapenningen de dagar du är på föreläsningar / skriver tenta etc.  

Hälsningar
    Bushra, handläggare 

Svar på tråden Studera samtidigt som föräldraledighet - hur funkar det?