är orolig för min son. Vad kan det vara?
Min son är en drömmare av högsta grad. Vid matbordet sitter han bara och tänker, hans blick är tom eller så tittar han upp i taket.Han kan aldrig svara på en fråga. det spelar ingen roll hur enkel eller rolig frågan är eller vem som ställer den.Han svarar inte. Ibland kan vi få en inblick i hans "andra värld" det kommer långa haranger om saker han kan ha sett på TV eller spel han spelat på Ipad.
(Paddan har vi tagit bort helt nu för han blir som besatt av den)
När han kommer ut ur sin" bubbla" kan det låta typ såhär "mamma vet du? det finns inga grisar i skogen dom är och jagar men fladdermusen vill inte ha dom så hon har ätit russin, och då kan pippi komma hem igen"
Frågar jag då något om det han har sagt typ "Vart är pippi nu då" Så blir han tyst igen och drömmer vidare.
Han är alltid ensam på förskolan. Dom säger att han aldrig leker med någon annan. På samlingen drömmer han sig bort och på leken sätter han sig bara och tittar.
Dom har också sagt att han kan gömma sig, eller hålla för öronen om dom andra sjunger eller när det låter för mycket.
(inget fel på hörseln den har vi testat).
Jag har förskolan i närheten och kan ibland se lekplatsen från vårt hus. Han står alltid själv. Några gånger har jag spanat på honom i en hel timme och han kan ha suttit eller stått på exakt samma ställe under hela den timmen.
Dom säger att han är sist på allt, påklädning, maten, när dom går promenader.
Hemma kan han leka bra med vänner. om det bara är ett barn så går det.
Han får fixideér. Han bestämmer sig för saker och blir det inte exakt som han tänkt sig så slår det slint totalt och han kan haka upp sig och gråta över det i en evighet.
Det brukar komma plötsligt, Typ att vi är påväg till toalletten för att borsta tänderna men så helt plötsligt springer han iväg och ska göra något annat och om vi inte tillåter det så blir han fullkomligt galen.
(vi tillåter inte ändå men det är en fight som tär på både oss och honom.)
Han är bara fyra än men jag märker att han är efter i skrift och siffror. Han kan bara räkna till 4 och han kan inte skriva en bokstav.
Han har tics.
Han fick affektanfall när han var mindre.
När han är på bra humör så är han helt underbar, älskar att gosa och läsa sagor. Sjunger och dansar till musik. Han kan leka rollekar och kurragömma med sina kompisar och oss.
Han har stor empati. Han har en lillayster som han bryr sig mycket om.
Nu har jag skrivit av mig för att kolla om någon känner igen beteendet?
Och vi ska få tid på BUP snart en utredning är på g.