• Mammamy

är orolig för min son. Vad kan det vara?

Min son är en drömmare av högsta grad.  Vid matbordet sitter han bara och tänker, hans blick är tom eller så tittar han upp i taket.Han kan aldrig svara på en fråga. det spelar ingen roll hur enkel eller rolig frågan är eller vem som ställer den.Han svarar inte. Ibland kan vi få en inblick i hans "andra värld" det kommer långa haranger om saker han kan ha sett på TV eller spel han spelat på Ipad. 
    (Paddan har vi tagit bort helt nu för han blir som besatt av den) 
    När han kommer ut ur sin" bubbla" kan det låta typ såhär "mamma vet du? det finns inga grisar i skogen dom är och jagar men fladdermusen vill inte ha dom så hon har ätit russin, och då kan pippi komma hem igen" 
    Frågar jag då något om det han har sagt typ "Vart är pippi nu då" Så blir han tyst igen och drömmer vidare.

Han är alltid ensam på förskolan. Dom säger att han aldrig leker med någon annan. På samlingen drömmer han sig bort och på leken sätter han sig bara och tittar.
    Dom har också sagt att han kan gömma sig, eller hålla för öronen om dom andra sjunger eller när det låter för mycket.
    (inget fel på hörseln den har vi testat).

Jag har förskolan i närheten och kan ibland se lekplatsen från vårt hus. Han står alltid själv. Några gånger har jag spanat på honom i en hel timme och han kan ha suttit eller stått på exakt samma ställe under hela den timmen. 
    Dom säger att han är sist på allt, påklädning, maten, när dom går promenader.

Hemma kan han leka bra med vänner. om det bara är ett barn så går det.

Han får fixideér. Han bestämmer sig för saker och blir det inte exakt som han tänkt sig så slår det slint totalt och han kan haka upp sig och gråta över det i en evighet. 
    Det brukar komma plötsligt, Typ att vi är påväg till toalletten för att borsta tänderna men så helt plötsligt springer han iväg och ska göra något annat och om vi inte tillåter det så blir han fullkomligt galen. 
    (vi tillåter inte ändå men det är en fight som tär på både oss och honom.)

Han är bara fyra än men jag märker att han är efter i skrift och siffror. Han kan bara räkna till 4 och han kan inte skriva en bokstav.
    Han har tics.
    Han fick affektanfall när han var mindre.

När han är på bra humör så är han helt underbar, älskar att gosa och läsa sagor. Sjunger och dansar till musik. Han kan leka rollekar och kurragömma med sina kompisar och oss. 
    Han har stor empati. Han har en lillayster som han bryr sig mycket om.

Nu har jag skrivit av mig för att kolla om någon känner igen beteendet? 

Och vi ska få tid på BUP snart en utredning är på g.

• Svar på tråden är orolig för min son. Vad kan det vara?
  • Paisley
    fiori84 skrev 2012-12-21 16:53:46 följande:
    hahaha...varför står det så i hans utredning? det är väl onödigt..eller? och jag önskar jag kunde tänka som en autist åtminståne för enda dag, tycker det låter väldigt intressant och det skulle ge mig mycket bättre förståelse för min dotter.

Fick ni inte frågan om det finns NPF i släkten? Det måste man alltid ta med i en utredning. Det är viktigt eftersom autism är genetiskt (om man nu inte räknar kanske de 5% som har hjärnskador).

Om du hade kunnat tänka som en under en dag så hade du kanske aldrig velat tillbaka
    Detaljerna är helheten
  • fiori84
    Paisley skrev 2012-12-21 17:03:31 följande:

Fick ni inte frågan om det finns NPF i släkten? Det måste man alltid ta med i en utredning. Det är viktigt eftersom autism är genetiskt (om man nu inte räknar kanske de 5% som har hjärnskador).

Om du hade kunnat tänka som en under en dag så hade du kanske aldrig velat tillbaka
    Vi fick frågan men jag förstår bara inte varför man måste skriva det i barnen utredning.
    Alla vackra är inte goda men alla goda är vackra
  • Paisley
    fiori84 skrev 2012-12-21 17:06:10 följande:
    Vi fick frågan men jag förstår bara inte varför man måste skriva det i barnen utredning.
    Klart man måste det. Av samma anledning som jag skrev ovan. Det visar liksom på om det finns någon ökad sannolikhet eller om det bara är en "random" grej.
    Detaljerna är helheten
  • Mammamy
    Mammamy skrev 2012-12-20 20:35:47 följande:
    Har han ögonkontakt? Om du kommer lite närmare, tittar han rakt in i ögonen eller kanske i ögonvrån eller på munnen? 
     - han kollar mig rakt i ögonen. Hade ett samtal med honom nu. När jag pratade tittade han rakt in i mina ögon när han pratade tittade han bort. (så brukar väl dom flesta göra)

När du kramar honom, blir han lite som en stel pinne då?  
    Absolut inte. Han är världens gosigaste. Älskar att krama mig och folk han känner. Har svårt för berör av andra. Typ förkolepersonal. 

Har han en tendens till att tolka saker bokstavligt?  Vet inte, svårt att svara på. Hur menar du?

Har han en annorlunda röst? Annorlunda intonation, Nej
    lite som att man sjunger? Nej
    Eller har han en monoton röst? Nej
    Båda är vanliga hos autistiska barn som talar. Den monotona brukar man ofta se vid Aspergers.

Andra grejer med språket är att man använder ett vuxet ¨språk med svåra ord. Nej

blandar ihop småord som han, hon, dom och att man repeterar saker man hört tidigare tex saker från filmer. Ja big time! 
    vill gärna ha återkoppling på detta Paisly
  • Paisley
    Mammamy skrev 2012-12-21 19:23:08 följande:
    vill gärna ha återkoppling på detta Paisly

Om jag ser bara detta så säger jag typ okej det finns Aspergers symptom, milda sådana. Men i din TS så är det mer tydligt. Jag känner igen mycket av det du skriver. Det är bra att ni begär en utredning.

Om han får en diagnos beror en hel del på hur svårigheterna ter sig i olika miljöer.  
    Detaljerna är helheten
  • Lille Skrutt

Jag tycker att det låter som autism (har dock bara skummat tråden). Min sexåring med autism kan visa en hel del känslomässig empati och har till en viss del utvecklat theory of mind eller "kognitiv" empati. Sally och Anne testet fixar han  och även om man hittar på bus och tömmer en påse med chips, stoppar i toapapper istället så förstår han att den som hittar påsen kommer att tro att det är chips i den. Men i många sammanhang är han totalt naiv och kan inte förstå att andra barn kan ljuga. Av mina tre barn så tycker jag att autismsonen är den mest kärleksfulla. Han kommer ihåg människor som har betytt mycket för honom och han saknar sina gamla dagiskompisar och resurserna som han hade på dagis. Han pratar om dem och han har döpt sina "spelgubbar" efter dem bla. Autism kan se väldigt olika ut. Visst är det ett funktionshinder, men samtidigt så finns det så mycket som är fint och bra med människor som tänker helt annorlunfda än vad vi är vana vid .

• Mammamy
    Lille Skrutt skrev 2012-12-21 22:31:58 följande:

Jag tycker att det låter som autism (har dock bara skummat tråden). Min sexåring med autism kan visa en hel del känslomässig empati och har till en viss del utvecklat theory of mind eller "kognitiv" empati. Sally och Anne testet fixar han  och även om man hittar på bus och tömmer en påse med chips, stoppar i toapapper istället så förstår han att den som hittar påsen kommer att tro att det är chips i den. Men i många sammanhang är han totalt naiv och kan inte förstå att andra barn kan ljuga. Av mina tre barn så tycker jag att autismsonen är den mest kärleksfulla. Han kommer ihåg människor som har betytt mycket för honom och han saknar sina gamla dagiskompisar och resurserna som han hade på dagis. Han pratar om dem och han har döpt sina "spelgubbar" efter dem bla. Autism kan se väldigt olika ut. Visst är det ett funktionshinder, men samtidigt så finns det så mycket som är fint och bra med människor som tänker helt annorlunfda än vad vi är vana vid .

intressant..det e en annan grej med honom. Han har så enormt bra minne. Kommer ihåg saker som hänt när han var typ 2 år. 
    Här om dagen sa han "en gång stod vårt bord i vardagsrummet och vi fick inte äta i köket" vi hade bordet i vardagsrummet när vi renoverade för nästan tre år sedan! Renoveringen tog endast en vecka.  
  • Mammamy
    Paisley skrev 2012-12-21 22:04:47 följande:

Om jag ser bara detta så säger jag typ okej det finns Aspergers symptom, milda sådana. Men i din TS så är det mer tydligt. Jag känner igen mycket av det du skriver. Det är bra att ni begär en utredning.

Om han får en diagnos beror en hel del på hur svårigheterna ter sig i olika miljöer.  
    tack
  • Mammamy

en liten uppdatering till er. 

Vi har varit på första mötet med BUP.
    Vi var där utan vår son för att bara berätta om honom.
    Jag var väldigt förberedd innan vi gick dit på vad som kunde komma. Ju mer jag läst på och satt mig in i hur min son fungerar desto säkrare blir jag. Han har någon form av Autism. Vart i spektrat han ligger är ju väldigt oklart men drag av det har han.

Vi berättade bara rakt upp och ner hur han är, vad hans styrkor är och hans svagheter.
    Hon frågade lite försiktigt hur det skulle landa om han skulle få en diagnos.
    Jag berättade att jag var beredd på det. Min man blev dock väldigt ledsen och har varit det i perioder ändå sedan dess. 
    Det känns som han ligger steget efter. Det jag gick igenom i höstas när han inte trodde att något var fel går han igenom nu.

En utredning börjar i april.

• Kraftverk

Vår son är nio år, och jag känner igen mycket av det du skriver i din ts hos honom, om än inte riktigt lika starkt/tydligt. Vi påbörjade en utredning i augusti, och det lutar åt att han kommer att diagnosticeras med Asperger, eller åtminstone drag av det. Eventuellt också drag av ADHD eller ADD.

Jag känner också igen så väl det du skriver om era reaktioner som föräldrar. Jag hade också legat steget före. Bearbetat, sörjt och kommit vidare i viss mån, redan innan vi träffade psykologen första gången. Min man däremot låg lite efter och var väldigt ledsen första tiden. Jag minns också att jag tyckte att det var ganska jobbigt, jag hade bara tillräckligt med ork för att hålla mig själv flytade och med en skapligt optimistisk syn, och tyckte att det var svårt att stötta honom där han var. Det jag kände att jag hade så nära tillbaka dit, på något vis.

Hur som helst så ligger vi i fas såhär ett halvår senare och turas om att dra och stötta varandra. :)

Lycka till med den fortsatta utredningen!     

• Jenalsam

Känner igen min mellanson i det du berättar. Tills för ett halvår sedan var han mycket frånvarande. Känner igen det du skrev om din sons fantasi och förmåga att säga saker utan sammanhang. Vi brukade säga att han var på "Planeten Loke" (han heter Loke).

Han fick jobbigt när han började skolan för han hade svårt att förstå och anpassa sig efter skolans regler. Skolan skickade oss till BUP, som inte gjorde någon utredning.

Sista halvåret har vår din kommit mer och mer ur sin bubbla. Han älskar skolan och har många kompisar. Han samtalar med oss andra vid matbordet och kan själv kommentera att han var så drömmande förut, men inte längre.

Han kommer nog alltid att vara lite främmande fågel, men jag är inte orolig för honom längre.

Jag vill med detta inte säga att jag inte tror att din son har en diagnos, utan mest visa att saker kan förändras av sig självt också. Din son är ju fortfarande så liten.

Lycka till!

• Jenalsam

Känner igen min mellanson i det du berättar. Tills för ett halvår sedan var han mycket frånvarande. Känner igen det du skrev om din sons fantasi och förmåga att säga saker utan sammanhang. Vi brukade säga att han var på "Planeten Loke" (han heter Loke).

Han fick jobbigt när han började skolan för han hade svårt att förstå och anpassa sig efter skolans regler. Skolan skickade oss till BUP, som inte gjorde någon utredning.

Sista halvåret har vår din kommit mer och mer ur sin bubbla. Han älskar skolan och har många kompisar. Han samtalar med oss andra vid matbordet och kan själv kommentera att han var så drömmande förut, men inte längre.

Han kommer nog alltid att vara lite främmande fågel, men jag är inte orolig för honom längre.

Jag vill med detta inte säga att jag inte tror att din son har en diagnos, utan mest visa att saker kan förändras av sig självt också. Din son är ju fortfarande så liten.

Lycka till!

• Lille Skrutt

Min son har klassisk autism, dvs autistiskt syndrom och ibland är han hur autistisk som helst med fixa idéer och väldigt mycket tjat om samma saker. Men så ibland kan man inte ens märka autismen. Ikväll hade vi en helt normal konversation i ca 20 minuter där det inte fanns något att anmärka på varken vad det gäller ömsesidigheten eller flexibiliteten i samtalet. Ganska fantastiskt och absolut inget jag ens hade trott för några år sedan. Så visst kan barnen utvecklas enormt.

• Mammamy

Mycket har faktiskt hänt med hans beteende sedan jag skrev min TS. 
    Han är mycket mer öppen och har börjar svara på frågor i större utsträckning. Han är också gladare och nyfiknare.
    Jag tror det beror på att förskolan, vi och vår familj har börjat acceptra att han är som han är. Han får inte en utskällning för att han inte gör som vi säger, det är okej att han är sist med påklädning. Förskolan har tom börjat ta in honom innan dom andra efter uteleken så att han får känna att han inte kommer sist jämt.

Andra aspekter har uppenbarat sig som jag inte har sett tidigare.
    Han gillar att sorta saker.
    han har inte förmågan att låtsas att han är någon annan än han själv i rollekar.
    Han leker aldrig med leksaker.

Jag har läst på massor om autism och mer och mer faller på plats.

jenalsam- Hur gammal är Loke i dag?

• Jenalsam

Loke är 8,5 år idag och går i andra klass. Vi märkte att han ändrades mycket över sommaren. Från han var liten har han alltid varit mycket lugn. Tagit god tid på sig att göra saker.

Det är och har alltid varit viktigt för honom att bli förvarnad om det ska hända något eller om vi ska göra något, annars sätter han sig på tvären. Kan nästan få ångest av oväntade händelser.

Han tycker inte om att han många människor omkring sig. På sina egna kalas har han gått och satt sig i ett annat rum.

När vi var på BUP med honom så frågade de varför vi var där och vi svarade sanningsenligt att det var för att skolan skickat oss. Vi kunde ju se att de inte hade möjligheten att anpassa sig lika mycket efter Loke som vi kunde hemma. Vi poängterade för dem att det viktigaste för oss var och är att Loke ska få vara som han är. Han ska aldrig få känna sig sämre för att han tänker och reagerar lite annorlunda. De tyckte att det lät bra och istället för att utreda Loke vidare, gav de skolan dirktiv för hur det kunde anpassa skolmiljön efter Lokes behöv. Jag tror att det har en del i att han har utvecklats som han har.

Så mitt råd är att ni ska bejaka er son. Prata med honom om hans fantasier och fantisera med honom. Sortera med honom och kom med sorteringsförslag. Jag är helt övertygad att alla barn, med eller utan diagnos, utvecklas bäst med ett gott självförtroende!

Loke har alltid varit en tänkare och jag vill dela med mig av något han sa en gång för ett par år sedan när han satt och lekte med lego och pratade med min man som lagade mat.

- Det näst vackraste ljudet jag vet är när en fjäril skrattar. Och det vackraste ljudet jag vet är, hur mitt hjärta låter när jag leker med lego. ?

• Mammamy
    - Det näst vackraste ljudet jag vet är när en fjäril skrattar. Och det vackraste ljudet jag vet är, hur mitt hjärta låter när jag leker med lego. ?
    Haha underbart! Det låter som något min pojke skulle kunna säga också. 
    Har han syskon? I så fall hur är relationen?

l  
  • Jenalsam

Jo, visst är det gulligt :) När han gick på dagis, så kallade de honom för deras egen lilla DiLeva.

På dagis var han inte särskilt intresserad av kompisar. Han valde det han ville leka med, ville någon vara med så fick de ibland det. Han valde alltid (och ofta fortfarande) aktivitet före samspel. Men det blir bättre och bättre.

Loke har en lillebror väldigt tätt och en storebror som är tre år äldre. De har lärt sig Lokes egenheter och killarna kommer mycket bra överens.

Jag är helt säker på att min son hade haft svårare med det sociala, om han inte haft sina syskon att träna så mycket med.

Kan du inte hitta en kompis som det fungerar bäst med och se till att de leker riktigt mycket?

Mina stora kille har haft svårt att läsa andra och jag har då suttit med honom, lite vid sidan av, och sufflerat honom.

-Nu vill X att du slutar med det du gör och frågar vad han vill göra.

-När du säger så, så kan han uppfatta det såhär. Prova att säga såhär istället.

Det hjälpte min son jättemycket.

Jag inbillar mig vårt samhälle förväntar sig att våra barn ska vara mer lika varandra än vad de är. Och än vad vuxna är. Som om till exempel alla vuxna skulle trivas och fungera med att tryckas ihop 30-40 stycken på en liten yta hela dagarna..

• Mammamy
    Jenalsam skrev 2013-01-25 05:51:10 följande:
    Jo, visst är det gulligt :) När han gick på dagis, så kallade de honom för deras egen lilla DiLeva.
    På dagis var han inte särskilt intresserad av kompisar. Han valde det han ville leka med, ville någon vara med så fick de ibland det. Han valde alltid (och ofta fortfarande) aktivitet före samspel. Men det blir bättre och bättre.
    Loke har en lillebror väldigt tätt och en storebror som är tre år äldre. De har lärt sig Lokes egenheter och killarna kommer mycket bra överens.
    Jag är helt säker på att min son hade haft svårare med det sociala, om han inte haft sina syskon att träna så mycket med.
    Kan du inte hitta en kompis som det fungerar bäst med och se till att de leker riktigt mycket?
    Mina stora kille har haft svårt att läsa andra och jag har då suttit med honom, lite vid sidan av, och sufflerat honom.
    -Nu vill X att du slutar med det du gör och frågar vad han vill göra.
    -När du säger så, så kan han uppfatta det såhär. Prova att säga såhär istället.
    Det hjälpte min son jättemycket.
    Jag inbillar mig vårt samhälle förväntar sig att våra barn ska vara mer lika varandra än vad de är. Och än vad vuxna är. Som om till exempel alla vuxna skulle trivas och fungera med att tryckas ihop 30-40 stycken på en liten yta hela dagarna..
    Han har en hel del vänner som han leker fint med. Precis som din Loke så väljer han alltid villkoren.
    Jag märker att han och hans bästa kompis Lova ofta leker rollekar som går ut på att hon leker en sak och han en annan. Typ att hon är mamma och han pappa för henne medan han tänker att dom är ute på ett hav och möter pirater. 
    Det funkar fint!

Hur kommer det sig att ni inte ville ha en utredning? Jag känner att det ska bli skönt med en utredning. Han ska ju inte få en diagnos bara för att, men om han nu faller inom spektrat så är jag positiv till att få ta del av utbildningar och få de verktyg som behövs för honom. 

Svar på tråden är orolig för min son. Vad kan det vara?