Mamma med assistans
Skulle skriva en kort, liten blogg. Men den blev väldigt lång...Tema: Föräldraskap och assistans. Min vardag. Mitt och vårt sätt. Snabbt ihopkrafsat och alldeles spontant.
Kommentera gärna!
www.ninnies.se
Spännande! Hur påverkar det faktum att du behöver assistans föräldraskapet?
Wow... På otroligt många sätt. Kan inte svara på det så generellt... Var det nåt särskilt du tänkte på?
Jag läste ditt senaste inlägg (tror jag det var) och kan inte säga annat än att det är jättemärkligt att assistenterna skall agera robotar och inte får kommunicera med barnen. De är ju människor i barnens vardag precis som vilka som helst... Jag är övertygad om att dina barn vet till 100 % att du är deras mamma och att de skulle veta det även utan att ni gör vissa till "icke-personer".
Fast jag påpekade ju att de absolut inte är robotar. Självklart kommunicerar de med barnen, allt annat vore omänskligt. Det måste bara vara vid rätt tillfällen och på rätt sätt. För allas skull, men framför allt barnens...
Det är ganska svårt att förklara i ett blogginlägg exakt hur det fungerar i alla situationer. Men min önskan var att beskriva att assistenterna inte tar hand om barnen. Det skulle göra mig till en passiv person, och det är jag inte.
Bra att du kommenterade, för det du skriver är enormt viktigt!