• Vattenliljan

Inte ligga på rygg?

Jag är i vecka 18 och läste nyss att från och med andra trimestern ska man undvika att ligga på rygg. Oops! Det visste inte jag. Det stod att det kan vara obekvämt. Men om man INTE tycker det är obekvämt (jag har då inte märkt något än i alla fall), är det fortfarande så att man ska låta bli? Vill ju inte göra något fel, men samtidigt känns det naturligt att ligga på rygg eftersom det är bekvämast, och i många fall handlar det ju mest om att man ska lyssna på sin kropp... Kanske det är så även i det här fallet? Någon som pratat med sin barnmorska eller någon annan kunnig och vet hur man ska tänka?

• Svar på tråden Inte ligga på rygg?
  • TessTess93

Jag är i vecka 18 nu och jag har aldrig hört det.. Och jag ligger alltid på rygg eller oftast iaf..

• TaSe

Jag har vaknat på rygg varje natt under hela graviditeten. Mycket kan man påverka, men inte hur man sover. Blir det obekvämt kommer du undvika det automatiskt, blir det inte det är det ingen fara för bebis.

• Vattenliljan

Jo TaSe, det är lite så jag resonerar också. Kommer nog ändå fråga min barnmorska på nästa besök för säkerhets skull.

• Whitetrash86

jag har bara legat på rygg under mina graviditeter.. aldrig hört att man inte ska/får ligga på rygg!

däremot har jag hört att man inte ska ligga på höger? sida, just för att en blodåder går där och den kan komma i kläm av magen och strypa tillförseln... 

• FraYo

Det beror på att bebisen kan "minska" blodtillförsel då den stora kroppspulsådern går "bakom". Men det är OM man känner obehag. Samma med höger sida. OM man mår dåligt/blir yr.

Jag soverpå höger sida o allt är i sin ordning :).

• Dalo3a

Har också tänkt på det då jag märkt att det är det enda sättet jag kan vila på under dagarna. MEN.. Jag sover på halva magen under hela natten och det kan jag inte motstå. (är i vecka 21)

• kiriaki

Jag har ocksa varit orolig for det har.. Bade att ligga pa rygg och pa hoger sida.. Sover som en kratta pa vanster sida tyvarr, vaknar ofta pa rygg och nojjar ihjal mig over detta.. Men det ar alltsa ingen fara sa lange man inte kanner obehag eller? Ar i v.22 imorgon 

• Dalo3a
    kiriaki skrev 2012-12-19 23:41:14 följande:
    Jag har ocksa varit orolig for det har.. Bade att ligga pa rygg och pa hoger sida.. Sover som en kratta pa vanster sida tyvarr, vaknar ofta pa rygg och nojjar ihjal mig over detta.. Men det ar alltsa ingen fara sa lange man inte kanner obehag eller? Ar i v.22 imorgon 

På något sätt har jag märkt att dom flesta i andra trimestern tycker att det är bekvämt att ligga på rygg. Du ligger 2 dagar före mig ser jag =)
  • Lufsan

Min barnmorska sa åt mig att inte ligga på rygg. Men hon sa det i vecka 30 typ. Men jag tror att om man själv känner obehag av att ligga på rygg så ska man låta bli. Om man mår som vanligt när man ligger på rygg är det nog ingen fara. 
    Jag blir andfådd och illamående om jag ligger på rygg. Men min kompis låg på rygg hela graviditeten utan problem.

Anledningen till att man inte ska det är att vikten av magen trycker på kroppspulsådern och då får både man själv och bebisen mindre blod/syre till olika delar av kroppen. Och det känner man ju av kroppsligt själv om det händer. Så har man inget obehag av att ligga på rygg är det nog ingen fara. =)

En dag i sänder.
  • kiriaki
    Dalo3a skrev 2012-12-19 23:56:53 följande:

På något sätt har jag märkt att dom flesta i andra trimestern tycker att det är bekvämt att ligga på rygg. Du ligger 2 dagar före mig ser jag =)
    Blev framflyttad fran 5:e maj till 1:a maj for 2-3 veckor sen :D Det ar ju jattebekvamt att ligga pa rygg! Och min lilla skrutt i magen ligger verkligen helt utanfor kroppen ocksa, dom fick nastan en 360 graders visning vid ultraljudet haha och jag ser (enligt mig sjalv iaf) redan helt enorm ut.. :D
    Lufsan skrev 2012-12-20 00:05:03 följande:
    Min barnmorska sa åt mig att inte ligga på rygg. Men hon sa det i vecka 30 typ. Men jag tror att om man själv känner obehag av att ligga på rygg så ska man låta bli. Om man mår som vanligt när man ligger på rygg är det nog ingen fara. 
    Jag blir andfådd och illamående om jag ligger på rygg. Men min kompis låg på rygg hela graviditeten utan problem.

Anledningen till att man inte ska det är att vikten av magen trycker på kroppspulsådern och då får både man själv och bebisen mindre blod/syre till olika delar av kroppen. Och det känner man ju av kroppsligt själv om det händer. Så har man inget obehag av att ligga på rygg är det nog ingen fara. =)
    Hur har du bebisen i magen? Ligger den inbaddad i dig eller ar den mer pa utsidan eller vad man ska saga? :D Jag vill som garna tro att det spelar roll men kan ju ha heelt fel

• m0desty

Om det var så farligt för gravida att sova på rygg eller höger sida så hade mänskligheten nog tynat bort. Vi hade i alla fall inte överbefolkat jorden.

Sov den som kan, på det sätt som fungerar. Det är tillräckligt besvärligt ändå att hitta en bekväm ställning, eller i alla fall en som inte gör ont.

Den som hittade på det där om att sömnstörningar i graviditeten är naturens sätt att vänja kvinnan vid vaknätter till att bebisen kommer skulle ha storstryk!

• Lufsan
    kiriaki skrev 2012-12-20 00:38:18 följande:
    Blev framflyttad fran 5:e maj till 1:a maj for 2-3 veckor sen :D Det ar ju jattebekvamt att ligga pa rygg! Och min lilla skrutt i magen ligger verkligen helt utanfor kroppen ocksa, dom fick nastan en 360 graders visning vid ultraljudet haha och jag ser (enligt mig sjalv iaf) redan helt enorm ut.. :D

Hur har du bebisen i magen? Ligger den inbaddad i dig eller ar den mer pa utsidan eller vad man ska saga? :D Jag vill som garna tro att det spelar roll men kan ju ha heelt fel

Va? Förstår inte riktigt. Alla gravida har väl bebisen i magen? 
    En dag i sänder.
  • kiriaki
    Lufsan skrev 2012-12-20 14:44:09 följande:
    Va? Förstår inte riktigt. Alla gravida har väl bebisen i magen? 
    hahaha! Alltsa HUR den ligger i magen, hur livmodern lutar! Vissa bar ju bebisen pa insidan eller vad man ska saga och har en livmoder som lutar bakat vilket gor att dom far ganska liten gravidmage (och kanske ocksa mer problem med att bebisen trycker pa grejer inuti en), medans andra har en utatlutande livmoder vilket gor att det syns valdigt tidigt och man far enorm gravidmage :P 
  • Kattflickan

Det är mycket nya rön om att man ska sova på vänster sida. De har visat i en studie att fler drabbades av dödfödda barn (riktigt sent missfall) som sov på rygg eller höger sida. 

Jag frågade en läkare om detta och hon tyckte väl att det behövdes fler studier och att om jag tycker det är obekvämt att ligga på rygg ska jag undvika det men annars inte vara så strikt med att ligga på vänster sida. 

För säkerhets skull har jag rullat ihop en handduk bakom ryggen så jag inte ska rulla över på rygg. Jag är i vecka 28, snart 29.

MEN, det är ovanligt med dödfödsel, så för de flesta går det bra oavsett vilken sida de sover på. Man får väl själv välja hur man vill göra.

Millan 

• milli79

Har sista nätterna fått så ont i höfterna när jag ligger på sidan (och jag föredrar oxå höger sida) och vet inte alls hur jag ska ligga. Försöker ligga lite på rygg men med en liten kudde på sidan... har oxå hört att ryggläget inte är bra men det är väl som alla säger att man känner när det inte är okey.

• kiriaki
    milli79 skrev 2012-12-21 19:34:21 följande:
    Har sista nätterna fått så ont i höfterna när jag ligger på sidan (och jag föredrar oxå höger sida) och vet inte alls hur jag ska ligga. Försöker ligga lite på rygg men med en liten kudde på sidan... har oxå hört att ryggläget inte är bra men det är väl som alla säger att man känner när det inte är okey.
    Jag har ocksa jakligt ont i hofterna nar jag ligger pa sidan, lyckades losa det genom att ta 2st avlanga kuddar och lagga dom brevid varann (pa langden) sedan lagga mig i mitten av dom sa att jag ligger i ett litet 'dike', det gav finfint stod at magen och ryggen ocksa vilket var hur bekvamt som helst.. Har sovit som en liten gris pa vanster sida senaste natterna
  • emmah87

Min BM har sagt det åt mig sen v. 20... men hon menade att man själv nog också kan börja må illa om man ligger på ryggen... och då mår heller inte barnet bra.

• milli79
    kiriaki skrev 2012-12-21 23:09:16 följande:
    Jag har ocksa jakligt ont i hofterna nar jag ligger pa sidan, lyckades losa det genom att ta 2st avlanga kuddar och lagga dom brevid varann (pa langden) sedan lagga mig i mitten av dom sa att jag ligger i ett litet 'dike', det gav finfint stod at magen och ryggen ocksa vilket var hur bekvamt som helst.. Har sovit som en liten gris pa vanster sida senaste natterna

Tack för tipset ska testa:)
  • Jajja87

Att man inte ska ligga på rygg beror på att det trycker på kroppspulsådern. det är inte bra

det allra bästa är att ligga på vänstra sidan för då flödar det bäst i navelsträngen.
    men jag somnar nästan alltid på höger sida, ibland vaknar jag på natten av att jag ligger på rygg och då har jag ont i magen! är i v 25   

Svar på tråden Inte ligga på rygg?