Dalo3a skrev 2012-12-19 23:56:53 följande:
På något sätt har jag märkt att dom flesta i andra trimestern tycker att det är bekvämt att ligga på rygg. Du ligger 2 dagar före mig ser jag =)
Blev framflyttad fran 5:e maj till 1:a maj for 2-3 veckor sen :D Det ar ju jattebekvamt att ligga pa rygg! Och min lilla skrutt i magen ligger verkligen helt utanfor kroppen ocksa, dom fick nastan en 360 graders visning vid ultraljudet haha och jag ser (enligt mig sjalv iaf) redan helt enorm ut.. :D
Lufsan skrev 2012-12-20 00:05:03 följande:
Min barnmorska sa åt mig att inte ligga på rygg. Men hon sa det i vecka 30 typ. Men jag tror att om man själv känner obehag av att ligga på rygg så ska man låta bli. Om man mår som vanligt när man ligger på rygg är det nog ingen fara.
Jag blir andfådd och illamående om jag ligger på rygg. Men min kompis låg på rygg hela graviditeten utan problem.
Anledningen till att man inte ska det är att vikten av magen trycker på kroppspulsådern och då får både man själv och bebisen mindre blod/syre till olika delar av kroppen. Och det känner man ju av kroppsligt själv om det händer. Så har man inget obehag av att ligga på rygg är det nog ingen fara. =)
Hur har du bebisen i magen? Ligger den inbaddad i dig eller ar den mer pa utsidan eller vad man ska saga? :D Jag vill som garna tro att det spelar roll men kan ju ha heelt fel