• Malwa M

påfrestande veckor innan man känner sparkar!

Hej! Jag går in i vecka 16 i morgon och tycker dessa veckor är ganska pågrestande psyiskt. Mår ganska bra, har inte så mycket symtom längre och känner inga sparkar ännu - så undrar hela tiden hur bebisen mår därinne. Någon som känner som jag? Gjorde ul i v 11+6 och då såg allt bra ut så allt talar ju för att lilla liten mår bra, men oroar mig ändå. Vill känna rörelser! Ligger och känner efter då och då men vet att jag inte kände förrän vecka 17 förra gången så borde inte bli nervös. 
    Jobbig tid att vara gravid, så mycket att oroa sig för. suck. Tungan ute 

• Svar på tråden påfrestande veckor innan man känner sparkar!
  • Madeleine87

Åh, tack för din tråd! Känner såå igen mig. Är sjukt nojig över hur bebis mår. Jag har inte varit på någon koll alls (man erbjuds inte det i mitt landsting) så jag har inte hört några hjärtljud alls. Man blir helt nojig. Min mage har inte växt så mycket heller som jag kan se (har mage sen innan så det är svårt att se). Tycker det är jätte jobbigt att man inte har någon bekräftelse på att bebis lever och mår bra. Funderade på om jag skulle köpa en angelsound i desperat försök, men jag hejdade mig pga ev risker.

• Almina

Åh, det skulle i princip kunnat ha varit jag som skrev trådstarten för ett par veckor sen. Jag gjorde också ultraljud 11+6 och sen kändes väntan olidligt lång tills jag kände första fosterrörelserna. Jag ringde faktiskt min barnmorska och bad att få komma och lyssna på hjärtat (det var nog i vecka16-17 nånting) och när vi hade hört det kände jag mig mycket lugnare! Sen hade vi inte RUL förrän i vecka 20.

BF April 2013 - isse.blogg.se
  • Sömntutan

Det är samma här. Alla symtom är i stort sett borta och eftersom jag har lite mage sen innan så tycker jag inte det har hänt något alls på magfronten heller. Snart i v.17 och har inte gjort något UL hittills. Ska på RUL den 9/1 och är livrädd att bebis inte lever.

• Madeleine87

Sömntutan: visst är det frustrerande att inte ha fått någon bekräftelse på liv därinne? Tycker det är sjukt att man inte ens lyssnar hjärtljud eller gör något litet UL innan vecka 19. Jag ska dit v.20 tom. Jag har ringt bm och frågat men de vägrar lyssna. De påstår att det är för tidigt att höra hjärtljud. Har man haft många MF innan så kan man kanske få komma in för oron. Men oron är väll lika stor (nästan iallafall) med första graviditeten då man inte vet någonting som om man har haft MF innan. Det kan ju inte vara bra för bebis att man går runt och oroar sig hela tiden för detta heller.

• Malwa M

Tack för era svar! Skönt att känna att jag inte är ensam! Jag ska också på RUL den 9/1! Längtar och oroar mig samtidigt. Rädd för att bebisen inte ska leva, eller inte vara helt frisk... Usch. Hoppas och ber varje dag att allt är bra med lilla Liten. Jag är smal, så min mage syns tydligt redan. Väntar barn nr fyra så magen syndes tidigt denna gång. 

• kiddiee

Jag kände av bebisen i vecka 20 först! =) Njut medans du fortfarande få vara "ifred" medans du ska sova eller vila! ;)

• Jooseefiinee

Känner igen mig riktigt mycket i era beskrivningar! Jag är jättenojjig (1a graviditeten så jag är ganska oerfaren och vet inte riktigt vad som händer).

Jag är i v17 (16+3) och har mitt RUL först den 14 Januari vilket känns som en evighet!!! Men jag frågade barnmorskan om hon inte kunde lyssna på hjärtljuden innan så det har jag tid till den 2 Jan.. Dom vill tydligen inte lyssna innan v16 pga "riskerna att det skadar fostret".. Så nu hoppas jag att domhär 8dagarna går jättefort så att jag i alla fall får höra den lilla,, Sen hoppas jag att det går ännu fortare fram till den 14 så jag får se h*n :D
    Har dessutom massa mage innan grav så den har inte ändrat sig alls än, suck!

Jag vill känna rörelser nu men får väl vänta antar jag! :P 

• Sömntutan

Jag har faktiskt börjat känna av bebisen lite grann. Väldigt diffusa små svepningar i magen, men de känns iaf. Dock får man se upp så det inte är magen som knorrar ibland .

• Jooseefiinee

Jag vet inte om jag har kännt nu, något typ "bubblade" till igår men vet inte om det är bebisen :P

• Vattenliljan

Jag går också och väntar på fosterrörelser. Dag 19+3 idag. Det här är mitt första barn så man har ju inte en aning om hur det ska/kan kännas. Tycker min mage har kurrat och bubblat mest hela tiden i flera månader. xD Men det tror jag inte är bebisen, utan bara att min mage är lite problematisk (vilket är säkert är på GRUND av bebisen, men det är ju inte samma sak). Vi gjorde UL förra veckan och då var allt tipp topp, så jag är inte orolig. Bara otålig. ;)

• MichelleRagnarsson

Vad häftigt för precis så känner jag mig nu i vecka 15, skillnaden är att jag varken hört hjärtljud än eller varit på något UL än så är lite nervös nu när man känner sig som vanligt. Jag har tid för att lyssna på hjärtat om en vecka och RUL den 30/1 och längtar efter något slags livstecken som lugnar ens nerver när man blir paranoid. 

Lycka till allihopa och hoppas vi alla får en spark, blubb i magen eller liknande snart :) 

• emmy0607

Är i vecka 17+1 och känner precis samma som er ska däremot på rul nu nästa onsdag 13/2 är så nervös har inte heller gjort hjärtljud ingenting, tänk så är där inget inte för att jag tror det men shit ! hihi ska bli så underligt roligt att få se mitt hjärta för första gången !!! :D

• Angelica

Jag har gjort Kubtest för två veckor sen och då mådde den bra. Men oron är där ändå. Ska till rul den 7/3. Känns långt dit. Är nu i v16.

• vatten

Detta är ju en rätt gammal tråd nu men lägger in detta ändå. På många ställen kan man boka ultraljud privat! Jag har gjort det både vid första graviditeten och nu. Med första barnet gjorde jag det redan i vecka 7. Denna gången (idag faktiskt) är jag i vecka 8+3. Jag fick höra och se hjärtat slå plus att den rörde på sig

• acco

Kiddiee- läste din förlossningsberättelse och det lät ju som att du hade en riktigt bra förlossning trots att din kille inte skulle få sova över från början :)) hoppas på att få en likadan :)).. Lycka till med din lilla familj och grattis till tösen!

• kiddiee
    acco skrev 2013-05-13 22:02:55 följande:
    Kiddiee- läste din förlossningsberättelse och det lät ju som att du hade en riktigt bra förlossning trots att din kille inte skulle få sova över från början :)) hoppas på att få en likadan :)).. Lycka till med din lilla familj och grattis till tösen!
    Min förlossning var riktigt bra också! :) Det gick över förväntan allting och det enda som jag kan klaga på, är som du säger, att killen inte skulle få sova över :) Och ev. att man var tvungen att dela rum med andra och behöva känna sig obekväm. Men själva förlossningen var toppen! 
Svar på tråden påfrestande veckor innan man känner sparkar!