Kan era 4 åringar peka ut färgerna Blå, grön, röd och gul?
Min son är 4 år ganska nyss fyllda.. Han kan inte en enda färg.. Funderar på om det är utvecklingen som e sen med just färgerna, eller om han faktiskt är färgblind..
Min son är 4 år ganska nyss fyllda.. Han kan inte en enda färg.. Funderar på om det är utvecklingen som e sen med just färgerna, eller om han faktiskt är färgblind..
Ja, det kan han sen lång tid tillbaka. Vår tre-åring lärde sig det när hon var två. Vet inte om det är tidigt eller ej.
Min treåring kan, men då har vi alltid målat och pysslat mycket. Vilket leder till prat om färger. Oroa dig inte, det kommer nog snart! Säkert är din fyraåring för näe det gäller något annat!
landskronavision.se/TAKKtavlor/a4farger.pdf
Så? Vi kör med tecken till tvååringen också och hon har lärt sig rosa, rött, blå och brunt.
Vår son har extremt svårt för färgernas namn (pratar inte heller för övrigt adekvat för en 5-åring) men har inga svårigheter att matcha färgerna om vi har olika färger och säger lägg lika, så han ser dem helt klart.
Tecken kan du t.ex. hitta på spreadthesign.com som även finns som app för mobilen eller låna Teckenhattens teckenspråklexikon biblioteket (cdrom där du kan välja ämnesvis lektioner)
Inte vet jag, jag är själv färgblind
Min tvååring kan och har kunnat sen ett halvår tillbaka. Han kan de mer svåra färgerna också som orange, lila, grå, rosa, turkos... Et c.
Våran äldsta var nog runt 4 när färgerna satt, men de yngsta 2 var bara 2 när dom började kunna färgerna. Vid 3 satt de allihopa.. Så de verkar väldigt olika. :)
Min äldsta fyller 4 om en månad och har kunnat alla färger i lite över ett år.. Ibland har han lite svårt med vilket som är brunt eller grått.
Nu orkar jag inte läsa hela tråden för att veta om någon tipsat om detta, men när min dotter hade svårt att berätta vilka färger som var vilka så lade jag en massa duplobitar på golvet i en hög. Därefter lade jag en av varje färg i en egen "hög" och bad henne sortera dem. Hon fick alla rätt så då visste jag att det bara var namnen på färgerna som var svåra, inte att skilja dem åt synmässigt.
Vårt barn är 2 år och kan de vanligaste, röd, gul, blå, rosa, lila, orange, grön, svart, vit, grå, brun. De första 7 kan han också på engelska, av nån anledning (kanske från Dora?) ville han prata om dem på engelska.
Jag skulle inte vara orolig för utvecklingen alls, men däremot om han har svårt att se färger så kan det vara en idé att kolla om han faktiskt har svårt att skilja dem åt. :)
Såg nu att tråden är gammal.
Min tvååring kan de flesta färger.
Alla mina barn har kunnat färgerna före 3 -årsåldern.