• Mrs Karlsson

Ni med ADHD-barn...

Vad har ni för tips att ge?
    Hur hanterar ni vardagen?
    När fick ni diagnosen och vad krävdes? Hur lång tid tog det? Vilka var stegen?
    Hur många möten krävdes?

• Svar på tråden Ni med ADHD-barn...
  • solskina
    Vad har ni för tips att ge? Struktur

Hur hanterar ni vardagen? Upp och ner, men nu rullar det på år efter år.

När fick ni diagnosen och vad krävdes? Hur lång tid tog det? Vilka var stegen? startade vid 3års ålder på barnhälsovården. Han ålderbestämdes till ett och ett halvt så. Så vi började prata som till litet barn igen, och började använda stöd tecken efter som hans tal inte ville komma igång. Resan var lång. Den diagnos han har nu är ADD dyslexi deprission med ångest. Han är 18år och fungerar i vardagen som vem som helst. Fast vi är inte klara med all funktion än. Tex att vakna på morgonen. 
    Han är testad två gånger för autism och det var där han fick sin diagnos. Bup kom in med medicinering senare. 

l
  • Mrs Karlsson

Ursäkta, men hur i helvete kunde det ta 15 år att få diagnosen? Jag inser att väntetiden kan vara lång men något sorts krav får man väl ändå ställa som förälder.

Rätta mig gärna om jag har fel men det var så jag uppfattade ditt svar.

• solskina

Första diagnosen var språkstörning, då var han ca tre fyra år.
    Han fick all hjälp han behövde i förskolan och skolan, det var socialt det var problem. sedan gjordes testen om och han fick diagonsen ADD. i åk. 8 fick han medicin. Det gjorde att han såg världen på ett annat sätt och blev deppad. Han insåg att han blivit mobbad mm i skolan på grund av att han inte var som dom andra.

Nu går han i gymnasiet andra året och han har klarat körkortet och får betyg i alla ämnen.  Kunde jag inte tro när vi böt blöjor på ett 5årigt barn för massor av år sedan.
    Men vi har slitit, rutiner stryktur. Aldrig höjt rösten och bråkat. När han varit i affekt ha nvi bakat och funderat på vad vi gjort fel och sedan undvikit. det har inneburit att vi ganska snabbt bröt hans aggressivitet som han hade som liten.

Skolan såg aldrig något, inte ens dyslexin. Det kollar dom automatiskt i utredningen. 
    Samma sak när det gäller lilla killen på 10år , skolan ser inget. Men utredningen säger att han växlar i ålder mellan 7-16år. Det gör ju självklart att livet är svårt att förstå. Han har poäng i autism och adhd. MEN vi ska göra om testerna när han är frisk från deppen.

Så väntetiden är inte lång, men bup väntar gärna med att ställa diagnoser.   

Svar på tråden Ni med ADHD-barn...