• annonyym88

Bryr ni er om era söner/döttrar har sex innan de fyllt 15?

Som bekant är det olagligt att ha sex innan man fyllt 15. Men jag känner många som inte bryr sig om den lagen, utan låter lustarna styra. Är det rätt eller fel? Skulle du tillåta din son eller dotter ha sex innan han eller hon fyllt 15?

Är du noga med att kontrollera var din son/dotter är för att se till att de följer lagen? Eller tycker du att varje individs individuella utveckling är mer värd än lagen? Om två 14-åringar är kåta på varandra ska de få ha sex.

Vad tycker FL i denna fråga?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bryr ni er om era söner/döttrar har sex innan de fyllt 15?
  • Severus

Bryr mig absolut!
    Och tycker inte det är ok, vilket mina tonåringar är mycket väl medvetna om 

Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • bastardized
    Issabell skrev 2012-12-21 02:58:56 följande:

Hur resonerar du då?
    Jo, som jag ser det är tjejer betydligt mer utsatta som samhället fungerar idag och det som för en pojke klassas som en positiv händelse blir för tjejer en negativ etikett som är svår att tvätta bort.
  • bastardized
    bastardized skrev 2012-12-21 15:47:20 följande:
    Jo, som jag ser det är tjejer betydligt mer utsatta som samhället fungerar idag och det som för en pojke klassas som en positiv händelse blir för tjejer en negativ etikett som är svår att tvätta bort.
    Men hur som helst tycker jag det är för tidigt för att hålla på med det.
  • Loriyana

Självklart hade jag brytt mig! Det handlar trots allt om mitt barns välbefinnande. Det finns allvarliga konsekvenser av sex, konsekvenser som ett barn inte är redo för.

Tycker föräldrar som säger saker som "jag kan ju inte låsa in barnet direkt" är lata. Visst man kan inte hindra ens barn från allt, men man kan åtminstonde försöka! STÅ PÅ SIG och vara TYDLIG med att det de gör är fel.   

• Wimsey
    Loriyana skrev 2012-12-22 15:31:51 följande:
    Självklart hade jag brytt mig! Det handlar trots allt om mitt barns välbefinnande. Det finns allvarliga konsekvenser av sex, konsekvenser som ett barn inte är redo för. Tycker föräldrar som säger saker som "jag kan ju inte låsa in barnet direkt" är lata. Visst man kan inte hindra ens barn från allt, men man kan åtminstonde försöka! STÅ PÅ SIG och vara TYDLIG med att det de gör är fel.   

Fast det är ju inte säkert att man tycker att de gör något fel.
    gammal detektiv i ny förpackning
  • Loriyana
    Wimsey skrev 2012-12-22 19:53:35 följande:

Fast det är ju inte säkert att man tycker att de gör något fel.

Nej det förståss. Finns faktiskt rätt många som anser att tex snatteri är en "fas" som "alla" barn går igenom och att "alla" barn dricker akohol så lika bra att ge ungarna en flaska, och att "äh barnen har sex ändå så lika bra att låta dem". Många föräldrar vill vara kompisar med barnen istället för föräldrar.
  • Wimsey

Fast det är ju knappast samma sak att inte tycka att det är fel som att tycka att det är helt problemfritt. Nej, jag kommer aldrig att säga gillar mimare barn att det är fel av dem att ha sex, jag kan tycka att de ska vänta, att de ska vara försiktiga och så vidare men att säga att det ä"r fel" innebär så mycket mer än så.

gammal detektiv i ny förpackning
  • Knytt

För mig handlar det inte om lagen, utan jag ser gärna att det väntar tills de är mogna nog. Kanske 16-17 är mer lagom. Och detta gäller både pojkar och flickor. 

Jag vill dock påpeka att det INTE är så att den som är 17 och har frivilligt sex med någon som är 14 begår ett brott. Det är nämligen inget brott om "skillnaden i ålder är försumbar", just för att barn i t.ex. samma skola som har sex inte ska bli brottslingar.  

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Knytt skrev 2012-12-23 11:37:57 följande:
    För mig handlar det inte om lagen, utan jag ser gärna att det väntar tills de är mogna nog. Kanske 16-17 är mer lagom. Och detta gäller både pojkar och flickor. 

Jag vill dock påpeka att det INTE är så att den som är 17 och har frivilligt sex med någon som är 14 begår ett brott. Det är nämligen inget brott om "skillnaden i ålder är försumbar", just för att barn i t.ex. samma skola som har sex inte ska bli brottslingar.  
    Värt att påpeka är att det INTE är en fast regel utan upp till domstolen från fall till fall. Det finns femtonåringar som dömts i både tingsrätt och hovrätt för sex med en trettonåring.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Dina08

Om lagen tolkas så så är det helt sjukt. Två jämnåriga tonåringar kan definitivt vara mogna att ha sex. Sedan är det en annan sak att jag tycker att det är bra att vänta till 17-18. Det här är inget som staten ska lägga sig i, utan en privatsak.

• Knytt
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-12-23 11:45:34 följande:
    Värt att påpeka är att det INTE är en fast regel utan upp till domstolen från fall till fall. Det finns femtonåringar som dömts i både tingsrätt och hovrätt för sex med en trettonåring.
    Ja, fast då har det inte handlat om samtycke. 
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Knytt skrev 2012-12-23 13:10:23 följande:
    Ja, fast då har det inte handlat om samtycke. 
    www.svd.se/nyheter/inrikes/15-aring-falld-for-sex-med-flickvan_6352304.svd

Det är inte så svart och vitt som du vill göra gällande, att påstå att man alltid klarar sig från straff när man är sjutton och den andra är fjorton är felaktigt, det är en bedömningsfråga för rätten.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • knäckehäxa
    Loriyana skrev 2012-12-22 15:31:51 följande:
    Självklart hade jag brytt mig! Det handlar trots allt om mitt barns välbefinnande. Det finns allvarliga konsekvenser av sex, konsekvenser som ett barn inte är redo för.

Tycker föräldrar som säger saker som "jag kan ju inte låsa in barnet direkt" är lata. Visst man kan inte hindra ens barn från allt, men man kan åtminstonde försöka! STÅ PÅ SIG och vara TYDLIG med att det de gör är fel.   
    det verkar som att många här antar att barnen har sex ofrivilligt bara för att de är under 15
    men om de har pojkvän/flickvän? de är 14 och är tillsammans med någon de är kär i?
    varför ska de 'stå på sig' och vad ska de vara tydliga med??

om min 14-åring är tillsammans med en 16-åring och de är kära i varandra så skulle jag aldrig få för mig att anmäla den äldre för att de har haft sex.
    jag har väl själv varit 14 och vet hur man tänkte då.
  • Loriyana
    knäckehäxa skrev 2012-12-23 19:56:38 följande:
    det verkar som att många här antar att barnen har sex ofrivilligt bara för att de är under 15
    men om de har pojkvän/flickvän? de är 14 och är tillsammans med någon de är kär i?
    varför ska de 'stå på sig' och vad ska de vara tydliga med??

om min 14-åring är tillsammans med en 16-åring och de är kära i varandra så skulle jag aldrig få för mig att anmäla den äldre för att de har haft sex.
    jag har väl själv varit 14 och vet hur man tänkte då.

Nej jag tror att väldigt många barn har sex frivilligt. Däremot tror jag inte att de alltid är redo för konsekvenserna av den sexuella handlingen. Det kvittar hur redo man känner sig inför ett dyk om det inte finns nått vatten i poolen.

En 15-årig pojke har inte en färdigutvecklad hjärna, bland annat så är riskbedömning inte hans starkaste kort. Många ungdomar har sex utan skydd, vilket kan leda till graviditet och/eller könssjukdomar. Jag är mycket tveksam till om en 15-årig pojke är redo för ansvaret att bli förälder. Dessutom får man inte glömma att abort är kvinnans val, pojken kan inte påverka hennes beslut.  
  • fortsätt paddla

Jag bryr mig inte om när.
    Jag bryr mig om hur.
    Ställ aldrig upp på något som du inte är säker på att du vill.
    Alltid skydd, oavsett situation.
    Om jag lyckas som förälder kommer flickorna att växa upp till unga kvinnor som tycker om sig själva och sin kropp. Som har respekt för sig själv och andra. Som vågar säga ifrån i en obehaglig situation och sätter gränser. Men som ändå vågar ta för sig.
    Har man sex på det sättet spelar det ingen roll om man är 14 lr 17.
    Man kan mycket väl vara mogen för sex som 13/14 åring. Med rätt person och på rätt sätt. Sex behöver inte alltid vara penetration heller..

• Nudistmamma
    fortsätt paddla skrev 2013-02-08 14:48:55 följande:
    Jag bryr mig om hur.
    Om jag lyckas som förälder kommer flickorna att växa upp till unga kvinnor som tycker om sig själva och sin kropp. Som har respekt för sig själv och andra. Som vågar säga ifrån i en obehaglig situation och sätter gränser. Men som ändå vågar ta för sig.
    Man kan mycket väl vara mogen för sex som 13/14 åring. Med rätt person och på rätt sätt. Sex behöver inte alltid vara penetration heller..
    Håller med. Hur är definitivt viktigare än när!
  • KimPossible
    fortsätt paddla skrev 2013-02-08 14:48:55 följande:
    Jag bryr mig om hur.
    {#emotions_dlg.flower}
    People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
Svar på tråden Bryr ni er om era söner/döttrar har sex innan de fyllt 15?