• Babyystar

Idiotiska saker folk har sagt..

Finns säkert redan en eller flera trådar av den här sorten men eftersom jag inte hittade någon så startar jag en.

Här kan vi samla alla de knäppa, konstiga och rent ut sagt idiotiska saker folk har sagt till oss som har det svårt att få barn (oavsett om personerna vet om våra svårigheter eller ej.)

Jag kan börja..
    En kollega som inte vet om vår barnlöshet frågar mig:
    - Vill inte ni ha barn?
    Jag:
    - Jo..
    Kollegan:
    - Men skaffa det då?
    Jag:
    - ...det är inte så lätt
    Kollega:
    - Det är det visst!

Gissa om jag ville explodera? Kan känns nu i efterhand att jag kanske borde berättat för personen hur det låg till för oss men samtidigt så är det vår ensak och inget jag vill dela med allt och alla.

Någon mer som råkat ut för idiotiska kommentarer?

• Svar på tråden Idiotiska saker folk har sagt..
  • Langtaefterdig

Oh fy vilken idiot kollega. Det är sånna människor som har noll förståelse att människor fungerar olika. Jag får själv höra ständigt "när ska ni skaffa barn" och efter 10 månaders försök och ständig ångest blir frågan hemsk. Har lust att svara "det är inte så lätt". Samtidigt som "det" inte är något man pratar om med andra än närmaste...

• Anonym (6 år)

Svärmor tar väl priset med sin "om du dricker mer kaffe och äter mer socker blir du säkert gravid". Det sambandet har jag ännu efter dryga 6 år inte lyckats hitta... F.ö är det ju alla otaliga "slappna av" här på f.l. Det har aldrig hjälpt nån och kommer aldrig hjälpa nån heller!

• Anonym

"Jorden går under på fredag."

• Anonym (6 år)
    Anonym skrev 2012-12-21 13:12:09 följande:
    "Jorden går under på fredag."

Eeeh...? Jovars,idiotiskt sagt,men denna tråd handlade om infertilitet och inte rent allmänna saker folk sagt.
  • Babyystar
    Langtaefterdig skrev 2012-12-21 12:48:16 följande:
    Oh fy vilken idiot kollega. Det är sånna människor som har noll förståelse att människor fungerar olika. Jag får själv höra ständigt "när ska ni skaffa barn" och efter 10 månaders försök och ständig ångest blir frågan hemsk. Har lust att svara "det är inte så lätt". Samtidigt som "det" inte är något man pratar om med andra än närmaste...
    Ja gud, kokade lite inombords men höll mig från att snäsa någon otrevligt tillbaka även fast jag hade lust :P

Vissa människor måste verkligen lägga sig i allting, trött man blir.
  • Babyystar
    Anonym (6 år) skrev 2012-12-21 13:06:59 följande:
    Svärmor tar väl priset med sin "om du dricker mer kaffe och äter mer socker blir du säkert gravid". Det sambandet har jag ännu efter dryga 6 år inte lyckats hitta... F.ö är det ju alla otaliga "slappna av" här på f.l. Det har aldrig hjälpt nån och kommer aldrig hjälpa nån heller!
    Usch alltså.. Sånna kommentarer slipper man helst..
    Ja alla dessa "sluta bara att tänka på det så går det.. " gör mig galet!
  • gosnosen

"Nästa gång kommer det gå bra!"
    Jo, visst det kanske det gör, men just när man är så där ledsen och det känns hopplöst vill man inte höra det.

"Du har nog stressat för mycket"
    Eh, ursäkta? Folk tror att dom har förklaringen...

• Anonym

Finns en miljon saker men nu är vi inte offentliga med våra 3 års kämpande men i allmänhet är det mycket;

- äta vitaminer / frukt så går det
    - slappna av, klassiker
    - sluta tänk på det. (pucko)
    - jag blev gravid efter första mensen efter pillerstoppet och med lillebror hann jag aldrig få mens. Jag blir sååååå lätt gravid!
    - (min egen mor) ja med din lillebror blev jag t.o.m gravid fast jag åt p-piller. Så lätt blir jag gravid!
    Det verkar ju du bli å! (jag gjorde en abort i tonåren) ville slå henne där faktiskt
    - Hur ska dom kunna bli gravida om han alltid somnar på soffan? sas om ett par som fått 2 missfall och försökt i många år.
    - än ni då, ska inte ni skaffa barn snart?!

går man på fest och dricker får man höra "jaha, jag trodde du skulle dricka cola vid det här laget)
    Dricker jag INTE, då utropar all att jag är gravid.
    Undrar varför jag numera undviker fester..

ibland vill man bara smälla folk på käften.

Ledsen för bittert inlägg

• Anonym (hmm)

Hej på er.
    Det är alltid svårt det här med vad man får prata om och inte. Brukar undvika att prata om barn med sådana man inte känner, för man vet ju aldrig... Men ibland kommer det ju upp, och jaa... Vad vill man höra då? Finns det några uppmuntrande ord man kan säga som inte blir fel? 

• La Lola

"Sluta tänk på det så kommer du att bli gravid."

Jo men tjenare....

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym
    Anonym (hmm) skrev 2012-12-27 23:14:48 följande:
    Hej på er.
    Det är alltid svårt det här med vad man får prata om och inte. Brukar undvika att prata om barn med sådana man inte känner, för man vet ju aldrig... Men ibland kommer det ju upp, och jaa... Vad vill man höra då? Finns det några uppmuntrande ord man kan säga som inte blir fel? 
    Nej alltså man frågar ALDRIG NÅGON MAN INTE STÅR SUPERNÄRA OM BARN.
    Just för att man inte vet hur det står till.
    Sen kan man ju räkna själv.
    Som vi:
    Varit ihop i 5,5 år, båda mellan 25-30 och inga kids. Fasta jobb. Bor bra.
     1+1 = oftast vill dessa par ha barn/jobbar på barn/kan inte få barn.
    Om INTE brukar man oftast få veta att dom vill vänta av olika anledningar mm. på nått sätt

Men man lär sig att som sagt aldrig fråga, det är ingen fråga man har rätt att ställa.

Jag kan jämföra det med att fråga dig när du och din karl hade sex sist och hur ofta  ni har det?
    Ungefär så privat känns det för MIG.

Låter arg i texten men det är jag absolut inte, men det är så privat så man bör som sagt inte ens ställa frågan.

Dock min enda vän som vet om vår behandling frågar mig bara hur jag mår.
    Det uppskattar jag och hon vet även att har nått nytt hänt i utredningen eller att jag nu skulle ha blivit gravid, då talar jag snabbt om det.

Hänger du med ;) ?

• Anonym (hmm)

Jo jo, visst. Jag frågar inte gärna privata saker överhuvudtaget, men ibland kommer det ju upp. Nån berättar lite om hur det har det, och jag vet aldrig vad jag ska säga. Kan ju inte säga att jag vet hur det är, och att jämföra med mig själv skulle ju vara en smäll på käften. Jag kan ju tänka mig, och förstå så långt det går, men som sagt... Skulle vilja säga nåt i alla fall. Min bror och hans tjej hade stora problem innan lillprinsen äntligen kom, så jag är ju inte helt dum... Men hör ju ibland tanter fråga bekanta om de inte ska skaffa fler barn, på samma sätt som de frågar vad de gjorde förra helgen, eller hur de trivs på jobbet... och man skäms ju... å deras vägnar. Men jag undrar... Vad vill man höra? Om man bara hummar och byter ämne, så blir ju det också fel, ifall personen verkligen vill prata lite. Det är ju inget skamligt. 

• Anonym
    Anonym (hmm) skrev 2012-12-27 23:29:41 följande:
    Jo jo, visst. Jag frågar inte gärna privata saker överhuvudtaget, men ibland kommer det ju upp. Nån berättar lite om hur det har det, och jag vet aldrig vad jag ska säga. Kan ju inte säga att jag vet hur det är, och att jämföra med mig själv skulle ju vara en smäll på käften. Jag kan ju tänka mig, och förstå så långt det går, men som sagt... Skulle vilja säga nåt i alla fall. Min bror och hans tjej hade stora problem innan lillprinsen äntligen kom, så jag är ju inte helt dum... Men hör ju ibland tanter fråga bekanta om de inte ska skaffa fler barn, på samma sätt som de frågar vad de gjorde förra helgen, eller hur de trivs på jobbet... och man skäms ju... å deras vägnar. Men jag undrar... Vad vill man höra? Om man bara hummar och byter ämne, så blir ju det också fel, ifall personen verkligen vill prata lite. Det är ju inget skamligt. 
    Precis. Du verkar hajja ;)
    Du gör ju helt rätt i att inte säga att du förstår, för det gör ingen som inte själv varit i denna sits.
    Lyssna, kanske ge en kram. men bäst är att låta personen berätta det den själv vill och att inga frågor eller liknelser tas upp, typ; jahaaaa ja en på mitt jobb, hennes dotter kunde inte heller få barn å blaa blaa.. Hajjar du?
    Hatar sånt, då dom ska dra liknelser liksom....
    Du kan alltid säga att det var fint att höra personen kände att den ville öppna sig för dig och att det bara är att ringa om denne någon vill prata av sig.
    Att bara visa du bryr dig och finns räcker så långt 
Svar på tråden Idiotiska saker folk har sagt..