• Anonym

Hur gammal måste ett barn vara i sverige för att själv bestämma förälder?

Det är så här att jag har en 8 åring dotter,
    och är ensam vårdnadshavare, men hennes pappa har rätt att ringa en gång i veckan..
    och när han ringer så är det hot mot mig--
    han frågar vår dotter om mitt privatliv, vem jag träffar, vad jag gör, vem som är hemma hos oss..

vill påpeka att han bor i irak och fick utvisning efter att han misshandlade sönder mig..

nu är jag trött på allt detta, jag vill bara att han försvinner för gott från våra liv..
    jag har sparat han sms där han hotar..

min dotter hatar honom och vill inte prata med honom i tel..
    men "dom" tvingar henne..
    hur gammal måste hon vara tills hon bestämmer själv vem hon vill ha med och göra i sitt liv?
    har hört att det är 13 års gräns, stämmer detta?
    orkar inte med hans hot och rädsla att hans ska komma tillbaka och göra nått igen..

vad kan jag göra? fundera på gå till rätten, men kostar så mkt..

• Svar på tråden Hur gammal måste ett barn vara i sverige för att själv bestämma förälder?
  • SupersurasunkSara

Finns ingen specifik ålder, man tar hänsyn till barnets mognad men dömer inte alltid så som barnet säger sig vilja iaf.

TS, vem tvingar flickan att lyssna på pappans frågor om dig? Som någon skrev, flickan kan säga hej, jag mår bara bra ha det så bra och så lägger hon på.

Spela gärna in samtalen, kontakta skolkuratorn och låt henne prata med denne, alt BUP om ingen skolkurator finns.

• Lilith Dark
    Grappa skrev 2012-12-21 20:36:17 följande:
    Vem är "dom"? Finns ingen som kan tvinga varken dig eller barnet. Sluta svara helt enkelt.
    Jo, om det finns ett domslut vilket jag tolkar det som när ts skriver att "men hennes pappa har rätt att ringa en gång i veckan." Då får man faktiskt vackert svara i telefon. Däremot kan, som flera skrivit, barnet säga hej, jag mår bra hejdå och så har de uppfyllt sin del av domslutet.
    LILITH - Boktokig mamma med Borderline lilith.se
  • Anonym

måste bara fråga varför du måste påpeka att han är utvisad till irak?

• Anonym
    Lilith Dark skrev 2012-12-22 13:08:14 följande:
    Jo, om det finns ett domslut vilket jag tolkar det som när ts skriver att "men hennes pappa har rätt att ringa en gång i veckan." Då får man faktiskt vackert svara i telefon. Däremot kan, som flera skrivit, barnet säga hej, jag mår bra hejdå och så har de uppfyllt sin del av domslutet.
    Barn över 12 år KAN INTE (annat än i väldigt speciella undantagsfall) tvingas till ett umgänge de inte vill ha. Domar KAN INTE verkställas mot 12-år och äldres vilja.
  • SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-12-22 13:21:30 följande:
    Barn över 12 år KAN INTE (annat än i väldigt speciella undantagsfall) tvingas till ett umgänge de inte vill ha. Domar KAN INTE verkställas mot 12-år och äldres vilja.
    Du får gärna hänvisa till lagtext som stödjer detta.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-12-22 13:13:28 följande:
    Det är väl en väldigt viktig detalj i sammanhanget, tycker du inte?
  • Lilith Dark
    Eftersom att han blev utvisad efter att ha blivit dömd för att ha misshandlat sitt barns mamma så säger det ju en del om personligheten, och det i kombination med att han fortfarande hotar henne via telefon och förhör deras dotter kan ju förklara dotterns ovilja till att ha nån kontakt alls med sin pappa och därför är det relevant i sammanhanget.

För skulle ts bara skrivit att "dottern vill inte prata" så hade alla frågat varför och hade det kommit fram efter hand i tråden så hade då alla istället anklagat ts för att ljuga och frågat varför det inte stod med i trådstarten. 
  • Anonym

Din dotter behöver inte prata alls med honom om det är på detta sätt han pratar med henne.

Ta kontakt med en jurist så kan den hjälpa dig med att det ställs villkor på hur samtalen ska vara utformade.
    Finns både pappor och mammor som enligt domar inte ens får ha telefonkontakt med sina barn om barnen mår dåligt av kontakten. 

• Lilia

Tyvärr så är det 18 år. Lagen är tyvärr till för föräldrarna, barnen saknar i princip skydd.

• Grappa
    Lilith Dark skrev 2012-12-22 13:08:14 följande:
    Nej. Finns ingen påföljd som kan drabba TS. Maken är utvisad och hans enda maktmedel är att stämma, vilket inte skulle kunna ge något då han bor i Irak.
  • Anonym
    SupersurasunkSara skrev 2012-12-22 14:02:54 följande:
    Du får gärna hänvisa till lagtext som stödjer detta.

Ok.
    Mål om verkställighet enligt föräldrabalken

I vissa fall föreligger hinder mot verkställighet.

Har barnet fyllt 12 år, får verkställighet inte ske mot dess vilja utom då länsrätten finner det nödvändigt av hänsyn till barnets bästa. Detsamma gäller, om barnet ännu inte har fyllt 12 år men har nått en sådan mognad att dess vilja bör beaktas på motsvarande sätt.

Länsrätten kan vidare vägra verkställighet om det är uppenbart att förhållandena har ändrats sedan den allmänna domstolens avgörande meddelades eller socialnämnden godkände föräldrarnas avtal och det av hänsyn till barnets bästa krävs att frågan om vårdnad m.m. prövas på nytt.
    Länsrätten får även i andra fall vägra verkställighet, om det finns en risk som inte är ringa för att barnets kroppsliga eller själsliga hälsa skadas. ec.europa.eu/civiljustice/enforce_judgement/enforce_judgement_swe_sv.htm

• Anonym
    jag får nog ändra meningen.
    Det jag menade var varför hon måste påpeka just till vilket land.
  • Anonym (Ia)
    Anonym skrev 2012-12-23 13:36:19 följande:
    jag får nog ändra meningen.
    Det jag menade var varför hon måste påpeka just till vilket land.
    Finns nog flera orsaker till att ts skrev de.....
  • Anonym

Jag har en sexårig dotter, dock inget domslut utan bara prat från sociala om att han kan ha umgänge via telefon. Detta gör att jag svarar när han ringer och frågar dottern när han skickar sms om hon vill prata med honom. Ofta svarar hon nej.

Ibland tar hon luren och säger hej för att efter det bara gå och hålla i luren utan att höra vad han säger alternativt lägga på eller ge tillbaka luren.

Det finns väl ingen dom på antal minuter hon måste lyssna på sin far?

• Lilith Dark
    Grappa skrev 2012-12-23 12:25:44 följande:
    Nej. Finns ingen påföljd som kan drabba TS. Maken är utvisad och hans enda maktmedel är att stämma, vilket inte skulle kunna ge något då han bor i Irak.
    Det är en sanning med modifikation. Han kan stämma genom ombud även om han befinner sig i Irak. Det som då kan hända är att ts döms att betala vite. Och då är det väl bra mycket enklare att dottern säger hej och så är det bra sen? Då har ts följt domen, har ryggen fri, och dottern slipper att höra hur hennes pappa beter sig.
  • Grappa
    Lilith Dark skrev 2012-12-23 20:20:29 följande:
    Det är en sanning med modifikation. Han kan stämma genom ombud även om han befinner sig i Irak. Det som då kan hända är att ts döms att betala vite. Och då är det väl bra mycket enklare att dottern säger hej och så är det bra sen? Då har ts följt domen, har ryggen fri, och dottern slipper att höra hur hennes pappa beter sig.
    Knappast då han är hotfull.
  • SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-12-23 12:28:51 följande:
    Ok.
    Mål om verkställighet enligt föräldrabalken

I vissa fall föreligger hinder mot verkställighet.

Har barnet fyllt 12 år, får verkställighet inte ske mot dess vilja utom då länsrätten finner det nödvändigt av hänsyn till barnets bästa. Detsamma gäller, om barnet ännu inte har fyllt 12 år men har nått en sådan mognad att dess vilja bör beaktas på motsvarande sätt.

Länsrätten kan vidare vägra verkställighet om det är uppenbart att förhållandena har ändrats sedan den allmänna domstolens avgörande meddelades eller socialnämnden godkände föräldrarnas avtal och det av hänsyn till barnets bästa krävs att frågan om vårdnad m.m. prövas på nytt.
    Länsrätten får även i andra fall vägra verkställighet, om det finns en risk som inte är ringa för att barnets kroppsliga eller själsliga hälsa skadas. ec.europa.eu/civiljustice/enforce_judgement/e...

Tack.
  • Lilith Dark
    Grappa skrev 2012-12-23 21:13:13 följande:
    Knappast då han är hotfull.
    För att få en ändring i domslutet krävs det en ny stämning. Innan nytt domslut måste de följa den dom som finns, hur hotfull han än är. 
  • Anonym
    Lilith Dark skrev 2012-12-24 10:13:57 följande:
    För att få en ändring i domslutet krävs det en ny stämning. Innan nytt domslut måste de följa den dom som finns, hur hotfull han än är. 
    Nej. Barnets mamma (vårdnadshavare) är skyldig att skydda barnet från att fara illa, och utsättas för hotelser.
  • Lilith Dark
    Anonym skrev 2012-12-24 10:17:09 följande:
    Nej. Barnets mamma (vårdnadshavare) är skyldig att skydda barnet från att fara illa, och utsättas för hotelser.
    Ja sant, och det är en fin balansgång mellan när man försvårar umgänge och när man skyddar sitt barn. Men som sagt, barnet kan ta luren, säga hej och sen lägga på vilket gör att umgänge kan ske enligt domslut men barnet inte far illa.
Svar på tråden Hur gammal måste ett barn vara i sverige för att själv bestämma förälder?