• tvåbarnsmor89

    någon som fått barn i v33-34

    Hej. Min lilla Molly valde att komma ut i v33+6 2070 och 44 Ligger på neo i värmesäng med sond och övervak då hon är född i onsdags morgon(02, 30) Får idag sola i förebyggande syfte (230 bilrubin och gräns 290) fick idag igång mjölken ordentligt så hon får bröstet vid varje matning snuttar 5-15min Men hur länge tog det för era innan de kom igång med amningen? De pratar på att i mellandagarna ev börja med samvårdsrum .... Förra året gick vi en son i v31+4 men han kom aldrig igång med amning utan tog flaska och hans vårdtid var så annorlunda än hur hennes är nu i iallafall

  • Svar på tråden någon som fått barn i v33-34
  • tvåbarnsmor89

    Molly slapp övervakat igår och nu i em har de tagit bort värmesängen på prov. Hon äter ca 1/2mål på flaska(amnings flaskan calma) resten sondas vi. Amningen tar jag tag i hemma sen(kommer låta henne ligga och äta så ofta hon vill som bonus men ge henne mat på utsatta tider som här.) vi har nämligen stora sonen på barnavd så har lite mkt i huvudet för att orka med allt med amningen här också... De pratar på att orkar hon hålla värmen nu sp får vi permission om ca 3dagar

  • SanLi

    Här kämpar vi med amningen till nästan varje mål, även nätterna. Visar han intresse mellan målen försöker vi då också. Ibland är han så trött och då känns det dumt att försöka väcka honom. För det mesta orkar han ligga mellan 15-30 min och suga bra i intervaller, vissa stunder ligger han bara med bröstet i munnen.

    Han är 35+6 idag, blev två veckor i natt. Hur gjorde ni andra som ammningstränade? Försökte ni väcka bebisarna inför varje mål? Sov de i egen säng? Använde ni några hjälpmedel?

    Jag misstänker att det mest bara är att kämpa och vänta. Men det kanske tar hur många veckor som helst och vi börjar verkligen längta hem nu! Vi sköter allt själv, de ser bara till att vi har allt vi behöver och tar prover i princip, så mest bara tränar vi amning och väntar på att det ska komna igång, borde man inte kunna göra det hemma?

  • SanLi

    Ja får höra vad de säger här sen, känns som att skulle trivas bäst att vara hemma och träna.

    Hoppas vi snart får komma hem med våra små!:)

  • tvåbarnsmor89

    Här förstod de oss, spec då ja har så mkt mjölj att hon drunkar eprinsip... Så de tycker också ja ska pumpa och sen träna hemma i lugn och ro

  • om drömmen slår in
    SanLi:
    Vår dotter har nu ammat helt i snart en vecka. När vi låg inne på neo, så var de väldigt fokuserade vid amningen tyckte jag, de ville att det skulle fungera och så, vilket det inte gjorde jättebra. Men när hon orkade suga i sig åtminstone 15-20 ml, så fick vi åka hem och så sondmatade vi resten. Sedan tog det 4-5 dagar hemma så började hon amma jättebra, dock med hjälp av en amningsnapp för att få bättre tag.

    För visst är det frustrerande att ligga på sjukhus "bara" för att de ska börja amma. Jag tror att det är enklare att få till det hemma i sin egna miljö och i lugn och ro. Jag tycker det låter som att er lille grabb är på gång bra med amningen. Som det är nu, så ammar vår tjej i ungefär 20-30 minuter och suger då också i intervaller, men det verkar fungera för henne.

    Vi har aldrig behövt väcka henne inför målen, utan hon vaknar själv när hon blir hungrig. Hur ofta ska er bebis äta? På neo hade vi tre timmars intervall och det är sällan hon går över den tiden här hemma nu.

    Annars tränade vi precis som du skre. Men som sagt vi väckte henne aldrig utan hon fick vakna själv, och vi tränade mest hon var "på hugget" inte om hon var trött och man anade att hon inte skulle orka.

    Önskar stort lycka till! Och försök att få komma hem, jag tror det skulle vara toppen!
  • tvåbarnsmor89

    Blir att fira nyår själv på neo var först tänkt att sambon skulle komma hit och sova här i natt alt att jag skulle få permission från neo 1natt men läkarna på stora sonens barnavd vågar inte låta mig träffa sonen eller sambon då de inte fått 100% svar på om han har borelia eller virus hjärnhinneinflamation så vågar inte chansa att vi drar in något på neo... Får inte svar förens tors-fre men stora sonen har i allafall fått åkt hem och får åka in varje dag för medicinering. Jaja Molly matas mellan 23-24 så lär ju vara vaken då

  • tvåbarnsmor89

    Hur har det gått för era små? Sj är vi hemma sen 3v tillbaka. Molly hade bf igår. Lärde sig amma för 2v hemma i lugn och ro. Har gått upp till 2800g( gick ner till 1900g på neo)

  • fritzan

    Min dotter föddes 34+0 och kom inte igång med amningen. Eftr. En vecka tog hon flaska och framstegen var stora vi kom hem Efter tio dagar. Hon vägde 2000 gram när vi skrevs ut. Vägde 1855 och var 44 cm lång när hon föddes

Svar på tråden någon som fått barn i v33-34