• bukaka

    Dotter ratar frukost & äter bara pasta

    Hur skulle ni ha gjort om ni var i min situation?

    Jag har en flicka på 11 mån, som aldrig äter frukost. Hon tackar nej till allt, även sina favoriträtter. Vill bara bli ammad. Pga det har jag fått flytta gröt-måltiden till lunchen, så att hon i alla fall får i sig grötens alla vitaminer, mineraler mm. Men då äter hon ju "vanlig mat" (typ pasta, kött, grönsaker) endast på kvällen. Räcker det för ett barn? Hon är underviktig, ska tilläggas. Eller bör jag sluta ge gröt till henne övh, och erbjuda henne vanlig lunchmat när det är lunchdags? 

    Sedan har vi ett annat problem - till kött, fisk och allt annat äter dottern bara pasta. Ris, bulgur, couscous, precis som köttfärs (t.ex. i lasagne) är för smuligt för henne. Potatis ratar hon, hur jag än tillagar den. Det blir så att hon äter pasta VARJE dag (samma sort också), ibland flera ggr per dag... Är det normalt i längden? Är inte pasta näringsfattig?
    Finns det någon med potatisratande barn som har fått dem att gilla potatis tack vare nåt hemligt recept? :)))) 

  • Svar på tråden Dotter ratar frukost & äter bara pasta
  • alfabetan

    Betänk att du ammar henne 9-11 gånger per dygn. Bröstmjölk inehåller både massor av fett och socker och det är inte konstigt att hon inte är så sugen på mat om hon har ammat bara en och en halv timma innan. Försök dra ner på antalet amningstillfällen tycker jag, för er bådas skull. Du behöver ju inte sluta amma för det om du inte vill.

  • alfabetan

    Och köpegröt är bättre än hemgjord! Tyvärr! Den är näringsanpassad och innehåller de vitaminer och mineraler som behövs till ett barn i rätt mängd. Man kan aldrig lyckas med det om man gör själv. Om gröten bara är en liten del av ett barns diet så gör det ju inget eftersom barnet då får i sig  allt i alla fall men om gröt/välling är en stor del av kosten så bör man inte göra dessa själv.

  • Apopan

    på 14månader ammas också bara till frukost, och har så alltid gjort. Tycker inte det är något problem, iaf inte än sålänge. Bröstmjölk är ju supernyttigt.

    Min kille gillar hemmagjorda pommes bäst.
    De är ju roligast att äta :)

  • bukaka
    mammatilljames skrev 2013-01-11 21:27:30 följande:
    Jag har ingen riktig grund till varför köpt gröt inte är så bra.. Mest något jag tror! Alltså den och annan barnmat är ju pulver och vatten, bättre med hemmalagat just för att de oftast är mer näring, och energi. Alltså efter första året! Jag tänkte mycket på rekommendationerna när sonen var under 1, sedan dess testar vi det mesta. Kam tillägga att alla tips jag givit dig nu inte funkat alls här nu.. Sonen vägrar frukost! Det slog mig ju att ditt barn kanske behöver vara vaken drygt 1 timma för art kunna äta frukost, det hjälper här. Ändå funkar inte mycket just nu. Nypon/blåbär och fruktsoppa är kanon och funkar nu! 2 smörgåsrån med smör emellan och/ eller 1/2-1 banan till frukost brukar bli allt.. Men jag kikar in här ibland och testar de andra bra tips du fått!! På tal om torkad frukt, vi tänkte köpa Katrinplommon imorgon och se. Mest som godis, men det är ju rätt bra när mat och inte mycket går ner! :) har det blivit någon förbättring med frukost än?
    Jo, nuförtiden är min dotter vaken ungefär 2 timmar, och sedan blir det frukost.
    Borde också prova smörgåsrån! Än så länge hade vi testat med olika sorters mjukt bröd.
    Imorse provade vi risifrutti. Det gick någorlunda bra!!! Försöker nuförtiden erbjuda dottern olika typer av mat under en och samma måltid. Imorse smakade hon som sagt risifrutti. Sedan, när hon inte ville ha mer, erbjöd jag henne pasta (favorit plockmat...), och då åt hon. När hon inte ville ha mer pasta, fick hon kärnfria vindruvor. Det var vår frukost. Det kanske verkar som en bastant frukost, men det ska tilläggas att pastan och Risifrutti åt hon liiite av. Vindruvor älskade hon däremot. Det kan jag tipsa er om :)
     
  • bukaka
    alfabetan skrev 2013-01-11 21:55:00 följande:
    Betänk att du ammar henne 9-11 gånger per dygn. Bröstmjölk inehåller både massor av fett och socker och det är inte konstigt att hon inte är så sugen på mat om hon har ammat bara en och en halv timma innan. Försök dra ner på antalet amningstillfällen tycker jag, för er bådas skull. Du behöver ju inte sluta amma för det om du inte vill.
    Jo, det blir en hel del amning, men det är för att jag ammar henne nästan bara runt hennes sovstunder (när hon somnar och när hon vaknar). Utan dessa amningstillfällen funkar det inte för dottern (än).
  • bukaka
    Apopan skrev 2013-01-11 22:01:23 följande:
    på 14månader ammas också bara till frukost, och har så alltid gjort. Tycker inte det är något problem, iaf inte än sålänge. Bröstmjölk är ju supernyttigt.

    Min kille gillar hemmagjorda pommes bäst.
    De är ju roligast att äta :)
    Då är jag inte ensam!!! :D
    Han ammas till frukost, men när äter han sin andra måltid? Före eller efter nästa sovstund? 
  • bukaka
    Apopan skrev 2013-01-11 23:33:43 följande:
    bukaka: Före, han brukar somna om under frukostamningen nämligen :P
    Om jag förstod det rätt så vaknar din son, efter ett tag blir det amningsfrukost, och sedan somnar han igen? :)
    Ammar du honom till sömns på dagen/kvällen? 
  • Apopan

    bukaka: Ja, precis, han vaknar ju lite för tidigt för att han är hungrig, ammar och sover en timme till ungefär. Vi brukar i princip bara hinna med att byta blöja och mysa lite. Ibland är han dock fortsatt vaken och då brunchar vi istället för lunchar, och det går bra det också. Inga superfasta rutiner med andra ord.
    Desto äldre han blivit desto snabbare efter amningen är han hungrig på lunch/brunch också, blir väl inte så mätt av amningen som han brukar helt enkelt, och jag tror att det gör att det kommer fungera bra med frukost inom sinom tid ändå, och låter det vara såhär tills han kommer på det själv. Han är nämligen en sådan som kan och vet bäst själv :P

    Har ammat honom som nattning på dagen t.om rätt nyligen, men numera så ammas han till sömns kvällstid bara.

  • mammatilljames

    Sen menar jag för barn över 1 år med hemmagjord gröt! Köpt gröt är bäst iochmed att den innehåller järn mm. Som
    Barn behöver. När barnet passerar ett år behövs det inte på samma sätt, eftersom då maten är varierad och annat ersätter just det som gröt/välling tillför. Dessutom vill jag bara säga att alla barn äter ju inte gröt/välling. Köpt pulvergröt finns tom 15 månader. För att efter det rekommenderas det att ge så mycket som möjligt av "vanlig" mat. Vi gav självs köpt gröt till ca 16 mån, det enda som funkade. :)

  • jensljungkvist
    alfabetan skrev 2013-01-11 21:56:55 följande:
    Och köpegröt är bättre än hemgjord! Tyvärr! Den är näringsanpassad och innehåller de vitaminer och mineraler som behövs till ett barn i rätt mängd. Man kan aldrig lyckas med det om man gör själv. Om gröten bara är en liten del av ett barns diet så gör det ju inget eftersom barnet då får i sig  allt i alla fall men om gröt/välling är en stor del av kosten så bör man inte göra dessa själv.
    Tyvärr helt fel och en vanlig myt.

    De enda som gläds av det är barnmatstillverkarna. De lär oss att industrin kan tillverka bättre mat än vi själva.

    Enda anledningen till att det finns vitaminer och järn i industrigröt beror på att det är tillsatt efteråt då allt som fanns naturligt från början blivit förstört i processen.

    Gav min dotter först gröt på hirs (naturligt glutenfritt) med torkade aprikoser i. Gjorde den i en gjutjärnsgryta (extra järn) samt tillsatte nyponskalsmjöl (extra c-vitamin gör att kroppen lättare tillgodogör sig järnet). Vid 10-12 månader började vi gå över till havre som har mer järn i sig.
    Nu är hon en glad och energifylld tjej på 2,5 år.

    Gröt går dessutom utmärkt att göra i större satser för att frysa in och tina upp i micro.

    Här är receptet jag själv använt.

    www.riktigbarnmat.se/grot-valling/
  • Sara1985

    Har bara skummat tråden, men här kommer mina tankar:

    1. Hon äter väldigt ofta på natten. Jag har hört att vissa barn vänder matdygnet, då vill de inte äta så mycket på dagen utan tankar med mjölk under natten. Hur man ska bryta detta vet jag tyvärr inte!
    2. Bättre pasta än inget alls! 
    3. Gröt som mellanmål?
    4. Min son på 12 månader gillar inte ris och inte precis potatis FÖRUTOM potatisgratäng. Har du testat det? Är ju kaloririkt också vilket din dotter verkar behöva.

  • Somedude

    Hej!


    Så här...
    ..förstår jag det iaf utifrån mitt egna perspektiv, erfarenheter och en hel del timmars funderande över mina egna matvanor.
    Framförallt under min uppväxt som barn, år 5 - 15·ish..


    Känns ibland som om det här "asperger spektret, spektrumet?" det man, måste iaf jag erkänna. Mer och mer börjat använda för att förklara kanske en väns unika och fina egenskaper, ibland udda men härliga beteende.
    Nästan uteslutande som en komplimang.
    Istället för hur det kanske var tänkt.
    Min lillebror har rätt grava problem med sin diagnos. Tillräckligt för att bli förtidspensionerad vid 19, så finns ändå en viss skillnad mellan honom och hur udda och härligt roligt udda nån man känner räknar 9ans tabell.
    Och jag gör det som sagt själv jag med.


    Vad jag vill säga är..


    Kan ibland kännas som om hela mänskligheten, alltså alla får plats i det där spektrat, alla har en eller två udda saker som ingen annan kan förstå eller relatera till.
    Vissa hanterar t.ex. beröring på ett helt annat sätt än de flesta. En del pratar mindre. Eller vad det nu kan vara. Och vissa med lite otur råkar ha en viss "grej" för sig som väldigt väldigt få andra kan relatera till.
    Och då blir den grejen ett dåligt, underligt, märkligt och kanske rent av dum smutsigt och fult beteende, du kanske är feg och saknar karaktär


    När något jag äter smakar bra. Då är allt toppen..


    Men sekunden jag får något på tunga eller i mun som jag inte gillar, är det -enligt mig iaf, det värsta som jag kan va med om. Har en hög smärttröskel, fixar höga höjder och att pratar enkelt inför en stor folksamling.
    Men sekunden jag har en dålig matupplevelse händer följande direkt:
    Utan att kunna gör mycket åt saken kräks jag nästan varje gång. Det följs direkt av en enorm skam, speciellt som barn. Hör ofta folk kommentera det med.

    - han är visst finsmakare han och håller på med dumheter han ska sluta upp med genast. Och äta det han blir serverad och inte vara så svår att ha och gör med.

    ..så här,hade  jag kunnat inte spy eller känna ångest av att äta saker jag inte gillar "helt random också kan tilläggas, jag är inte med och bestämmer vad för sak jag inte vill eller kan äta idag"


    Samtidigt kan man höra någons mamma eller anhörig högt och tydligt förklara att ..
    - ni måste vara tysta nu och visa respekt för min dotter/son tycker nämligen inte om höga plötsliga ljud. Så om alla kunde sluta ha trevligt när mitt nervösa nitroglycerin barn ska se på TV utan ljud, ja juste vi måste stänga av ljudet på Tv:n nu.


    Jag fattar, vissa saker kan lättare bli accepterat, kanske för fler kan relatera. Och andra saker. Som ingen annan har känns bara fåniga eller märkliga.


    Det trista blir ju att vissa helt tappar självkänslan innan 10 års ålder, går resten av livet, övertygad om att man är något slags freak, att man är "fel och dålig".
    Att man borde "skämmas och sluta vara löjlig"


    Spenderar flera år kanske hela livet med att försöka ändra något hos en, som aldrig kommer kunna ändras på.
    För det är ens egna del utav spektrat som bara är så. Och som antagligen alla har nån släng av. Torgskräck, starka lukter. Eller blir livrädd utav att se tallkottar, inte kottar. Utan tallkottar Utomhus, inomhus går fint. Varför just så?
    Ingen aning.
    Man får inte alltid vara med och bestämma allt hjärnan fullproppad med låtsassocker, E-medel, dubbeldiagnos ADHD samt ADD får för sig samtidigt som socialamedier, appar, mikrotransaktioner är något man får klura ut direkt. Kanske rökte morsan när du låg i magen också. Who knows. Slappna av. Ge ungen jordgubbskräm och mjölk och bara acceptera och gå vidare. Ungen kanske inte vill äta saker som alla andra tycker är fantastiskt. Kanske blir hen en sån som alltid vet hur andra känner och alltid kan lyssna och lugna andra bara genom att finnas. Släpp det. Move on. Krishantera någon annan ett tag.

Svar på tråden Dotter ratar frukost & äter bara pasta