• M I M M I

Tjeckien eller Slovakien?

Hej!

Jag söker dig som har eller ska adoptera från Tjeckien eller Slovakien. Vi är i startgroparna för en adoption, och har fastnat för dessa länder... Det kan så klart ändras under resans gång, men jag skulle gärna vilja veta era erfarenheter från att adoptera från just dessa länder. Vad har fungerat bra repsektive sämre? Hur länge fick ni köa till att skicka papper? Hur lång var väntan på BB och RB. Funkade det bra i landet? Hur var barnhemmen och hur verkade barnen må? Var det krångligt att fixa ansökan?

Har säkert missat massor - men jag blir överlycklig för allt ni vill dela med er till mig =)

Många kramar från mig

• Svar på tråden Tjeckien eller Slovakien?
  • JRS

Hej

Jag och min man ska adoptera från Slovakien. Vi stod också och valde mellan samma länder :) Vi har inte fått BB ännu så jag kan inte svara på så mycket. Men vi fick börja samla papper dan efter att vi skickat in vårt medgivande så vi hade tur. Jag tror det är lite längre väntetid nu men jämfört med många andra länder är den ändå väldigt kort.

Ansökan var inte krånglig att fixa med. Visst är det en hel del papper men man får väldigt utförliga instruktioner. Vad jag har förstått är det ett av länderna som kräver minst krånliga papper. Extra enkelt är det för att BFA fixar med legalisering och översättning till en rimlig summa så man slipper leta sånt själv. 

Hur långt har ni kommit i era adoptionsplaner?  Står ni i kö hos någon organisation? Annars kan det vara klokt att fixa det. Tiden kan vara väldigt värdefull.

God Jul 

• M I M M I

Hej!

Tack snälla för ditt svar!! Oj vad spännande att ni väntar BB - jag håller tummarna för att telefonen snart ska ringa!

Vi är helt i startgroparna för adoption - har en första träff med soc precis efter nyår, sen går vi föräldrautbildningen i februari. När den är klar hoppas vi få börja vår utredning så fort som möjligt, vet inte hur lång tid det tar innan den startas och hur snabbt det går... Hur var det för er? Vi är med i BFA, har kötid sen i mitten av maj, så det är ju inte så länge tyvärr.. Hade ni stått i kö länge?

Jag längtar så efter att få börja! Vi har försökt få barn i 4 år, har 6 mf bakom oss och 2 misslyckade ivf-er. Vore så skönt att få känna att chansen till barn är verklig någon gång...

Låter toppen med BFA förresten!

Ser att du bloggar - jag skulle gärna vilja läsa om jag får? Min blogg hittar du här, den är öppen så kika gärna in om du har lust.

God fortsättning och många kramar från mig

• JRS

hej

OK, då har ni en spännande "upptagen" tid framför er :) mycket att fixa och tänk på. Vi fick inte påbörja utredningen förren vi gått klart föräldrautbildningen. Den blev färdig i början på oktober sen påbörjade vi utredningen med soc i mitten på november. Fick medgivandet i februari. 

Vissa av länderna hos BFA kräver inte så lång tid som tur är så det kanske räcker när det är dags. Vi hade ca 7 månaders köande bakom oss när vi började samla papper. Så det är inte heller så mycket.

Vi hade också flera års kämpande bakom oss så jag förstår vad du menar. Det är en jättelättnad att få påbörja något som faktiskt med säkerhet leder till barn.

Jag inboxar dig inloggningen till bloggen. Ska titta in hos dig också =)          

• JoJo71

Hejsan, såg denna fråga nu.
    Vi har adopterat från Tjeckien via BFA. Vi hade stått i kö sedan 2009 och började samla papper i feb 2011 Det största arbetet med papprena var psykologutredningen ( har förstått att det varierat väldigt här) och översättningen - finns några auktoriserade översättare att rekommendera dock.
    Det som tog lång tid för oss var föräldrautbildningen, vi hann inte ens gå helt klart ( hade dock gjort klart den då obligatoriska delen) innan vi fick hämta vår lilla kille.
    Dagen efter vi skickat in vårt medgivande ringde de och undrade om vi ville starta till Tjeckien, så i feb började vi och våra papper blev godkända i tjeckien i slutet av augusti. 
    Den 14 okt fick vi BB den 2 nov RB  den 15 nov träffade vi Honom första gången och den 2 dec var vi hemma igen. Det gick väldigt fort för oss. De hade satt väntetiden i landet till 12 mån efter godkänt ifrån tjeckiska myndigheter - vi väntade 1,5 månad. De söker föräldrar till barnen och tar alltså inte automatiskt de som väntat längst - (är först i kön). Man ska passa för varandra helt enkelt. Vi hade dessutom ett öppet medgivande och önskad ålder 0-5 år. Pojken fyllde 3 när vi var där och hämtade honom. Vi var där i nästan 3 v men det varierar 2-3 veckor var informationen vi fick..
    Personerna man träffade var bra att ha att göra med, lättsamma och positiva. Man hade tillgång till tolk.Reste i tjecien gjorde vi med buss, andra har rest med tåg och bil - lite beroende på var barnhemmet legat. Vi var i Prag och på det barnhemmet var det bara ett fåtal som pratade engelska, någon pratade tyska, så vi hade lite telefonkontakt med tolken.  Vill du veta mer  - hör av dig.
    Lycka till!

Svar på tråden Tjeckien eller Slovakien?