• 2008

Vill inte få mjölkstockning igen men vill att bebisen ska börja äta vanlig mat.Tips tack!

Jag ammar tvillingar på 5 1/2 månad och har för ett par veckor sedan börjat med smakisar.För ca 10 dagar sen började de äta ca 1/2 portion gröt var/dag och inte alltid ens det. De åt även lite banan på eftermiddagen och jag blev så glad att de äntligen började äta lite mat och funderade på att trappa upp det så småningom. Men för ca 5 dagar sen började jag må dåligt helt plötsligt när jag ammade ena tvillingen och därefter fick jag feber, 39,5 som inte gick ner trots Alvedon. Kände samtidigt smärta i hö bröst och konstaterade att jag hade fått mjölkstockning. Febern gick ner efter 3 dagar och "klumpen" i bröstet efter ca 4 dagar med konstant ammande + nässpray som jag fick utskrivet. När jag ringde amningshjälpen sa de att detta beror på att jag hade börjat ge dem smakisar o gröt o att jag skulle sluta med det genast o bara fortsätta amma. Nu är bröstet bra igen och jag har bara ammat men jag undrar hur jag ska göra nu? Måste ju börja ge dem lite gröt och frukt hursomhelst,de är ju snart 6 månader. Alla som ammar och börjar med vanlig mat får väl inte mjölkstockning,eller? 
    Lite tips skulle uppskattas. Hur har ni andra gjort?
    Vill inte få mjölkstockning igen,mådde hemskt och hade knappt ork att hålla i mina barn :( 

• Svar på tråden Vill inte få mjölkstockning igen men vill att bebisen ska börja äta vanlig mat.Tips tack!
  • Malima

Jag började min nedtrappning med att skjuta lite på en amning, med typ en halvtimma. Ökade på när brösten hade vant sig. Så småningom kunde jag skippa ett helt mål och ersätta med annan mat.

• hannis

En halv portion är ju rätt mycket ett starta med. Ge en tesked per dag och öka långsamt så går det nog bättre.

• BELLAm2

Alltså, man måste ju inte börja med massa måltider bara för de är 6 månader. Rekommendationen är att _börja_ ge smakisar då men att man DELammar upp till 1års ålder, gärna längre samtidigt som man introducerar annan föda långsamt. Men för att svara på frågan så är långsam nedtrappning det bästa samt undvika blåst och kyla (vilket också kan framkalla stockning).

• daimstrut

Jag har gjort som du och aldrig fått mjölkstockning. Men du måste kanske ta det lite extra långsamt när du har tvillingar bara.

Svar på tråden Vill inte få mjölkstockning igen men vill att bebisen ska börja äta vanlig mat.Tips tack!