• NinjaM

1 mån bebis! Hur fördelar ni upp det hemma?

Våran pojke blir snart 1 månad och jag undrar hur ni andra gör för att involvera pappan mer under denna första tid med mest amning?

Känner att jag tar mkt ansvar vilket är helt okej men jag vill gärna att pappan ska kunna dela det mer med mig för att få "känna på" småbarns livet! Dvs man kan inte få sova till 11 varje dag!
    Har gett pappan för lösa tyglar vilket jag tyvärr få stå för men dax att strama upp dom lite ;)

Tycker fördelningen är skev men vet inte hur jag ska lägga upp det för att han inte ska känna sig påhoppad! Tips??

• Svar på tråden 1 mån bebis! Hur fördelar ni upp det hemma?
  • Lena

För mig är det viktigt att pappan kan ta hand om barnen om något händer mig tex jag blir sjuk. Därför är anknytningen och att han kan göra allt utom att mata viktigt.

• Klycka

I början delade vi in dygnet i 6-timmarspass. Jag hade 06-12, han 12-18, jag 18-24 och sen han resten av natten, på så vis fick vi båda mycket vila och bebistid, jag fick dock pumpa en hel del då jag fick mjölkstockning om jag väntade för länge emellan. Efter ca 8 veckor gjorde vi så att jag hade ansvaret mellan 06-18 och han mellan 18-06 så ja, han fick ALLTID sovmorgon till 11-12 men jag fick ALLTID sova hela nätter i utbyte vi tre månaders ålder så kände vi båda att vi hade hyfsad rutin och då började allt "gå av sig själv" så då slopade vi alla pass

• Höghus

Klycka: Helammade du ditt barn? Hur länge då i så fall? Och hur klarade du ökningsperioderna utan att nattamma? Vad gjorde ni i början när det var pappans tid men bebisen ville tröst/trygghetssnutta som nyfödingar ofta vill? Eller er bebis kanske inte hade det behovet?

• Klycka

Jag helammar fortfarande och sonen är över sex månader nu(eller ja, lite smakisar äter vi nu också). Vi löste det helt enkelt med att jag pumpade dagtid och sov på nätterna. kroppen (även brösten och mjölkproduktionen) anpassar sig efter vad men gör med dem jag startar fortfarande mina mornar med tänt ljus, en kopp kaffe och min vän pumpen sonen tröstsnuttade på pappas höger pekfingertopp (har aldrig tagit napp) och när han var hungrig så fick han mjölk i medelas bröstmjölksflaska. Det enda "negativa" som vi fått ut av detta är att sonen inte kan somna för natten utan pappa men än så länge ställer det inte till så mycket problem.

Höghus skrev 2012-12-26 16:06:26 följande:
    Klycka: Helammade du ditt barn? Hur länge då i så fall? Och hur klarade du ökningsperioderna utan att nattamma? Vad gjorde ni i början när det var pappans tid men bebisen ville tröst/trygghetssnutta som nyfödingar ofta vill? Eller er bebis kanske inte hade det behovet?

• Aaglars
    Klycka skrev 2012-12-26 16:38:21 följande:
    Jag helammar fortfarande och sonen är över sex månader nu(eller ja, lite smakisar äter vi nu också). Vi löste det helt enkelt med att jag pumpade dagtid och sov på nätterna. kroppen (även brösten och mjölkproduktionen) anpassar sig efter vad men gör med dem jag startar fortfarande mina mornar med tänt ljus, en kopp kaffe och min vän pumpen sonen tröstsnuttade på pappas höger pekfingertopp (har aldrig tagit napp) och när han var hungrig så fick han mjölk i medelas bröstmjölksflaska. Det enda "negativa" som vi fått ut av detta är att sonen inte kan somna för natten utan pappa men än så länge ställer det inte till så mycket problem.
    Jag helammar fortf min 7,5månaders. Även nattetid snuttar han mkt...
  • leiapp
    Höghus skrev 2012-12-25 11:48:15 följande:
    Det är ingen idé att stressa med sådant. Helammas barnet blir det naturligt att bebisen är mest med mamman. Mamman är ju den som nattammar osv. Pappan kan iofs gosa i soffan, bada med bebisen och byta blöja på dagen. Hos oss har pappans verkliga "tid" kommit när vi introducerat mat vid 5-6 månader. Då har han matat och bebisen har kunnat somna utan bröstet dvs i hans famn istället. Sen har pappa tagit över FL vid 7-8 månader och då har barn och pappa kommit jättenära varann. men som sagt, stressa inte, vill nyfödingen vara med mamma, låt den vara det.
    Det är väl klart bebisen "vill" vara med sin pappa. En 1-månaders har inte hunnit bli mammig eller pappig. Jag tycker att det är att göra barnet en stor otjänst att den som jobbar heltid inte tillbringar så mycket tid det går med sin lilla när de väl är hemma. Sovmorgon till 11 är helgalet i mina ögon Förvånad

Jag har en pappa i min bekantskapskrets som minst sagt behöver pushas och det blir inte bättre om man inte gör nåt från början. Han vet efter 8 månader knappt vad som är fram och bak på sitt barn. Så gör nåt nu. Ge din man barnet och gå därifrån så de får bonda Flört. Det räcker med att gå ur rummet.

• Höghus

leiapp: Det är inte alltid så lätt. Barn är olika. Den bebisen jag har nu kunde i 5 månaders tid (och fortfarande ibland nu vid 6 1/2 mån) bara komma till ro på ett enda sätt: sugande på bröstet. Och han har sedan dag ett haft fullt fokus på mig. Att i ett sådant läge insistera på att allt ska delas lika och låta bebisen vråla i panik hos pappan i en halvtimme/timme tills hen tuppar av är bara grymt. Nu börjar vi dock kunna dela mer och mer. Men vi tar det i bebisens takt. Vi har som jag skrivit delat FL lika med alla våra barn så jag vet att det kommer en tid när det är pappa för hela slanten. Bra för dig att det funkade på ditt sätt. För oss funkar det att anpassa oss efter bebis. Det är det viktigaste. Att bebisen är nöjd.

• leiapp
    Höghus skrev 2012-12-26 20:00:34 följande:
    leiapp: Det är inte alltid så lätt. Barn är olika. Den bebisen jag har nu kunde i 5 månaders tid (och fortfarande ibland nu vid 6 1/2 mån) bara komma till ro på ett enda sätt: sugande på bröstet. Och han har sedan dag ett haft fullt fokus på mig. Att i ett sådant läge insistera på att allt ska delas lika och låta bebisen vråla i panik hos pappan i en halvtimme/timme tills hen tuppar av är bara grymt. Nu börjar vi dock kunna dela mer och mer. Men vi tar det i bebisens takt. Vi har som jag skrivit delat FL lika med alla våra barn så jag vet att det kommer en tid när det är pappa för hela slanten. Bra för dig att det funkade på ditt sätt. För oss funkar det att anpassa oss efter bebis. Det är det viktigaste. Att bebisen är nöjd.

Ingen bebis ska behöva skrika på det sätt som du beskriver.Jag blundar inte för att det kan vara en utmaning att dela exakt lika om man helammar. Min son ammade ofta 3ggr/timme på dagtid tills han var 6 månader... Men far och son hade sin grej ändå. Med en engagerad pappa kan man ALLTID hämta igen om bebisen varit "mammig" men jag fick för mig att i den här familjen kanske mamman saknade lite engagemang från pappan. Det står ingenting om att bebisen inte vill vara hos pappa, snarare att pappa inte vill vara med bebis. Att i det läget släta över och nästan insinuera att det är naturligt tycker jag är fel.

• Höghus

leiapp: Jag skrev ju till TS att pappa kan gosa i soffan, byta blöja och bada. Dock tycker jag att det är viktigt att känna in bebisen. Det är inte hela världen om mamma är lite närmare just de första månaderna. Speciellt om man helammar.

• hannis
    Klycka skrev 2012-12-26 16:38:21 följande:
    Erat upplägg låter jättebra men då jobbade inte pappan antar jag?  
  • castafiore

Med första barnet tog min man hand om barn och hushåll. Jag jobbade. Han kom till mitt jobb så jag kunde amma.
    Med andra barnet delade vi på det ganska 50/50 tills jag började jobba när barnet var 8 veckor. Då gjorde vi som med första barnet.

• Klycka
    hannis skrev 2012-12-26 21:52:08 följande:
    Erat upplägg låter jättebra men då jobbade inte pappan antar jag?  

Nej inte de första månaderna gick att pussla så att vi båda fick bonda ordentligt med sonen, är så tacksam över det, särskilt som jag inte mådde sådär jättebra i början...
Svar på tråden 1 mån bebis! Hur fördelar ni upp det hemma?