• MariaPian

Hjälp! Vita sår på toppen av bröstvårtorna?

Finns de någon som kan hjälpa mig förstå jag helt plötsligt får vita sår på bägge bröstvårtorna? Det är inte white spots, det hade jag i början och de här ser inte alls ut så, utan mer som vita hudflärpar. Jag har provat att justera sonens tag, fast han har ett mycket bra tag och amningen har fungerat de senaste tre månaderna! Efter ca en vecka med svidande bröstvårtor, så spydde sonen helt plötsligt upp blod som kom från mina bröst! Han har alltså sugit upp sår på toppen av bröstvårtan på bägge brösten! Så fort de läker suger han upp dem igen, jag blir helt vit på toppen av bröstvårtan och det svider ordentligt! Vad skall jag göra? Hans tag är stort, vårtorna pekar rakt utefter amning och är inte hopklämmda. Suger han för hårt? Vad gör man åt det? Någon som vet?

• Svar på tråden Hjälp! Vita sår på toppen av bröstvårtorna?
  • Mili80

Hej, hade det likadant med vårt första barn. Det kan vara torsk, kan behandlas med canesten på brösten men det måste tvättas bort innan amning, gensiana violett eller vichy vatten på bebisens tunga, pensla på. Men be BVC att titta på dem så du inte behöver penicillin. Du kan prova med amningsnapp för att avlasta brösten. Lufttorka och rengör med bara ljummet vatten. Lycka till!

• cloudberry79

Jag tänker också att det kan vara svamp, för det kan bli så på brösten då! Om man använder Daktar räcker det om det sjunkit in i bröstvårtan helt innan man ammar, det är receptfritt på apotek.

(M)amma till V -07 och E -12
  • Pralina 81

Jag hade så och det var torsk. Var noga med att tvätta brösten efter varje amning. På mitt BVC tipsade de om att både pensla Loka i bebisens mun och på bröstvårtorna samt låta brösten lufta så mkt som möjligt. Det funkade för mig och torsken försvann efter 1 vecka ungefär.

Svar på tråden Hjälp! Vita sår på toppen av bröstvårtorna?