• Chasingdreams

Snart 15 månader och måste leka/distraheras i matsituationen. Vill inte äta själv!

Det känns som om vi hamnat i en återvändsgränd med vår son. Han har alltid ätit mycket men vi har fått mata honom. För några månader sedan slutade han vilja bli matad, men saken är att han inte heller vill äta själv med sked eller fingrarna. Om han inte distraheras av något som han kan pilla med börjar han gallskrika, vända bort huvudet, luta sig ur stolen, slå bort sked. Dricka ur pipmugg gör han själv och i övrigt kan han ta några tuggor själv men sen tröttnar han. Mat som gröt vill han inte försöka med själv. Vi har provat med olika mat både barnmat och samma som oss men inget är direkt bättre. Barnmatsburksmat vill han inte försöka äta själv. Ett tag kunde vi fylla skeden och så stoppade han in den, men det vill han inte för det mesta. Någon som har tips? Man känner ju sig oroad för att han inte ska kunna äta själv och jämnåriga verkar äta på egenhand med sked/gaffel. Om han inte får leka med nåt blir det gallskrik och han får inte i sig nåt. Kan även nämna att han alltid varit mycket bestämd och krävande och skriker högre än de flesta när det inte blir som han tänkt.

• Svar på tråden Snart 15 månader och måste leka/distraheras i matsituationen. Vill inte äta själv!
  • emelielj

Låter precis som min son!
    Nu är han 17 månader och vi har länge ätit framför TVn just för att han tröttnar och blir uttråkad annars. Tittar han lite på barnprogram samtidigt som jag matar honom så fungerar det jättebra.
    Nu är det dock bättre och han måste inte distraheras (lika mycket iaf) .
    Sedan han började på dagis och antagligen såg de andra barnen äta så är detbättre!

• Chasingdreams

Önskar att det kunde lossna för min pojke också. Antar att han måste hitta intresset och viljan först bara...

• Natulcien

Det kan ju vara svårt att hantera en sked för ett litet barn. Har ni provat att ge honom greppvänlig plockmat som han kan plocka och pilla med?

För övrigt kunde inte vår son äta med bestick heller i den åldern. Men han åt glatt med händerna. Funkade finfint det med. Glad
    Och de som behöver hjälp att äta på förskolan ska naturligtvis få den hjälpen.

Svar på tråden Snart 15 månader och måste leka/distraheras i matsituationen. Vill inte äta själv!