• Varför

Hur väljer man namn?

Hej

Jag och min man har nu pratat och nästan bestämt oss för att skaffa barn.

Jag är svensk och han är troende muslim, så han vill gärna ha ett muslimskt namn. Jag tycker dom namnen är jättefina så mitt problem är nu att jag har lyckats hitta väldigt många namn.

De flesta är väldigt muslimska / arabiska och en del även svenska som är vanliga muslimska namn.

Jag har hittat totalt 52 st Glad

Han tycker också om namnen jag hittat, vet inte om han gillar alla, men han har inte sagt något annat.

Hur ska vi kunna välja?? Kan ju inte riktigt skaffa 52 ungar...... Flört

Och dom kan ju inte få hur många namn som helst..... Väntar man bara tills barnen är födda för att se vad dom passar att heta? Skulle ju vara bra om vi kunde sortera bort några av namnen.

• Svar på tråden Hur väljer man namn?
  • Liten elak och intelligent

Ni kan väl både rangordna vilka ni gillar bäst? Sedan kan man tänka lite i termer av om det passar ihop med efternamnet osv. För utländska namn är en viktig faktor om de är svåra att uttala. Men det kan vara svårt att bestämma sig innan barnet är fött. Vårt första hette Linnea i magen. När hon kom ut såg hon inte alls ut som det och det dröjde ett par veckor innan vi hittat ett annat namn.

• Varför

Vilket namn och stavning tycker ni är finast?

Leyla / Leiyla

Jasmin / Jasmine eller kanske Jasmina

Amina

Sarah

Raniyah

• spöke
    Varför skrev 2012-12-25 21:58:15 följande:

Leyla / Leiyla

Amina

Sarah

Raniyah
    Det bästa är nog att ha en begränsad lista förberedd så att det inte känns övermäktigt när ungen väl tittar ut. Be din man ta ut de namn på listan som han gillar bäst, och så kan ni titta närmare på de som är kvar.

Jag gillar Sarah/Sara bäst på listan. Det är ett tidlöst vackert namn som passar både den kristna och muslimska kulturen.
  • Idun

Fina namn på listan, kanske ta ett namn som låter bra på svenska (om ni bor i Sverige), ett som passar ihop med era namn, efternamn osv. Eller så har man några favoriter (nte 52 stycken kanske haha ;) och väntar tills babyn är född. 

Dalia är ett arabiskt namn jag gillar (kanske inte samma sak om muslimskt? ) :)

• elyse

Väj en enkel stavning (Jag vet att jag själv inte har det, men jag har valt mitt namn i vuxen ålder - för ett barn kan det vara jättejobbigt att alltid se sitt namn felstavat eller behöva bokstavera hela tiden) och ett namn som passar både i svenska/kristna och muslimska kretsar - barnet kanske inte alls vill bli muslim och då är det ju jobbigt att heta t.ex. Mohammed. 

• Dixie

Vi hade vissa kriterier när vi valde namn, det fick inte bli konstiga initialer (tex CP), det ska bara finnas en stavning ( så man slipper säga Philip med Ph) inga långa namn så det blir smeknamn (Alexander =Alex) - det kan kanske hjälpa er i ert urval!

• annzah
    Varför skrev 2012-12-25 21:58:15 följande:

Leyla / Leiyla

Amina

Sarah

Raniyah
    Amina är fint tycker jag, tänkte föreslå det! 

Sarah är också fint. Har sett det stavat Sahra hos muslimska flickor också men det kanske blir för mycket.

Vad gäller Leila tycker jag att det är absolut finast med i, även om det inte var ett av dina förslag :) Annars absolut Leyla, Leiyla ser utstuderat ut.  
Svar på tråden Hur väljer man namn?