• utoin

Upplysningsplikt gentemot ug-förälder?

Hej, Jag har varit och trollat runt på flertal sidor, läst lagtexter och hela köret nu men jag blir då inte något klokare för det.
    Jag försöker få fram i vilken utsträckning som boföräldern ska upplysa ug-föräldern angående det gemensamma barnet. Främst då boendeföräldern ansett att barnet behöver sjukvård på Vårdcentral eller Sjukhus. Finns det någon tidsram då föräldern med ensam vårdnad borde ha hört av sig då barnet blivit så sjuk? Eller spelar det ingen roll?

För i mitt fall så har jag som Ug-förälder aldrig fått ett samtal eller sms direkt  i samband med sjukhusvistelsen eller vårdcentralsbesök av vårt barn. Jag vet inte om det bara är jag som tycker att skulle vara självklart att höra av sig i just de här fallen så fort som man själv har möjlighet att göra så, för jag själv hade hört av mig så fort jag bara kunde om vårdnaden hade varit omvänd för det är så jag har blivit uppfostrad.

Istället kan det gå flera dagar innan jag får höra något om jag får höra något över huvudtaget.
    Känner mig lika dum och står där som ett frågetecken varje gång vänner kommer fram och frågar om ens
    barn mår bra och jag inte har en aning om det alls, då har denne tydligen haft tid att blogga om det eller skrivit ut på FB och liknande men inte haft tid att skickat iväg ett sms till mig.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Upplysningsplikt gentemot ug-förälder?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-26 20:43:52 följande:
    Betyder detta att om man har gemensam vårdnad så har man ingen upplysningsplikt? Då förväntas allt löpa som det ska? Men vid ensam vårdnad då är det obligatoriskt att boendeföräldern upplyser den andra föräldern oavsett om umgänget blir påverkat av sjukdom eller annat.

Tvärtom
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-26 19:43:14 följande:
    Hon har ingen skylldighet att informera dig alls då hon har enskild vårdnad.
    Fel, skyldigheten finns OM det påverkar umgänget med ts.
  • utoin

Verkar vara så invecklat allt det här faktiskt.

• Grappa

Räkna med att upplysningsplikt föreligger då det är för barnets bästa.
    Säg att barnet bryter benet men att det läker på en vecka (ja jag överdriver). Då är det inget du behöver upplysas om, då du inte behöver vårda, ge medicin, inget som behöver undvikas osv. Alltså inget du behöver veta.
    Men om det är något du måste göra för barnets bästa, tex ge medicin, undvika nötter pga allergi, besöka läkare för uppföljande behandling osv, då behöver du veta det.

Sen att det känns helt sjukt att barnet kan ha åkt ambulans till akuten med fara för barnets liv och du inte
    får veta det, det kan alla förstå, men det påverkar ju inte barnet, alltså inget tvång att berätta om det.

Du får helt enkelt förlita dig på karma och hoppas att det en vacker dag slår tillbaka hårt på den andra föräldern.

• SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-12-26 20:43:52 följande:
    Betyder detta att om man har gemensam vårdnad så har man ingen upplysningsplikt? Då förväntas allt löpa som det ska?

Men vid ensam vårdnad då är det obligatoriskt att boendeföräldern upplyser den andra föräldern oavsett om umgänget blir påverkat av sjukdom eller annat.
    Nej,för vid gemensam vårdnad får den andra föräldern själv ringa och få ut info, det får man inte om man inte har gemensam vårdnad. Om jag har förstått det rätt.
  • Anonym
    SupersurasunkSara skrev 2012-12-27 15:09:58 följande:
    Nej,för vid gemensam vårdnad får den andra föräldern själv ringa och få ut info, det får man inte om man inte har gemensam vårdnad. Om jag har förstått det rätt.
    Även vid gemensam vårdnad måste föräldrarna upplysa varandra om saker som rör barnets tid med den andra.
  • SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-12-27 15:32:18 följande:
    Även vid gemensam vårdnad måste föräldrarna upplysa varandra om saker som rör barnets tid med den andra.
    Ja så klart ang medicinering etc som sträcker sig över den andras tid med barnet, men jag menar att då har båda föräldrarna lika rätt att få ta del om saker som rör dagis/skola etc.

Man ska ju inte behöva ringa barnets läkare var och varannan vecka för utifall att ens barn har fått någon medicin.
  • hymafr
    SupersurasunkSara skrev 2012-12-26 20:01:23 följande:
    Jo, det finns en upplysningsplikt:

lawline.se/answers/1348

Se sista stycket.

Men jag tror inte det finns fastställt NÄR upplysningen ska ges. Finns de som skriver ett 'veckobrev' till den andra föräldern med lite allmänt vad som hänt under veckan, andra ringer endast när något allvarligt hänt såsom skador som leder till akuta sjukhusbesök, vissa ringer i tid och otid om totalt oviktiga saker.

Du och den andra föräldern får komma överens om hur ni vill ha det kan ni inte komma överens får ni ta en tredje part till hjälp.
    Huruvida ni kommer överens eller inte beror ju till stor del på hur er tidigare kommunikation sett ut har du varit jobbig och på och velat ha daglig uppdatering? Är den andra föräldern sur på dig och vill på detta vis straffa dig? Finns massor med skäl till att du inte får veta, men det behöver inte vara rätt för det.

Fast står det inte "var barnet bor, går i skola, etc"? Alltså inte att man måste informera om mer alldagliga saker.
  • Anonym (mm)

Vet den andra föräldern om att du vill veta alla möjliga små detaljer?

Mitt ex blev informerad om att dottern, drygt ett år gammal, precis varit hos doktorn pga hög feber, öroninflammation, ögoninflammation samt genomförkyld. Att hon skulle få penicillin och ögonsalva.
    Han hörde av sig efter 4 (!!!) dagar för att höra om hon blivit bättre.  (Mina föräldrar och syskon ringde 1-2 gånger om dagen).
    Det var sista gången jag ringde och berättade om sjukdomar etc. 

• Anonym (,,)
    Anonym (mm) skrev 2012-12-28 10:57:14 följande:
    Vet den andra föräldern om att du vill veta alla möjliga små detaljer?

Mitt ex blev informerad om att dottern, drygt ett år gammal, precis varit hos doktorn pga hög feber, öroninflammation, ögoninflammation samt genomförkyld. Att hon skulle få penicillin och ögonsalva.
    Han hörde av sig efter 4 (!!!) dagar för att höra om hon blivit bättre.  (Mina föräldrar och syskon ringde 1-2 gånger om dagen).
    Det var sista gången jag ringde och berättade om sjukdomar etc. 

jag har ensam vårdnad och oftast så inverkar inte sjukdomar på pappans umgänge då han har dem så lite men jag informerar alltid i alla fall. Oftast får jag inte ens en fråga tillbaka om hur barnet mår eller nåt utan bara "jaha" o sen inget mer.
    Jag har ändå bestämt mig för att informera för då har inte JAG gjort något fel. JAG vet att jag fullgör min plikt som bf.  

Däremot är det väl så att enligt lag så behöver man inte informera om det inte inkräktar på umgänget om det inte är allvarlig sjukdom. om jag inte är helt ute o seglar  
  • Anonym (***)

Hej TS,

Jag förstår att det inte känns bra att inte få veta "typ först" om något är fel med ditt barn.
    Men jag undrar - har du försökt att prata med mamman om detta?? Har du sagt i LUGN TON att du skulle uppskatta och tycka hon var snäll om hon berättade om ert gemensamma barn skadar sig eller mår dåligt. Att du skulle uppskatta att få följa med på barnavårdscentralen etc.

Om hon tvärvägrar om du framför det på ett juste sätt så hade jag vänt mig till föräldrarätten och bett dom kalla till ett samarbetssamtal. Familjerätten är till för att hjälpa tex föräldrar som separerat i handhavandet med barnet.
    Förklara för dom vad du skulle vilja och att du skulle vilja ha deras hjälp med att förbättra samarbetet er emellan.
    Tänk på - det är många många år till som ni ska komma överrens så det kanske är dags att ta tag i det.

En annan tanke kan faktiskt vara att stämma henne på vårdnaden. Har hon inga andra anledningar än att "hon vägrar" så har du ganska stor chans till att få igenom GV eller vinna EV. Vägrar en förälder samarbete med barnet så missgynnar det det förälder som vägrar även om den har vårdnaden idga.

Tänk på att som läget är nu så kan hon flytta till Kina utan att du har någon talan över huvud taget. Hon kan välja att tex inte vaccinera barnet om hon tycker att vaccin är skit. Hon har hela det juridiska ansvaret gällande ert barn.

Svar på tråden Upplysningsplikt gentemot ug-förälder?