• Bellafia

Har man rätt att välja habilitering?

Vi har en son som varit inskriven på habilitering i tre år. Nu har även lillebror fått sin diagnos och har skrivits in på samma habilitering, vi ska på ett första samtal om honom i januari. Vi känner inget förtroende för denna habilitering, känner inte att vi fått någon förståelse för hur just vårt barn fungerar och det känns bara hopplöst när man tänker på framtiden när vi även ska ha vår andra son inskriven där. Våra pojkar har Autism och ADHD, Autismen är inte vidare framträdande men ADHD:n är svår. Habiliteringen har under alla år bara blundat för pojkens ADHD och bara bemött våra frågor med råd som lämpar sig mer för Autistiska barn. Det har aldrig fungerat på vår son och trots att vi förklarat det många gånger så förstår de inte. Deras enda råd, deras enda svar på alla våra vardagsproblem vi kommit med är: Rita bilder.
    Nu är vardagen riktigt tuff då även lillebrors ADHD börjar komma igång på allvar och när jag tänker på att fråga dem om råd så hör jag bara rösten i huvudet: Rita bilder.  Läget känns helt förtvivlat, vår familj är i skrikande behov av hjälp och allt vi får av dem är, rita bilder. Jag frågade senast om de hade något råd om hur vi skulle lösa bilturerna vi måste göra, pojkarna knäpper av varandras bälten, de slåss, skriker, klättrar runt. Deras råd: Rita en bild på ett bälte och gör sedan ett rött kryss över.

Kan man byta habilitering? 

• Svar på tråden Har man rätt att välja habilitering?
  • JanaLiiN

Det kan du alldeles säkert, men har ni någon som ligger så nära att det är realistiskt? 

Ring till enhetschefen och förklara att ni inte är nöjda och att ni vill byta. De hjälper gärna till.  

• Bellafia
    JanaLiiN skrev 2012-12-26 20:44:24 följande:
    Det kan du alldeles säkert, men har ni någon som ligger så nära att det är realistiskt? 

Ring till enhetschefen och förklara att ni inte är nöjda och att ni vill byta. De hjälper gärna till.  
    Ja vi har turen att ha två till, inte i samma kommun men ändå ganska nära. Är det enhetschefen på den habilitering vi har nu som man ringer? Det känns pinsamt, som att ringa och skvallra på de vi haft i tre år. Kan man ta det via barnens läkare istället?
  • JanaLiiN

Jag tycker ni ska prata med enhetschefen och förklara hur ni upplevt det, då ger ni dem en chans att förbättra saker. Det är schysst, inte pinsamt. Enhetschefen kan hjälpa er med att byta också. Oroa er inte, det händer då och då.

• ttomten

www.bilanpassning.com/shop/shop.php

Kolla ängelvakt på detta ställe. Hoppas annars er habiliterings (ny eller gammal) arbetsterapeut kan tipsa om hjälpmedel (för bilen, tidshjälpmedel om de har svårt att vänta, bolltäcke/kudde om de har svårt att sitta still eller komma till ro m.m.) eller bostadsanpassningar, t.ex. lås på fönster, staket, ja jag vet inte vad ni har behov av, men det finns väldigt många praktiska lösningar som kan underlätta i vardagen som en bra arbetsterapeut ska kunna tipsa om.

Som sagt, det händer att folk byter, ni är inte de första.

• Bellafia
    JanaLiiN skrev 2012-12-26 20:58:18 följande:
    Jag tycker ni ska prata med enhetschefen och förklara hur ni upplevt det, då ger ni dem en chans att förbättra saker. Det är schysst, inte pinsamt. Enhetschefen kan hjälpa er med att byta också. Oroa er inte, det händer då och då.
    Ja vi ska nog göra det för det fungerar inte som vi haft det. Vår familj behöver massor av råd och hjälp och vi får inget alls.
  • UkkePukke

Vad har ni träffat för personal på habiliteringen? Har ni träffat flera olika yrkeskategorier? Ni kanske kan efterfråga råd från fler än en? Det bör ju finna både specialpedagog, psykolog, arbetsterapeut, m.fl. som kanske kan ge olika infallsvinklar? Jag tycker absolut ni ska höra av er till enhetschefen och förklara er upplevelse!

• broglo

Jag arbetar själv på Habilitering och tycker absolut att ni kan kontakta chefen och ta en diskussion. Ifall det finns flera team på er enhet så kanske det räcker att ni får lite ny input genom att byta team?

En annan sak jag tänker att ni kan göra är att be om en kartläggning av det problem som ni upplever som tuffast just nu, tex. bilåkningen. Vad är det  som händer och varför? Be att få det belyst ordentligt så att de verkligen kommer fram till rätt rekommendationer utifrån just er situation. Det låter som om de rekommenderar åtgärder för snabbt utan att kartlägga problematiken, alternativt slänger ut rekommendationer utan att förankra och följa upp så att ni vet hur ni skall genomföra det så att det funkar.

Men: prata också med chefen. Generellt sett så tror jag att familjer gör det för sällan när de är missnöjda.

Lycka till! 

Svar på tråden Har man rätt att välja habilitering?