• Copyjulia

Bebis har vänt på dygnet, hjälp!

Vår 6 veckor gamla kille sover ingenting på natten och då menar jag inget! Möjligen en tupplur på 20 min men inte mer. Från 00.00 till 07.00 är han vaken. Om jag håller i honom eller ammar är han glad och nöjd (men klarvaken) men när jag lägger honom ner blir han väldigt upprörd och skriker. Kommer aldrig till ro. På dagarna sover han däremot en hel del. Vi har försökt hålla honom vaken men det är jättesvårt. Tända lampor, ljud, musik - han sover som en stock. Min senaste idé är att gå ut och gå med honom på natten, för i barnvagnen brukar han somna. men det känns inte så jättekul att gå ut själv med barnvagn i stan mitt i natten...

Någon som har några tips? 

• Svar på tråden Bebis har vänt på dygnet, hjälp!
  • lindalinaa

Mitt bästa tips är väl att försöka vända tillbaka de långsamt, om han somnar sju på morronen och sover ända till tolv, försök få han att vakna vid elva, så kanske han somnar vid sex på morron osv.. Försök ändra amningstiderna därefter också!

• Copyjulia
    RöttÄrSött skrev 2012-12-26 22:52:38 följande:
    Ta in barnvagnen?
    Har vi testat, men det gick han inte på...
  • Copyjulia
    lindalinaa skrev 2012-12-26 22:57:58 följande:
    Mitt bästa tips är väl att försöka vända tillbaka de långsamt, om han somnar sju på morronen och sover ända till tolv, försök få han att vakna vid elva, så kanske han somnar vid sex på morron osv.. Försök ändra amningstiderna därefter också!
    Han sover aldrig mer än 45 min åt gången. Men när han väl sover är det lika omöjligt att få honom att vakna som det är att få honom att somna på natten. Han somnar för det mesta efter att han ammat på dagen, men aldrig på natten. 
  • pixie mason

Så där höll vår dotter på också och sov som en stock på dagen medans hon på nätterna vakade och låg och stirrade. La man ner henne skrek hon och såg allmänt olycklig ut.

Vi började köra mer rutiner på kvällarna att hon skulle bada och sen fick hon mat direkt efter pyjamasen kom på. Sen gick vi och lade oss tillsammans i min säng och hon fick ligga nära. Sen på morgonen nä sonen vaknar tar ja alltid med henne upp även om hon somnade i famnen fick hon iaf vara med vid frukosten.. Vet inte om det var detta som hjälpte men nu 2 veckor senare sover hon mindre på dagen och kan ta sej rejäla pass på natten då hon sover. För tösen var rejält krånglig när hon var 6 veckor med just sömn sen åt hon extremt under dessa veckor men nu vid 8 veckor kan hon nöja sej med och äta mer under dagen och sen somna runt 7-8 o hålla sej tills klockan är 6 på morgonen. Hoppas detta håller i sig bara för det är så kämpigt och vara vaken på natten och sen inte kunna få sova på dagen för man har massa annat då och göra

• JanaLiiN

Var mycket tydlig med att det är natt på natten. Ligg i sängen, tänd inte lampan, prata inte etc. Låtsas gärna sova. Ha tydliga rutiner på både morgonen och kvällen. Ert barn är såååå liten än, det vänder snart.

• pluvdo

Kan man verkligen påverka bebisars dygnsrytm? Jag tänker snarare att de går igenom olika perioder där de sover bättre på dagen än på natten och vice versa och att det bara är att gilla läget.

• JanaLiiN
    pluvdo skrev 2012-12-27 02:55:04 följande:
    Kan man verkligen påverka bebisars dygnsrytm? Jag tänker snarare att de går igenom olika perioder där de sover bättre på dagen än på natten och vice versa och att det bara är att gilla läget.
    Jag tror att man kan, men inte hundraprocentigt. Man får göra sitt bästa med det man kan påverka helt enkelt.
  • pluvdo
    JanaLiiN skrev 2012-12-27 03:00:35 följande:
    Jag tror att man kan, men inte hundraprocentigt. Man får göra sitt bästa med det man kan påverka helt enkelt.

Happ. Jag vill minnas att sonens dygnsrytm flängde hit och dit när han var bebis utan att jag gjorde något annorlunda som kunde ha påverkat den så mycket. Men vad vet jag.
  • JanaLiiN
    pluvdo skrev 2012-12-27 03:03:28 följande:

Happ. Jag vill minnas att sonens dygnsrytm flängde hit och dit när han var bebis utan att jag gjorde något annorlunda som kunde ha påverkat den så mycket. Men vad vet jag.
    Vissa får problem för att de låter babyn vara för aktiv på natten. Det är något mn kan påverka, genom att se till att det är "natt". Om man har en liten rutin för "kväll" och "morgon" förstår barnet med tiden vad som förväntas. Sedan kan babyns sovvanor variera med utvecklingsfaser osv. Det är väl inte så konstigt.
  • Lavendelkudde
    JanaLiiN skrev 2012-12-27 02:49:38 följande:
    Var mycket tydlig med att det är natt på natten. Ligg i sängen, tänd inte lampan, prata inte etc. Låtsas gärna sova. Ha tydliga rutiner på både morgonen och kvällen. Ert barn är såååå liten än, det vänder snart.
    Det där funkar inte ens på hundar. Möjligen på vuxna som har sömnproblem eller barn som är 3-4 år.
    pluvdo skrev 2012-12-27 02:55:04 följande:
    Marginellt, precis samma som hos vuxna. Det tar ju tid innan dygnsrytmen stabiliserat sig.

• JanaLiiN
    Lavendelkudde skrev 2012-12-27 03:16:49 följande:
    Det där funkar inte ens på hundar. Möjligen på vuxna som har sömnproblem eller barn som är 3-4 år.

Jag visste inte att hundar brukar ha problem med dygnsrytmen?

Det fungerar såtillvida att det hjälper till att hitta en dygnsrytm med tiden.

För övrigt kan man träna mycket små barn med samma metoder som med hundar, men det är en helt annan tråd.

• Lavendelkudde
    JanaLiiN skrev 2012-12-27 03:46:53 följande:
    Jag visste inte att hundar brukar ha problem med dygnsrytmen?

Det fungerar såtillvida att det hjälper till att hitta en dygnsrytm med tiden.

För övrigt kan man träna mycket små barn med samma metoder som med hundar, men det är en helt annan tråd.

Som jag skrev så påverkar det bara marginellt. Självklart kan hundar få problem med dygnsrytmen men nu skrev jag att det inte fungerade ens på hundar att försöka luras att man sover.

Jag rekommenderar den här boken
    www.bokus.com/bok/9781468186727/circadian-rhythm/
  • isis bianco

Jag kunde ha skrivit denna trådstart! Fast min bebis är ännu mindre, 3 veckor idag. Hon är vaken mellan 23-05 ca. Sen en vecka tillbaka. Man börjar bli grymt trött nu. Jag gör inget speciellt ännu för att vända tillbaka dygnet, hon är så liten än. Försöker mest hänga med och sova när hon sover. Är det likadant när hon är 8 veckor får jag försöka nåt, vet inte vad dock. Hoppas du får vettiga svar TS!

Svar på tråden Bebis har vänt på dygnet, hjälp!