• Sixten1

Han bara kissar på sig hela tiden, vad ska vi göra??

Hej!
    Vi har en liten kille på drygt 3år och han har varit torr och fri från blöja på dagen i flera månader. På natten måste han fortfarande ha blöja men det är inte det som oroar mig.
    Nu senaste typ 2 veckorna har han börjat kissa på sig hela tiden, vi måste byta kläder på honom varje gång han kissat.
    Det som händer är att han blir kissnödig och han är väldigt duktig på att signalera det till oss, han springer iväg till pottan men oftast är det då redan för sent och han har hunnit kissa lite i byxorna. Sen har han börjat med ovanan att liksom ställa sig upp medan han kissar  i pottan och ja då blir det ju kiss överallt.
    Han är fortfarande för kort i rocken för att kunna stå och kissa i toaletten så det är  ännu inte ett alternativ även om jag igentligen tror att han är redo för att göra det.
    Har ni några tips? Vad kan vi hitta på för att minska "olyckorna", det blir så  mycket tvätt och ibland fast man tvättar hela tiden, räcker inte alla hans byxor och kalsonger till..
    Jag vet ju att det kan bli bakslag innan de blir helt torra men det här är till och med dagispersonalen frågande inför, så någon som har tips och råd så mottages det tacksamt!
    Anna

• Svar på tråden Han bara kissar på sig hela tiden, vad ska vi göra??
  • elyse

Har ni testat toaring på toan (och en pall nedanför så att han når att sätta sig)? 

• Sixten1
    elyse skrev 2012-12-27 11:08:24 följande:
    Har ni testat toaring på toan (och en pall nedanför så att han når att sätta sig)? 
    Nej, det vi i och för sig inte gjort, det var ingen dum ide, får ta och testa det.
    Men undrar så varför han helt plötsligt har börjat hålla på så här när det hade gått så bra i så många månader.
    Tack för tipset!
  • Nyfiken gul

vi har aldrig kört potta utan sonen har fått sitta på toaletten - enligt min erfarenhet med tre söner så slipper man mycket äckel på toa om även killarna lär sig att sitta ner. 

oftast är barn väldigt inne i sina lekar och även om dom är kissnödiga och på väg till toan så kan det vara försent för att dom varit kissnödiga för länge.  Kanske dags att återinföra lite "kissnings-schema" , hjälp honom att gå o kissa med jämna mellanrum. 

fundera också om det kanske är något han reagerar på? har det hänt något hemma som gör att det blir kiss i byxorna? nya syskon, händelser eller annat som kanske gör att han reagerar? 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Boel1

Som sagt, vanligt med bakslag. Han är lite för liten att "muta" kanske, annars kan man göra en "stege" e.dy, där han får flytta upp ett steg varje gång han hinner till toa utan att det skvätter i byxan. Och när han kommer till toppen får han en liten sak.
     Fast jag är tveksam till det eftersom han ändå verkar försöka hinna! Han håller sig säkert lite för länge, det är vanligt att det blir så när de varit torra ett tag. Ta tiden någon gång, hur lång tid det verkar gå mellan toabesöken, och ställ sen någon klocka med den tiden - 15 minuter, och påminn då. Om han då går på toaletten, eller pottan, och sitter ner så får han klistra upp ett klistermärke (om det behövs att locka med nåt sånt)
     Min fyraåring blir jättearg om jag säger åt honom att gå på toa, så det är svårt här, men då har jag lockat med just att klistra klistermärken. Ibland räcker bara det, eller att få göra något annat roligt, blåsa såpbubblor e.dy.
     Lycka till - ofta går det bara över av sig själv, men det är självklart jobbigt att hålla på att tvätta mycket.
     Jag har själv en "skvättare" nu, och jobbar på problemet!

• tilj75

Lär honom inte att stå upp och kissa! (säger mina erfarenheter iaf)
    Han kanske är inne i en period med mycket annat att han helt enkelt glömmer bort att känna efter lite tidigare. Vid såna perioder så har jag haft speciella prova-kissa-tider för mina killar. När man vaknar SKA man prova kissa, man behöver inte kissa men man SKA prova. Innan lunchen, innan middagen, innan vi går ut. Jag frågar inte om han är kissnödig, jag säger att NU är det dags att prova kissa. Efter ett tag kan man prova släppa lite på det igen och kolla om "kontrollen" kommit tillbaka.
    Ibland har de bara lite för mycket att göra och att tänka på =)

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130315 ♥
  • Sixten1
    Nyfiken gul skrev 2012-12-27 11:14:51 följande:
    vi har aldrig kört potta utan sonen har fått sitta på toaletten - enligt min erfarenhet med tre söner så slipper man mycket äckel på toa om även killarna lär sig att sitta ner. 

oftast är barn väldigt inne i sina lekar och även om dom är kissnödiga och på väg till toan så kan det vara försent för att dom varit kissnödiga för länge.  Kanske dags att återinföra lite "kissnings-schema" , hjälp honom att gå o kissa med jämna mellanrum. 

fundera också om det kanske är något han reagerar på? har det hänt något hemma som gör att det blir kiss i byxorna? nya syskon, händelser eller annat som kanske gör att han reagerar? 
    Nej, vad vi kan komma på så har det inte hänt något alls, Vardagen liksom lunkar på.
    Inga nya syskon eller andra draman, vi har funderat och resonerat jag och min man om det här och vi fattar verkligen inte varför. Pojken är vårt 3 dje barn och visst lite bakslag har det väl varit med storasyskonen men inte så här. Med storasyster kunde det absolut vara så som du beskriver att hon var så inne i en lek att hon helt enkelt inte hade tid att gå och kissa särskilt när hon hade kompis hemma men då löste vi det som så att både dottern och kompisen fick gå och kissa tillsammans och det blev en kul grej och så var det problemet löst.
    Vi har försökt få honom att gå och kissa påmint honom och så men då vill han inte gå och kissa, innan så var det inga problem alls. Men du kanske har rätt, vi får kanske sluta fråga honom och bara ta han på pottan liksom.
  • Sixten1
    tilj75 skrev 2012-12-27 11:19:49 följande:
    Lär honom inte att stå upp och kissa! (säger mina erfarenheter iaf)
    Han kanske är inne i en period med mycket annat att han helt enkelt glömmer bort att känna efter lite tidigare. Vid såna perioder så har jag haft speciella prova-kissa-tider för mina killar. När man vaknar SKA man prova kissa, man behöver inte kissa men man SKA prova. Innan lunchen, innan middagen, innan vi går ut. Jag frågar inte om han är kissnödig, jag säger att NU är det dags att prova kissa. Efter ett tag kan man prova släppa lite på det igen och kolla om "kontrollen" kommit tillbaka.
    Ibland har de bara lite för mycket att göra och att tänka på =)
    Så gör vi redan, när han sovit, innan han ska äta, innan vi ska gå ut osv då frågar vi inte då är det pottan som gäller, det är mer resten av dagen som vi tyckte att vi kunde sluta göra så eftersom att han gick självmant på pottan innan vi hann säga till honom han fixade det ju liksom själv.
    Anledningen till att jag funderat över att han skulle få stå upp och kissa är för att han gör så själv och det verkar vara ett naturligt beteende  för honom , storbror gjorde aldrig så tex. Men jag kan absolut förstå hur du menar, kan bara tänka mig att det kan bli kiss lit överallt om de står upp och kissar.
  • Sixten1
    Boel1 skrev 2012-12-27 11:16:29 följande:
     Som sagt, vanligt med bakslag. Han är lite för liten att "muta" kanske, annars kan man göra en "stege" e.dy, där han får flytta upp ett steg varje gång han hinner till toa utan att det skvätter i byxan. Och när han kommer till toppen får han en liten sak.
     Fast jag är tveksam till det eftersom han ändå verkar försöka hinna! Han håller sig säkert lite för länge, det är vanligt att det blir så när de varit torra ett tag. Ta tiden någon gång, hur lång tid det verkar gå mellan toabesöken, och ställ sen någon klocka med den tiden - 15 minuter, och påminn då. Om han då går på toaletten, eller pottan, och sitter ner så får han klistra upp ett klistermärke (om det behövs att locka med nåt sånt)
     Min fyraåring blir jättearg om jag säger åt honom att gå på toa, så det är svårt här, men då har jag lockat med just att klistra klistermärken. Ibland räcker bara det, eller att få göra något annat roligt, blåsa såpbubblor e.dy.
     Lycka till - ofta går det bara över av sig själv, men det är självklart jobbigt att hålla på att tvätta mycket.
     Jag har själv en "skvättare" nu, och jobbar på problemet!
    Lock och pock kanske kan fungera, det har du rätt i och han har gått från att hur villigt som helst gå på pottan till att inte vilja när man tycker att nu borde det vara dags. han kan gå flera timmar utan att kissa men sen får han ju som sagt problem...
  • Zirup

Min erfarenhet är att det kan komma sådana där bakslag lite då och då. Har en 4.5-åring och en tjej som snart blir 3 år, båda har haft perioder när det kommit mycket olyckor även efter lååånga uppehåll. Stora tjejen hade t.ex. ett par veckor i somras och då hade hon ändå varit helt torr 1.5 år. Jag tycker också att det egentligen är jobbigast för oss föräldrar (ovissheten liksom) än vad det verkar vara för barnen. Försök att chilla lite, testa det som du har fått som förslag här i tråden men ta det med ro. Nått händer säkert i hans liv, nått utvecklingsområde som sätter sådan fart att det här med att hålla tätt kommer lite efter. Han kommer snart ikapp.

• Sixten1
    Zirup skrev 2012-12-27 15:12:11 följande:
    Min erfarenhet är att det kan komma sådana där bakslag lite då och då. Har en 4.5-åring och en tjej som snart blir 3 år, båda har haft perioder när det kommit mycket olyckor även efter lååånga uppehåll. Stora tjejen hade t.ex. ett par veckor i somras och då hade hon ändå varit helt torr 1.5 år. Jag tycker också att det egentligen är jobbigast för oss föräldrar (ovissheten liksom) än vad det verkar vara för barnen. Försök att chilla lite, testa det som du har fått som förslag här i tråden men ta det med ro. Nått händer säkert i hans liv, nått utvecklingsområde som sätter sådan fart att det här med att hålla tätt kommer lite efter. Han kommer snart ikapp.
    om jag kunde gilla ditt inlägg så skulle jag göra det Glad
    Har i dag tagit honom på pottan med typ 30-45minuters mellanrum och bara en gång hade det redan kommit lite kiss i kalsongen för honom.
    Så jag tar era råd och hoppas att det löser sig, problemet blir väl sen när han är tillbaka på dagis, där går de ju inte på pottan med hon en gång i halvtimmen...

• elyse
    Sixten1 skrev 2012-12-27 18:41:36 följande:
    om jag kunde gilla ditt inlägg så skulle jag göra det Glad
    Har i dag tagit honom på pottan med typ 30-45minuters mellanrum och bara en gång hade det redan kommit lite kiss i kalsongen för honom.
    Så jag tar era råd och hoppas att det löser sig, problemet blir väl sen när han är tillbaka på dagis, där går de ju inte på pottan med hon en gång i halvtimmen...

Fast fråga kan de väl göra? Han kanske kan gå själv om barnen har tillgång till toan, dvs att dörren inte är stängd?
  • Sixten1
    elyse skrev 2012-12-27 18:43:41 följande:
    Fast fråga kan de väl göra? Han kanske kan gå själv om barnen har tillgång till toan, dvs att dörren inte är stängd?
    Ja, han kan gå själv, men dörren är stängd och det är när han går själv som han liksom nästan väntar in lite att han ska kissa på sig och bli blöt, det är först då han drar ner byxorna och sätter sig och kissar på  pottan...så jag vet inte vi får väl se hur det går med det helt enkelt.

• elyse
    Sixten1 skrev 2012-12-27 18:53:01 följande:
    Ja, han kan gå själv, men dörren är stängd och det är när han går själv som han liksom nästan väntar in lite att han ska kissa på sig och bli blöt, det är först då han drar ner byxorna och sätter sig och kissar på  pottan...så jag vet inte vi får väl se hur det går med det helt enkelt.

Köp många fillingar och vänta på bättre tider! :D Med pojkar kan det ta lite längre tid och det är såklart extra jobbigt under vintertid. Och lägg tid på att verkligen prata om detta med förskolan.  
  • RöttÄrSött

Jag har upplevt att många barn får ett bakslag då de blir mer säkra på kissnödigheten. Först är det "åh jag känner att jag är kissnödig jag måste springa på toa NUU!" medan det senare blir mer "åh jag känner att jag är kissis men jag kan hålla mig lite för jag vill leka nu"

• mor 3barn

Låt han stå och kissa i duchen ekker köp en plast pall o ställ framför toan.

• Sayed Firooz

Jag fattar poängen som barn jag fast detta är min pappas E-post da men när man känner att man är kissenödig ska man springa till toan och inte tro att man kan hålla sig för att man vill leka.. För då blir det bara värre i skolan när man blir äldre och fortsätter så, Så påmin erat barn att gå på toan det tar bara 1 minut sen kan han eller hon leka igen utan att hålla sig och kissa på sig, Så tror jag iallafall för jag har varit med om detta ????

Svar på tråden Han bara kissar på sig hela tiden, vad ska vi göra??