Anonym skrev 2012-12-27 19:29:07 följande:
Tack. :) Det var snällt. Jag har nog ingen chans att få behålla enskild vårdnad tror jag trots samarbetsproblem så jag kommer inte "kämpa" speciellt mycket för att få behålla den. Bara tingsrätten även bestämmer vem som ska vara boendeförälder (det kommer bli jag) och hur umgänget ska se ut (vi är oense om det) så kan vi nog klara av gemensam vårdnad. Vill inte gräla om de här sakerna sedan så bättre de bestämmer rubbet i så fall.
Ok, bra att veta att pappersarbetet inte är så jobbigt. Man har väl två månader på sig att svara första vändan? På det som dimper ner i brevlådan?:)
Om du har fått brev från hans ombud om att det blir en stämning står det oftast att denne önskar svar inom 2-3 veckor. Då bör du svara direkt till ombudet att du inte anser att gemensam vårdnad är lämpligt utifrån de redan nu befintliga samarbetssvårigheterna. Sen skickar ombudet en stämning till Tingsrätten, Tingsrätten skickar detta till dig och i regel har man kring 3 veckor att svara, vid behov kan du be om förlängning någon kortare tid, inte säkert att det blir beviljat dock. När du har svarat får motpartens ombud svara igen, och sen du svara igen Sen sätts oftast tid ut för muntlig förberelse, där det oftast är domare, sekreterare, motparten och ombud, du. Där får ni frågor och lägga fram ett kortare argument till varför. Oftast föreslår domaren samarbetssamtal och en familjerättslig utredning som tar runt 4 månader. Jag vet inte hur långt i processen ni har kommit, men låter som det inte är särskilt långt. De ärenden jag varit inblandad i har tagit runt 1 år från första kontakt till själva huvudförhandlingen.