• Anonym

Har du varit i rätten utan en jurist?-vårdnadstvist

Kommer antagligen bli stämd på gemensam vårdnad snart om ett litet barn. Funderar på att försöka
    klara av det utan att anlita en jurist/advokat. Vill inte lägga ut pengar på detta.

Har du varit i rätten i en tvist om vårdnad/boende/umgänge utan en jurist utan talat för det själv?
    Berätta hur det gick? Var det jobbigt? Svårt att svara? Mycket pappersarbete?

• Svar på tråden Har du varit i rätten utan en jurist?-vårdnadstvist
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-27 19:42:37 följande:
    Yes, bland annat därför
    han har redan umgänge precis efter sin önskan, flera gånger i veckan ett par timmar per gång
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-27 19:43:38 följande:
    han har redan umgänge precis efter sin önskan, flera gånger i veckan ett par timmar per gång
    Vi är oense om framtida umgänge (omfattningen) och boende, inte det umgänget som är nu
  • Anonym

Ok hur har han tänkt sig det sen då? När dina dagar är slut låt säga vid 6 månader, tror han att barnet skan flytta hem till honom då?
    Eller tänker han att han ska spara dagarna till sen och du ska gå på soc under tiden?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-12-27 19:42:37 följande:
    Yes, bland annat därför
    Det är väl bra att han vill vara föräldraledig?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-27 19:56:13 följande:
    Ok hur har han tänkt sig det sen då? När dina dagar är slut låt säga vid 6 månader, tror han att barnet skan flytta hem till honom då?
    Eller tänker han att han ska spara dagarna till sen och du ska gå på soc under tiden?
    Japp, flytta hem till honom men senare vid 1 års ålder

Skulle inte få socialbidrag
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-27 20:11:06 följande:
    Japp, flytta hem till honom men senare vid 1 års ålder

Skulle inte få socialbidrag
    Han vill detta alltså men inte jag.

Behöver inte oroa mig för detta alls har kontakt med familjerätten. :)

Hoppas han bara hotar med stämningen med det verkar inte så.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-27 20:14:17 följande:
    Han vill detta alltså men inte jag. Behöver inte oroa mig för detta alls har kontakt med familjerätten. :) Hoppas han bara hotar med stämningen med det verkar inte så.

Låter som han är engagerad i ungen men du är motvillig till det
  • Anonym

Är det någon som vet? Får den förlorande parten i vårdnadstvister betala hela kalaset (morpartens advokatkostnad osv)??

• Anonym
    Anonym skrev 2012-12-27 19:29:07 följande:
    Tack. :) Det var snällt. Jag har nog ingen chans att få behålla enskild vårdnad tror jag trots samarbetsproblem så jag kommer inte "kämpa" speciellt mycket för att få behålla den. Bara tingsrätten även bestämmer vem som ska vara boendeförälder (det kommer bli jag) och hur umgänget ska se ut (vi är oense om det) så kan vi nog klara av gemensam vårdnad. Vill inte gräla om de här sakerna sedan så bättre de bestämmer rubbet i så fall.
    Ok, bra att veta att pappersarbetet inte är så jobbigt. Man har väl två månader på sig att svara första vändan? På det som dimper ner i brevlådan?:)

Om du har fått brev från hans ombud om att det blir en stämning står det oftast att denne önskar svar inom 2-3 veckor. Då bör du svara direkt till ombudet att du inte anser att gemensam vårdnad är lämpligt utifrån de redan nu befintliga samarbetssvårigheterna. Sen skickar ombudet en stämning till Tingsrätten, Tingsrätten skickar detta till dig och i regel har man kring 3 veckor att svara, vid behov kan du be om förlängning någon kortare tid, inte säkert att det blir beviljat dock. När du har svarat får motpartens ombud svara igen, och sen du svara igen Sen sätts oftast tid ut för muntlig förberelse, där det oftast är domare, sekreterare, motparten och ombud, du. Där får ni frågor och lägga fram ett kortare argument till varför. Oftast föreslår domaren samarbetssamtal och en familjerättslig utredning som tar runt 4 månader. Jag vet inte hur långt i processen ni har kommit, men låter som det inte är särskilt långt. De ärenden jag varit inblandad i har tagit runt 1 år från första kontakt till själva huvudförhandlingen.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-27 20:27:32 följande:
    Är det någon som vet? Får den förlorande parten i vårdnadstvister betala hela kalaset (morpartens advokatkostnad osv)??

Nej, just i vårdnadstvister får man stå för sitt eget.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-27 20:33:08 följande:

Nej, just i vårdnadstvister får man stå för sitt eget.
    Det var bra det.:) Har ingen hög lön.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-27 20:27:32 följande:
    Var och en betalar sina kostnader.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-27 20:35:16 följande:
    Det var bra det.:) Har ingen hög lön.

Finns rättshjälp och hemförsäkring. ;)
    Jag skulle betala runt 3000:- av totalsumman som låg på strax under 100.000 för mitt ombud, har 99.000 i årsinkomst... Mitt ombud avskrev det dock då han menade att dom får in så mycket genom min hemförsäkring, och vet att jag har det taskigt.  
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-27 20:46:43 följande:

Finns rättshjälp och hemförsäkring. ;)
    Jag skulle betala runt 3000:- av totalsumman som låg på strax under 100.000 för mitt ombud, har 99.000 i årsinkomst... Mitt ombud avskrev det dock då han menade att dom får in så mycket genom min hemförsäkring, och vet att jag har det taskigt.  
    Får kolla upp det också men lutar åt att jag inte anlitar en jurist.
    Tack för tipset!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-27 20:30:26 följande:

Om du har fått brev från hans ombud om att det blir en stämning står det oftast att denne önskar svar inom 2-3 veckor. Då bör du svara direkt till ombudet att du inte anser att gemensam vårdnad är lämpligt utifrån de redan nu befintliga samarbetssvårigheterna. Sen skickar ombudet en stämning till Tingsrätten, Tingsrätten skickar detta till dig och i regel har man kring 3 veckor att svara, vid behov kan du be om förlängning någon kortare tid, inte säkert att det blir beviljat dock. När du har svarat får motpartens ombud svara igen, och sen du svara igen Sen sätts oftast tid ut för muntlig förberelse, där det oftast är domare, sekreterare, motparten och ombud, du. Där får ni frågor och lägga fram ett kortare argument till varför. Oftast föreslår domaren samarbetssamtal och en familjerättslig utredning som tar runt 4 månader. Jag vet inte hur långt i processen ni har kommit, men låter som det inte är särskilt långt. De ärenden jag varit inblandad i har tagit runt 1 år från första kontakt till själva huvudförhandlingen.
    Då vet jag mer. Tack!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-28 11:12:37 följande:
    Får kolla upp det också men lutar åt att jag inte anlitar en jurist.
    Tack för tipset!
    Du riskerar mycket om du inte är särskilt insatt i vad som är rimligt och inte. Sen, kan du inte lagboken så kan du få problem och bli totalt överkörd av pappans ombud.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-28 11:23:14 följande:
    Du riskerar mycket om du inte är särskilt insatt i vad som är rimligt och inte. Sen, kan du inte lagboken så kan du få problem och bli totalt överkörd av pappans ombud.
    Har läst på mycket om vårdnad/boende/umgänge och frågat mig för och det känns inte som att det kan
    bli så komplicerat. Det hade varit mycket svårare om det gällde något annat än de här frågorna såklart.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-28 21:55:15 följande:
    Har läst på mycket om vårdnad/boende/umgänge och frågat mig för och det känns inte som att det kan
    bli så komplicerat. Det hade varit mycket svårare om det gällde något annat än de här frågorna såklart.
    Det kan bli hur komplicerat som helst om du inte kan lagen.

Vad yrkar du och vad yrkar han?
Svar på tråden Har du varit i rätten utan en jurist?-vårdnadstvist