• TiAmo

Hur funkar det med skola om man flyttar?

Vi kanske kommer att flytta till ett hus snart. Hur gör vi med vår sons skola om vi flyttar? Säg att vi flyttar i feb-mars, är han skyldig att få en skolplats och gå klart fram till sommaren eller kan han vara ledig fram till hösten?
    Någon som vet hur man gör? 

• Svar på tråden Hur funkar det med skola om man flyttar?
  • Thaleia

Vara ledig? Han har väl skolplikt? Och därmed är det så att den nya skola måste fixa plats åt honom. Om ni nu inte flyttar inom samma stad och vill ha kvar honom på sin gamla skola.

• Sarita

Fyller han minst sju under 2013 så har han ju skolplikt, eller hur menar du? Man slipper inte skolplikten för att man flyttar. 

• TiAmo
    Sarita skrev 2012-12-28 16:25:18 följande:
    Fyller han minst sju under 2013 så har han ju skolplikt, eller hur menar du? Man slipper inte skolplikten för att man flyttar. 
    jag undrade bara hur snabbt nya skolan kan fixa plats åt han eller om man måste vänta till hösten.

Är nollan också skolplikt? 
  • lilla hej

Det finns alltid plats för fler elever så det behöver du inte oroa dig för.
    Förskoleklassen innebär inte skolplikt men det finns alltid plats ändå. Ditt barn kommer att kunna börja nya skolan så fort ni flyttat. Ta bara kontakt med skolan så fort som möjligt, 

Älskade ungen har fått en lillasyster
  • Thaleia
    TiAmo skrev 2012-12-28 16:27:02 följande:
    jag undrade bara hur snabbt nya skolan kan fixa plats åt han eller om man måste vänta till hösten. Är nollan också skolplikt? 

Nej det är ingen skolplikt då men jag skulle inte rekommendera att ha honom hemma för det. Skolan ska kunna erbjuda plats så fort ni behöver det. När ni väl vet nör ni flyttar, så kontaktar du den nya skolan och berättar från när ni behöver plats. Kan ju även vara bra att bestämma en eller två tillfällen då ni kommer och hälsar på.
  • Thaleia
    Thaleia skrev 2012-12-28 16:38:29 följande:
    Nej det är ingen skolplikt då men jag skulle inte rekommendera att ha honom hemma för det. Skolan ska kunna erbjuda plats så fort ni behöver det. När ni väl vet nör ni flyttar, så kontaktar du den nya skolan och berättar från när ni behöver plats. Kan ju även vara bra att bestämma en eller två tillfällen då ni kommer och hälsar på.

Hälsar på innan han börjar, alltså.
  • älskarlivet81

Tillhör man skolans upptagningsområde så finns.det alltid plats för en!

TiAmo skrev 2012-12-28 16:27:02 följande:
    jag undrade bara hur snabbt nya skolan kan fixa plats åt han eller om man måste vänta till hösten.

Är nollan också skolplikt? 

Svar på tråden Hur funkar det med skola om man flyttar?