• Sereena

15 mån. Konstant nästäppa på natten, samt kliande näsa. Allergi?

Hej,

har en dotter på 15 mån.
    Hon har i princip sedan hon var jätteliten haft konstant nästäppa när hon sover.
    Vi måste ta koksaltslösning VARJE natt. Och ibland tar vi även vanlig nässpray (men aldrig mer än 10 dagar i taget). Hon vaknar minst en gång varje natt av att hon inte kan andas genom näsan.
    Enligt BVC är detta "normalt" men har inte hört det från någon annan, och på 1177 tyckte de att vi skulle kontakta öron-näsa-hals klinik för utredning. Antingen polyp eller allergi trodde de.

Vad tror ni? Kan det vara allergi?
    Vi har en hund hemma.
    Hon är INTE förkyld, har bara varit en gång en vecka i sitt liv. Är 15 mån nu. 

Det är alltså bara nästäppa (på natten), samt att näsan verkar klia väldigt mycket - även på dagen. 
    Hon är även ganska rödögd emellanåt.
    I övrigt frisk o kry. 

• Svar på tråden 15 mån. Konstant nästäppa på natten, samt kliande näsa. Allergi?
  • Mitarashi

Vi har samma problem med vår 19 månaders så jag är också nyfiken på svaren.

• Sereena

Ingen som har något svar?

Vi var hos läkaren idag, men hon trodde inte på allergi och sa att dottern ändå var för liten för att testa detta...

Men vi har iaf fått remiss till öron/näsa/hals-läkare så får se vad de säger. 

• anju79

Ger man för mkt nässpray får det omvänd effekt o gör att slemhinnorna svullnar. Kan det va så??

Låter dom jag hade det ett tag, visade sig vara kvalsterallergi. Kan va det ?

• Ruggugglan

Som anju79 skriver så skulle jag kolla om det är kvalsterallergi. Har ni torr luft hemma? Det kan också vara ett problem.

• Sereena

Tack för svar.

anju: Saltvattenspray ger vi oftast, vanlig nässpray bara i undantagsfall och max 10 dgr i följd, så det tror jag inte att det beror på.

Ruggugglan: Vet inte om vi har torr luft hemma, men hon har detta problem var vi än är, vare sig det är hemma hos svärföräldrarna eller i sommarstugan.

Frågade som sagt läkaren lite om både päls- och kvalsterallergi men läkaren sa att det var för tidigt att testa allergi... 
    De använde sig bara av blodprov ej pricktest, och hon sa att hon är för ung för att det ska ha utvecklats tillräckligt med antikroppar för att man ska kunna se det i test.
    Sen trodde hon inte heller på allergi eftersom problemen bara finns när hon ligger ner. 

• anju79

Oki. Konstigt ändå. Sen ang kvalsterallergin, jag hade oxå bara besvär när jag låg ner. Kvalster finns ju ffa i sängkläder. Aldrig haft besvär när jag varit uppe.

• Sereena
    anju79 skrev 2013-01-06 19:28:17 följande:
    Oki. Konstigt ändå. Sen ang kvalsterallergin, jag hade oxå bara besvär när jag låg ner. Kvalster finns ju ffa i sängkläder. Aldrig haft besvär när jag varit uppe.
    Ska ha det där med kvalsterallergi i åtanke.
    Hur upptäckte du att du hade det?  
  • Dr Mupp

Jag skulle spontant gissa på allergi. Ta kontakt med barnklinikens allergimottagning för testning. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Sereena

Hej Dr Mupp: 
    Tack för svar.
    Finns det speciella allergimottagningar, det visste jag inte. Vet du om det finns i Göteborg.

Vi var ju hos läkaren i fredags och hon sa att hon absolut inte trodde på allergi och att det inte heller gick att testa när de var så små.

Å andra sidan så sa hon också att det inte fanns några prov för att testa borrelia heller, men när vi var på östra i ett annat ärende så frågade vi angående borrelian i förbigående och då sa de där att det visst gick att ta blodprov för att kolla borrelia...

• Dr Mupp
    Sereena skrev 2013-01-07 18:13:43 följande:
    Hej Dr Mupp: 
    Tack för svar.
    Finns det speciella allergimottagningar, det visste jag inte. Vet du om det finns i Göteborg.

Vi var ju hos läkaren i fredags och hon sa att hon absolut inte trodde på allergi och att det inte heller gick att testa när de var så små.

Å andra sidan så sa hon också att det inte fanns några prov för att testa borrelia heller, men när vi var på östra i ett annat ärende så frågade vi angående borrelian i förbigående och då sa de där att det visst gick att ta blodprov för att kolla borrelia...
    Japp här www.sahlgrenska.se/su/allergimottagning-barn
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • anju79

Seerena: kroniskt täppt i näsan vareviga morgon. Släppte oftast när jag kom upp

Svar på tråden 15 mån. Konstant nästäppa på natten, samt kliande näsa. Allergi?