• Soffiie

sover så dåligt och vaknar hela tiden,,,

Har en dotter på 3 år hon har alltid haft lite svårt med sömnen vaknar flera gånger per natt osv,, men nu har det slagit slint helt här hemma.. Jag lägger henne vid halv åtta ca en normal dag och hon brukar somna rätt snabbt sen börjar det,, hon vaknar flera gånger i timmen och är klar vaken och till slut får jag inte henne att sova igen i två veckors tid nu har hon vart vaken till  ca 12-01 och sen sovit till tio ca, och hon har inte sovit på dagen,, Jag håller på bli galen för hon väcker sin stora syster som sen har svårt sova igen och man får liksom aldrig nån egen tid. jag älsakr mina barn över allt annat men så jobbigt när man själv alla fall vill ha nån egentid eller duscha i sin egen takt en kväll utan att man ska gå på hel spänn för hon snart vaknar,,

Jag undrar så vad det kan vara ?? det har inte hänt något och hon är som vanligt annars pigg och glad.. och när hon vaknar är hon inte ledsen utan kommer bara upp som inget har hänt,,  

• Svar på tråden sover så dåligt och vaknar hela tiden,,,
  • Bina86

Åh vad jobbigt. Att vilja ha egentid på kvällen är ju viktigt för att kunna vara en bra förälder. Om jag vore du skulle jag väcka henne på morgonen för visst skrev du att hon sover till 10? Hon kommer att vara väldigt trött första dagarna men du får göra allt för att hålla henne vaken. Lägg henne i rimlig tid på kvällen. En 3 åring som inte sover på dagen bör sova runt 12 h/natt (vissa klarar sig på 11 men det är inte så många). Vaknar hon och sover sådär orolig är hon antagligen inte tillräckligt trött eller övertrött.

• Soffiie

Hon går på daig i vanliga fall och sover oftast  en timme ca där.. och hemma somnar hon innan åtta och brukar ibland vakna på natten av att hon vill dricka eller så,, men nu har hon inte sovit på dagen och somnar ju tidigt men det är det att hon vaknar igen sen och kan inte slappna av.. nu sitter hon här bredvid mig och leker,, hon vaknade denna gången av kramp i benet så har fått sitta massera hennes ben ett bra tag,, om jag väcker henne typ åtta i morgon  så kommer hon däcka under dagen om jag känner henne rätt men får försöka hålla henne vaken då,, Hon sover så oroligt det är det jag blir förundrad över?+

• Bina86

Kanske har det slagit slint för att hon har jullov från förskolan? Var det då det började? För i så fall finns det kanske goda chanser att hon sover bättre igen när hon kommer tillbaka till sin vardag. Övertrötta barn sover ofta oroligt i mottsats till vad man tror.

• Läntandelavendel

Hon ska inte sova en timme på dagis tycker jag. Inte konstigt om hon inte e tillräckligt trött för att somna på kvällen då. Hade min dotter sovit på dagen så hade hon också hållt på sådär. Om hon går upp kl 7 varje dag så bör hon verkligen vara trött kring 20, senast 20:30 på kvällen utan för långa nattningar. mkt frisk luft och fysisk aktivitet på dagtid hjälper också tror jag. Lycka till!

Svar på tråden sover så dåligt och vaknar hela tiden,,,