• Anonym (Lindy)

Sex med HPV?

Hej, jag har högrisk HPV-virus i underlivet sedan 1,5 år. Lätta cellförändringar som förhoppningvis läker ut säger de. Ny koll om ett år. Men. Jag missade att fråga om man som smittad kan ha sex? Skyddar kondom? Borde jag inte ha sex alls?
    Brukar viruset sitta endast på livmodertappen eller har man det även tex i svalget, och betyder det att man inte kan ha oralsex?
    Jag har aldrig hört någon tala om hur man gör EFTER man diagnostiserats med HPV på livmodertappen. Jag vill inte smitta någon annan ju.
    Bör jag tala om att jag har HPV för en partner? Det kanske är självklart, jag vet inte.. Men har aldrig talat med någon om detta. 
    mvh

• Svar på tråden Sex med HPV?
  • Sexolog Camilla

Hej.

Smittskyddslagen finns för att minska spridningen av vissa sjukdomar som anses extra allvarliga på något sätt. Om man tror att man har en sjukdom som ingår i smittskyddslagen måste man gå och testa sig. Både test och behandling är kostnadsfri.

Att vara sjuk kan vara jobbigt, men det är sällan allvarligt och oftast blir man frisk av sig själv. Men det finns också sjukdomar som är så allvarliga och som kan spridas så lätt att de betraktas som farliga. De brukar kallas för allmänfarliga sjukdomar.

För att försöka förhindra att den typen av sjukdomar sprids finns en särskild lag, smittskyddslagen. Det som kännetecknar en sjukdom som ingår i smittskyddslagen är att det är en allvarlig och smittsam sjukdom som sprids lätt.

hiv gonorré klamydia syfilis tuberkulos (tbc) hepatit (smittsam gulsot) vissa typer av magsjuka, som till exempel      salmonella.

Humant papillomvirus, HPV, är den vanligaste sexuellt överförbara infektionen i Sverige och övriga världen. HPV infektionen ger i de flesta fall inga symtom och läker ut av sig själv. Men infektionen kan också ge upphov till könsvårtor som kallas kondylom och/eller gynekologiska cellförändringar som kan leda till livmoderhalscancer. Det finns även några andra ovanligare cancerformer som är orsakade av HPV. Kondom utgör ett relativt skert skydd mot HPV men smittan kan även överföras vid hudkontakt. Personer med vårtor på fingrarna bör undvika s.k. petting. HPV-infektion är inte anmälningspliktig.

HPV är mycket smittsamt och de flesta människor infekteras med en eller flera olika typer av viruset någon gång.

För de som infekterats med någon virustyp som orsakar vårtor kan dessa uppstå på händer, fötter och genitalier (kondylom). Oftast läker infektionen ut av sig själv. Ingen av de virustyper som ger vårtor orsakar cancer. Vårtorna kan behandlas genom pensling med en etsande lösning i tre dygn. Behandlingen upprepas eventuellt en till tre gånger med några dagars mellanrum. Hand- och fotvårtor kan vara svåra att få bort helt och nya vårtor kan uppträda.

Utseendet på kondylom kan variera. Ofta är det rodnade eller hudfärgade små, flikiga förändringar, som liknar vanliga vårtor. Då kondylomen är platta, kan de vara svåra att se utan särskild undersökning. Kondylom sitter på eller i könsorganen. Oavsett lokalisationen får man räkna med att virus finns överallt på slemhinnorna (också i ändtarmsöppningen (anus). Kondylomen kan behandlas med etsande lösning, se ovan, men kan också tas bort genom små kirurgiska ingrepp. Liksom hand- och fotvårtor kan kondylomen vara svåra att få bort helt och nya vårtor kan uppträda. Om man varit fri från kondylom fyra till sex månader är det sannolikt att vårtvirusinfektionen har läkt ut och att man inte är smittsam. Man kan dock bli smittad med en ny vårtvirusinfektion.

För de flesta typer av HPV märks inga symtom och det enda sättet att upptäcka förstadier till livmoderhalscancer som konsekvens till smitta av högriskvirus är genom cellprovtagning. Det finns ett samband mellan vissa vårtvirustyper - främst för HPV typerna 16 och 18 - och cancer. För att cancer och allvarliga förstadier ska utvecklas krävs att HPV infektionen blir kvarstående under lång tid. Förutom virus, finns det ofta andra, delvis okända, bidragande faktorer. En riskfaktor är dock rökning.

Varje år får cirka 450 kvinnor i Sverige diagnosen livmoderhalscancer, medan betydligt fler, cirka 20 000 kvinnor, får besked om att de har avvikande cellprover och vidare utredning visar att cirka 8000 av dem har behandlingskrävande cellförändringar. De flesta cellförändringar går över av sig själv. Om cellförändringarna behöver behandlas tas de bort genom en liten operation som görs på gynekologmottagning i lokalbedövning med användande av så kallad elslynga, frysning eller laser.

Hälsningar

Camilla

Svar på tråden Sex med HPV?