• magplask

barn 1 sover som en stock...

Min son är nu 2 år och har sedan jag slutade amma vid 8 mån sovit hela nätter. 
    Han sover som en stock och vaknar aldrig, tom när han är sjuk sover han väldigt bra... sover ungefär mellan 20-8. 
    Han ska få ett syskon i april och nu kan jag inte låta bli att tänka att den bebisen kommer vara raka motsatsen till min son... herregud jag är så bortskämd med sömn så jag blir nästan lite skraj över vad som komma skall hehe Flört

Jag vill såklart tro att det är mina skills som förälder som gör att han sover så bra (och alltid alltid i egen säng), men det tror jag nog inte, jag hade bara tur med en trött pojke! 

Hur har det varit för er andra när ni haft det som mig? blev barn nr två en skrikapa? 

• Svar på tråden barn 1 sover som en stock...
  • MalinEddie

Jag har inte haft det som du har men jag kan inte låta bli att bli nyfiken på vad det är du tror att du har gjort så rätt för att han ska sova så? Jag tror främst det har med personlighet att göra och att att barn är olika känsliga vad gäller utvecklingsfaser t.ex. Sedan kan man som förälder alltid påverka på olika sätt men ibland är det inte något som gynnar barnet, CIO-metoder t.ex.

Avskyr CIO-metoder.
  • Bina86

Jag känner så igen det du skriver. Vår första dotter var som er son, hur lätt som helst med sömnen. Sen föddes lillasyster när hon var 22 månader då började hon sova sämre och lillasyster sov väldigt dåligt (när det var som värst skulle hon snutta på mig varje timme på natten och då var hon inte nyfödd). Jag var också lite orolig inför att hon skulle födas och fick tyvärr mina farhågor besannade. MEN när lillasyster var 7 månader gammal fick jag NOG och använde mig av en egen blandning av Anna Wahlgrens metod och Baby Whisperere Tracy Hogg's metod (det står mycket om henne här på familjeliv) och nu sover hon hela nätter. Storasysters sömn krånglar fortfarande lite men det är helt OK. Det jag vill säga är att får du ett barn som inte sover så finns det lösningar men första tiden är TUFF!

• MalinEddie

Såg nu vilket kategori detta inlägg låg i. Jag har njutit trots att mina barn inte fungerade som ditt och jag har fått sova gtt då vi är två föräldrar. Kanske är du ensamstående? Våra barn var 13 och 10 månader när de började sova 11-12 timmar utan att vakna. De har vaknat vid utvecklingsfaser och sjukdom efter det och behövt mer i perioder, inga konstigheter. Ser gärna att de sover nära oss när de är sjuka.

Avskyr CIO-metoder.
  • magplask
    MalinEddie skrev 2012-12-28 22:22:05 följande:
    Jag har inte haft det som du har men jag kan inte låta bli att bli nyfiken på vad det är du tror att du har gjort så rätt för att han ska sova så? Jag tror främst det har med personlighet att göra och att att barn är olika känsliga vad gäller utvecklingsfaser t.ex. Sedan kan man som förälder alltid påverka på olika sätt men ibland är det inte något som gynnar barnet, CIO-metoder t.ex.
    näe det är ju mest att det vore ju himla smidigt om jag har hemliga skills som gör att han sover som en stock ;) hehe. 
    men något jag ändå tror har hjälpt är att han inte haft napp eller sugit på tummen (han hade napp till en början men fick sedan kväljningar av den så då struntade jag i det) och att vi "tränat" honom på att somna själv utan tutte i munnen så ofta det gick för att han skulle kunna somna om själv på natten.
    och så har vi varit konsekventa med hans tider, eller iallafall haft mål vi strävat mot (tex att han ska somna kl 20 men det går ju inte alltid).

men i det stora hela är jag övertygad om att vi hade tur bara.  
  • Mabaja

Min tvååring BÖRJADE sova hela nätter när hon började dela rum med sin syster som också hon började sova hela nätter (9 mån) när hon slutade nattäta! :)

Njut! Du kanske får en till sovare!

• magplask
    MalinEddie skrev 2012-12-28 22:31:58 följande:
    Såg nu vilket kategori detta inlägg låg i. Jag har njutit trots att mina barn inte fungerade som ditt och jag har fått sova gtt då vi är två föräldrar. Kanske är du ensamstående? Våra barn var 13 och 10 månader när de började sova 11-12 timmar utan att vakna. De har vaknat vid utvecklingsfaser och sjukdom efter det och behövt mer i perioder, inga konstigheter. Ser gärna att de sover nära oss när de är sjuka.
    Nejdå jag är inte ensamstående utan gift med pappan.
    Vi har haft jobbiga perioder också såklart men då mer med läggningen, det kan ta sju år ibland när han har någon fas. Men i det stora hela är han enkel att lägga också.

Jag önskar faktiskt att han kunde somna i våran säng ibland, dels tycker jag om att titta på honom när han sover och om han är sjuk har man så mycket bättre koll... men han kan liksom inte koppla av i våran säng och tror att det är en lek hela tiden, men visst skulle jag nog kunna bära över honom till våran säng om det krisar. 
  • Issabell

Min dotter började sova hela nätter när hon var 3 månader gammal då jag slutade amma! Idag e hon 5 månader och somnar mellan 22-23 och vaknar mellan 9-11!

• magplask
    Bina86 skrev 2012-12-28 22:27:23 följande:
    Jag känner så igen det du skriver. Vår första dotter var som er son, hur lätt som helst med sömnen. Sen föddes lillasyster när hon var 22 månader då började hon sova sämre och lillasyster sov väldigt dåligt (när det var som värst skulle hon snutta på mig varje timme på natten och då var hon inte nyfödd). Jag var också lite orolig inför att hon skulle födas och fick tyvärr mina farhågor besannade. MEN när lillasyster var 7 månader gammal fick jag NOG och använde mig av en egen blandning av Anna Wahlgrens metod och Baby Whisperere Tracy Hogg's metod (det står mycket om henne här på familjeliv) och nu sover hon hela nätter. Storasysters sömn krånglar fortfarande lite men det är helt OK. Det jag vill säga är att får du ett barn som inte sover så finns det lösningar men första tiden är TUFF!
    kan tänka mig att det kan bli en stor omställning att få ett syskon, jag räknar nästan med att få ett helvete med två barn på nätterna men tackar min lyckliga stjärna att vi iallafall är två. 
    nackdelen är ju att maken kommer vara rätt sur eftersom han jobbar skift varav den ena veckan kliver han upp 04:20 ;)
    tur att det är i april den ska komma och rätt nära till semester och att han kan ta ut pappadagar, kanske man kan komma in i någon slags rutin till hösten Flört
Svar på tråden barn 1 sover som en stock...