• bodilb

är det någon som känner lika? är i v16

Är nu i vecka 16 eller 15+1, lite beroende på hur man räknar. några andra i denna vecka som har problem med blodsockerfall och trötthet. Vissa dagar känner jag mig matt och svag hela dagen. Som i morse åt jag frukost kl 10, en tallrik youghurt, men när jag stog och stekte plättar vid tolv vart jag så matt och svag så jag knappt orkade stå på benen. vart lite bättre när jag åt men känner mig slut hela tiden. Trodde man skulle bli piggare nu. sen i går kväll när jag ätit en ordentlig middag kändes det som jag hade hjärtat i halsgropen och fick lägga mig i soffan. kändes som man skulle svimma eller nått. Lite läskigt tycker jag. någon annan som känner igen sig?

• Svar på tråden är det någon som känner lika? är i v16
  • Hilledaarl
    bodilb skrev 2012-12-29 16:38:17 följande:
    Är nu i vecka 16 eller 15+1, lite beroende på hur man räknar. några andra i denna vecka som har problem med blodsockerfall och trötthet. Vissa dagar känner jag mig matt och svag hela dagen. Som i morse åt jag frukost kl 10, en tallrik youghurt, men när jag stog och stekte plättar vid tolv vart jag så matt och svag så jag knappt orkade stå på benen. vart lite bättre när jag åt men känner mig slut hela tiden. Trodde man skulle bli piggare nu. sen i går kväll när jag ätit en ordentlig middag kändes det som jag hade hjärtat i halsgropen och fick lägga mig i soffan. kändes som man skulle svimma eller nått. Lite läskigt tycker jag. någon annan som känner igen sig?
    Jag känner precis likadant! Förväntade mig också att man skulle bli piggare nu men så har det inte blivit :( Förutom att jag är yr och trött har jag huvudvärk också..! Men det blir väl bättre snart :) Är i vecka 15.
  • Mabaja

Be bm att kolla era värden igen! Så det inte är hb och ferritin som spökar... Eller bara lågt blodtryck.

Jag själv är inte yr men grym trötthet, har fått järndropp de senaste fem veckorna då mitt ferritin låg på 7...

• bodilb

äter niferex sedan några veckor tillbaka. En om dagen. Hade sjunkande värden när jag var till barnmorskan så hon tyckte jag kunde börja med det, men har inte kollat värden sen början av november. ärferritin det samma som järnvärde? jag hade 24 då när jag var till barnmorskan i början av november. Detta med yrsel är jobbigt. blir yr när jag äter med

• Mabaja

Järn och ferritin är samma... Blodvärde och hb samma!

• bodilb

Huvudvärk har också tillkommit ! under den senaste veckan

• Mabaja

Testa med 2 niferex i 1-2 v. Märker du ingen skillnad så är det oftast inte det problemet.

• bodilb

kan man göra det utan att kolla värdena först. ingen fara att man får i sig för mycket järn?

• Mabaja

Gränsvärdet tror (inte säker) jag ska vara 10...

Men googlar man lite så tycks det olika, i nåt forum var 43 för lågt medan jag har ett jättebra ferritin på 42 (bm ord när vi gick igenom förra gångens resultat av järndropp, gick från 9 till 42)...

För 6 v sen låg mitt ferritin på 7 så därför jag fick börja med järndropp (har svårt att ta upp järntabletter)..

Ja det är bara att börja men märker du ingen skillnad på ökad dos kan du ju återgå till det du tar idag.

• Mabaja

Kan tillägga att jag är i v 15+6... Så vi ligger rätt lika!

• LillStrumpan82

Jag är i vecka 15+3 och kan precis som ts känna mig otroligt matt. Händer dock inte varje dag som tur är! Senast var det på nyårsafton när jag stod och skalade räkor. Ganska så direkt fick jag ta en stol och sätta mig på för att kunna fortsätta. Huvudvärk har jag också haft senaste veckan, men i princip inga andra symtom! Väntar på att få börja känna de första rörelserna Var på VUL i vecka 10 och 12 och så såg allt bra ut, så jag hoppas verkligen allt är fint på RUL 22/1. Har ni börjat känna några rörelser än?

• Äppelkompott

Jag blir matt om jag inte äter, jag skulle aldrig stå mig på endast en tallrik yoghurt fram till lunch. Testa att äta mer så ska du se att du blir piggare. 

• Äppelkompott

Och be BM kolla blodvärdet, som du redan har blivit rådd. Sedan har ju svimningsattackerna andra naturliga orsaker; att man har så mycket mer blod i kroppen. Det är jobbigt för hjärtat att pumpa runt allt.

• Jodyanna

drick mera vatten! det är nästan de ända som hjälper blodtrycksfall... ha alltid vatten i närheten så kommer ni märka stor skillnad

Svar på tråden är det någon som känner lika? är i v16