• Bina86

Stor omställning med ett tredje barn?

Jag har två underbara tjejer på 2,5 år och 9 månader. När lillasyster föddes så fick jag världens tvåbarnschock. Mycket pga att vår yngsta inte sov och var överlag skrikig som nyfödd. Vår äldsta tjej var 22 månader när lillan kom så vi har dem tätt men inte så tätt enligt min mening. Jag har känner att trots detta så känner jag mig fortfarande inte färdig. Vi hat dessutom en hel del vänner som inte hunnit få barn ännu och när de börjar få smått så vet jag att jag kommer att bli jättesugen. Ni som har tre barn, hur var det att få nr 3? Stor omställning det också? Hur långt har ni mellan nr 2 och 3? Som det känns nu så vill vi att nr 2 ska vara minst 2,5 år, gärna 3 år när en trea i så fall gör entré.

• Svar på tråden Stor omställning med ett tredje barn?
  • 2211

Det är jättelätt med ett barn, lite mer krävande med två men riktigt påfrestande och ibland jäkligt jobbigt med tre barn så för mig kom chocken vid tre barn och inte två.

Vid två barn så räcker man till utan ansträngning men med tre så måste man jobba hårt om man vill vara en superbra förälder.  

Jag har (plus/minus ett par månader) tre år mellan mina tre barn så du vet.

• Minion

Nää, jag tyckte mest att trean bara liksom hängde med :P Var inte mycket mer jobb med tre barn än vad det var med två. Och det brukar ofta vara så :)
    Då tyckte jag nog att det var värre att "börja om från början" med fyran när det vart 5 år mellan honom och trean ;)

Vi hade 2 år 5 månader mellan första och andra, och 3 år 4 månader mellan andra och tredje Glad

Sjalbärande vandrande snutt? Yes box!
  • Dixie

Mina stora var 4 och 6 år när 3an kom - och det gick jättebra - syskonen var tillräckligt stora för att klara mycket själv, de förstod att jag behövde sitta och amma och lillasyster sov hela nätter från början, så det första året var inga problem!
    Det har blivit jobbigare nu när 3an börjat på dagis, det är tre barn som ska lämnas och hämtas varje dag och det är aktiviteter på kvällen som de stora ska iväg på, men det är ju inget som inte går att lösa- och det är helt klart värt det!

• PojkMamma85

Jag har 3 barn, 7 år 3 år och 6 månader.
    Största omställningen för mig var nog vid 2 barn. Nu vid 3 har de bara flytit på.
    min nr2 har var skrikig, kolik som bebis. Men 3 barn är fantastiskt oftast tycker jag de är kul och inte så jobbigt.  
    Men sen har man ju stuynder då man nästan river håret av skallen på sig, vill gå ut och bara skrika rakt ut för man har barn som inte lyssnar, bara trotsar etc, men de situationerna kommer nog oavsett onm man har 1 eller 10 barn =)) 

• Bina86

Tack för era svar. Det känns som om man vid två barn antingen fått en chock när ettan kommer eller en tvåbarnschock. Men det är klart att ett tredje barn fortfarande är ett barn till men jag upplevde att det inte bara var dubbelt så jobbigt utan trippelt så jobbigt när tvåan kom.

• Flickan och kråkan

Jag väntar nummer tre nu. Har en nybliven 5-åring och en som fyller 4 i slutet av april. Jag fick en tvåbarnschock när yngsta var sådär 8 månader och vi har utan tvekan haft våra jobbiga perioder som varit just för att de är två. Nu är det lite längre åldersskillnad till nummer tre vilket jag tror påverkar. Det jag kan oroa mig för är ju att man med två barn - och vi är två vuxna - ofta kan ta ett barn var så att säga. Man kan i alla fall göra den uppdelningen när man känner att det behövs och passar. Med tre går aldrig det. Tre barn som vill hålla i handen och man är själv. Tre barn som vill sitta bredvid en och man är själv etc. 

Svar på tråden Stor omställning med ett tredje barn?