• Julia97Holmgren

HJÄLP !!! Vet inte om jag har Autism eller inte!!

Hej jag är en tjej på 15 år och jag tror att jag har inslag av autism. Problemen är att jag har problem att bryta rutiner och att jag ibland inte tål berörning , ögonkontakt. Lärarna blir typ arga om jag typ gör en sak om och om igen dag in och dag ut. Men då dom blir arga vill jag säga till dom att försök att leva med lite autism så får du se själv att det inte är så lätt. Om jag t.ex styr in stolar och rättar till bordet då har jag svårt att bryta den vanan. Då gör jag det också på skolan men jag tror att dom blir galna på mig. Om jag väntar på min favorit lärare utanför personalrummet då kan jag hålla på så hela tiden utan att tröttna. Jag brukar också tycka om att sitta på köksbänkar hemma men när jag ska ha Hemkunskap i skolan och jag vill sitta på bänkarna då får jag inte det men då utvecklar jag en annan rutin som jag bara gör på Hemkunskapen. Det är jätte jobbig att leva med ett liv med en massa rutiner och vanor som man inte kan sluta med. Jag har läst om att personer med autism har problem med språk eller att dom har ett normalt språk och jag är en sån person som har ett välutvecklad språk men jag pratar sällan med människor, jag pratar hellre med mig själv. Jag har kämpat i skolan ganska mycket , bara för att lärarna inte ens vet vad Autism/asberger är. Har också svårt att följa långa instruktioner och det blir ett problem i skolan om man ska lyssna på en jätte lång instruktion. Jag frågade läraren vad jag ska göra men den sa bara : SLUTA FRÅGA MIG ! FRÅGA DINA KOMPISAR. men när jag frågade en kompis sa den : Jag vet inte fråga läraren.

Jaha , tänkte jag och gick en gång till och frågade läraren. Men den blev arg på mig bara för att jag frågar FÖR många gånger.

Så jag har kämpat och kämpat trots att jag har asberger....

JAG BLIR GALEN!!! NÅGON SOM VET

Frågan är då : har jag autism eller bara en mildare version av autism??? 
    SNÄLLA JAG VILL GÄRNA VETA!!
    namn:  Julia

• Svar på tråden HJÄLP !!! Vet inte om jag har Autism eller inte!!
  • Padda

Asberger och autism är väldigt lika och oftast går de in i varandra på många sätt. Har själv autism och skulle inte bli förvånad om du också har det i mer eller mindre grad ( har inte heller några som helst språksvårigheter)

• SIN74

Inte lätt att bedömaöver ett internetforum. Jag skulle råda dig att prata med specialpedagogen på skolan eller ev. skolsköterskan eller kuratorn. Dessa kan hjälpa dig att få svar på dina frågor. Dina lärare bör ha en handlingsplan över hur de bäst bemöter dig i skolan. Du behöver få extra hjälp med t.ex. instruktioner.

• långstrump
    SIN74 skrev 2012-12-29 19:16:29 följande:
    Inte lätt att bedömaöver ett internetforum. Jag skulle råda dig att prata med specialpedagogen på skolan eller ev. skolsköterskan eller kuratorn. Dessa kan hjälpa dig att få svar på dina frågor. Dina lärare bör ha en handlingsplan över hur de bäst bemöter dig i skolan. Du behöver få extra hjälp med t.ex. instruktioner.
  • Inte som du

Hej Julia! Det är jätte svårt för oss att svara på det. Vissa kan säga att du har autism/Aspergers och vissa kan säga att du inte har det. Du MÅSTE prata med dina föräldrar och din lärare om detta att du vill göra en utredning och få en diagnos. Jag känner precis som du att jag nog också har autism, Aspergers, Add, eller något annat, men jag eller min mor har inte gått vidare med detta. Jag ska faktiskt göra det snart då det är väldigt jobbigt och vill ha en Diagnos på vad jag lider utav! Kan tillägga att jag är 20 årig tjej som fick en annan Diagnos när jag gick i 8an - förståndshandikapp. Det var en lång utredning m.m klart det kräver tid osv därför vi inte riktigt orkat ta tag i om jag har någonting annat.. Inboxa mig om du vill prata. Lycka till kram!

• An onym

Autism lär du inte ha när du går i vanliga skola och skriver här på forumet. Aspberger är högpresterande autism. Så i så fall har du Aspbergher, inte autism. Men sök hjälp så får du ev en diagnos.

• M C

Ta kontakt med vården, det är gratis nu när du är ung. Det är mitt tips. Ställ inga självdiagnoser.

Handduk packad inför apocalypsen!
  • Alvi

Hej, ring BUP (barn- och ungdomspsykiatrin) i din stad, de ska kunna hjälpa dig med denna fundering.

• My opinion
    An onym skrev 2012-12-29 19:58:52 följande:
    Autism lär du inte ha när du går i vanliga skola och skriver här på forumet. Aspberger är högpresterande autism. Så i så fall har du Aspbergher, inte autism. Men sök hjälp så får du ev en diagnos.

Det stämmer att Asperger är en form av autism. För att kunna skilja mellan högfungernade autism och Aspergers så måste man veta hur språkutveclingen såg ut hos personen som liten. Att bara titta på en person i 15 års-åldern och säga om det är Aspergers eller högfungernade autism går inte . Asperger är på väg att försvinna som egen diagnos eftersom den täcks in av denna och är en undergrupp. Oavsett så borde st försöka få en diagnos dels för att själv få förståelse för hur hon fungerar men även för att en diagnos ger henne rätt till stöd i skolan men även utanför.
  • sabiha

hej julia; det du beskriver kan vara tecken på asperger. asperger är den mildaste formen av autism och de har man även normal till hög begåvning. prata med dina föräldrar om att du vill göra en utredning då får du rätt bemötande av lärarna i skolan också . så att dina föräldrar och lärare förtår dig bättre och kan ge dig rätt möjligheter för du är säkert mycket lättlärd och smart också

• kaffetunnan

Hej Julia!
    Du säger att du har as, ok.
    Att du behöver rutiner i din vardag är då ingen nyhet för dig.

Att skapa nya rutiner för att fungera i vardagen när vardagen förändras är ju toppen att du klarar av själv. Speciellt när du är så ung. Det är svårt nog som vuxen att skapa dem.

Tycker som ovanstående att du ska tala med någon. Först och främst dina föräldrar, de vet vem du ska tala med.

Jag antar att du redan har en samtalskontakt, kan vara läge att få gå och tala med denne person igen för att få ut din frustration.

Men sedan måste jag också påpeka att rutiner/måsten behöver inte betyda att du har autism. Att du inte vill ha ögonkontakt kan ingå i din as-diagnos samma med kroppskontakt.
    Självdiagnostisera inte dig själv, det slutar aldrig bra.

• Julia97Holmgren
    kaffetunnan skrev 2013-01-14 06:47:22 följande:

Hej Julia!
    Du säger att du har as, ok.
    Att du behöver rutiner i din vardag är då ingen nyhet för dig.

Att skapa nya rutiner för att fungera i vardagen när vardagen förändras är ju toppen att du klarar av själv. Speciellt när du är så ung. Det är svårt nog som vuxen att skapa dem.

Tycker som ovanstående att du ska tala med någon. Först och främst dina föräldrar, de vet vem du ska tala med.

Jag antar att du redan har en samtalskontakt, kan vara läge att få gå och tala med denne person igen för att få ut din frustration.

Men sedan måste jag också påpeka att rutiner/måsten behöver inte betyda att du har autism. Att du inte vill ha ögonkontakt kan ingå i din as-diagnos samma med kroppskontakt.
    Självdiagnostisera inte dig själv, det slutar aldrig bra.

Gjorde en utredning förra året och det visade att jag har asberger och inte Autism som jag trodde först.. Men det tog 15 år innan man kunde ställa rätt diagnos och blev rätt arg då jag inte fick veta det tidigare så att skolan skulle bli mycket lättare
Svar på tråden HJÄLP !!! Vet inte om jag har Autism eller inte!!