HJÄLP !!! Vet inte om jag har Autism eller inte!!
Hej jag är en tjej på 15 år och jag tror att jag har inslag av autism. Problemen är att jag har problem att bryta rutiner och att jag ibland inte tål berörning , ögonkontakt. Lärarna blir typ arga om jag typ gör en sak om och om igen dag in och dag ut. Men då dom blir arga vill jag säga till dom att försök att leva med lite autism så får du se själv att det inte är så lätt. Om jag t.ex styr in stolar och rättar till bordet då har jag svårt att bryta den vanan. Då gör jag det också på skolan men jag tror att dom blir galna på mig. Om jag väntar på min favorit lärare utanför personalrummet då kan jag hålla på så hela tiden utan att tröttna. Jag brukar också tycka om att sitta på köksbänkar hemma men när jag ska ha Hemkunskap i skolan och jag vill sitta på bänkarna då får jag inte det men då utvecklar jag en annan rutin som jag bara gör på Hemkunskapen. Det är jätte jobbig att leva med ett liv med en massa rutiner och vanor som man inte kan sluta med. Jag har läst om att personer med autism har problem med språk eller att dom har ett normalt språk och jag är en sån person som har ett välutvecklad språk men jag pratar sällan med människor, jag pratar hellre med mig själv. Jag har kämpat i skolan ganska mycket , bara för att lärarna inte ens vet vad Autism/asberger är. Har också svårt att följa långa instruktioner och det blir ett problem i skolan om man ska lyssna på en jätte lång instruktion. Jag frågade läraren vad jag ska göra men den sa bara : SLUTA FRÅGA MIG ! FRÅGA DINA KOMPISAR. men när jag frågade en kompis sa den : Jag vet inte fråga läraren.
Jaha , tänkte jag och gick en gång till och frågade läraren. Men den blev arg på mig bara för att jag frågar FÖR många gånger.
Så jag har kämpat och kämpat trots att jag har asberger....
JAG BLIR GALEN!!! NÅGON SOM VET
Frågan är då : har jag autism eller bara en mildare version av autism???
SNÄLLA JAG VILL GÄRNA VETA!!
namn: Julia