• limhamnmoa

min man dog lillejulafton 48 år gammal i cancer

Min man somnade in på hospice på lillejulafton ca 21 tiden. Personalen ringde aldrig och berättade att han Var sämre. Jag ringde vid ca 21 och frågade om allra var lugnt så jag och dottern 12 år kunde lägga oss att sova. På julafton skulle vi besöka honom o önska god jul.Enl SSK:s var allt lugnt , han sov gott. Hade hon fått rapport när hon tog över för nattent. Sagt och gjort jag hoppar pyjamasen och då ringer telefonen. Det är SSK som säger att hon gått in till min man och funnit honom död. JAG TROR HON SKÄMTAR. HON BEKRÄFTADE JUFÖR 10 MIN SEDAN ATT HAN SOV GOTT OCH LEVDE. Jag och dottern kastar oss i bilen och ca 15 min senare är vi där. HAN ÄR HELT KALL . jag som själv är sjuksköterska vet att så fort går det inte utan man har inte haft den tillsynen man lovat mig. Detta var hospice i Malmö och jag tycker det beklämmande att man på hospice inte. har möjlighet Att hålla den döende i handen. Hade man bara ringt mig så hade han inte sluppit dö ensamm på hospice. Och detta gör mig upprörd. Sorgen är obeskrivlig och jag äts upp inifrån...men eftersom jag har en dotter att tänka på så går jag helt på auto pilot.

• Svar på tråden min man dog lillejulafton 48 år gammal i cancer
  • Anonym

Ingen ska behöva dö ensam personalen borde verkligen haft bättre koll! Jag beklagar er förlust och hoppas innerligt att de hittar ett bra botemedel mot denna fruktansvärda sjukdom. Sköt om er, många kramar

• Alvi

Så fruktansvärt att höra!!! Detta ska anmälas, så får det inte gå till. Det har ju brustit i deras rutiner, om inte för att han fick somna in ensam så för att de uppenbarligen inte hade koll!

• SIN74

Beklagar både er ofattbara sorg och det sätt ni utsatts för. Många varma kramar!!

• Anonym

Beklagar! Hoppas han sov och inte märkte något själv. Var rädd om dig och dottern.Hjärta

• Anonym (SSK)

Men som sjuksköterska måste du väl också vara medveten om att det ALDRIG går att säga när någon kommer att dra sitt sista andetag. Ibland blir dom inte sämre, utan bara somnar in...den döende kallnar fort, då döden säkert fortgått länge redan innan sista andetaget drogs.
    Om man tittat till honom regelbundet och sett att han sover och andas lugnt, ja, då gör han ju det och att anklaga någon för att inte ha haft koll känns lite konstigt.
    Självklart förstår jag att du är upprörd, du har förlorat din make, men utifrån vad du skriver tycker jag du verkar lägga en del av ditt eget dåliga samvete på personalen.
    Jag beklagar sorgen och jag hoppas du kan reda ut situationen när du om ett tag kommer ur chockfasen.   

• Anonym (Camryg)

Hej, beklagar sorgen. Sitter, eller ligger just nu på två stolar hela natten o bevakar min älskade pappa.. jag har själv blivit så illa behandlad så det inte ens går att beskriva.. pappa har varit här, Malmö hospice i över tio veckor nu och de känner mig väl. Men en incident den 30/12 av en joutläkare har gjort att jag blivit ovän med de flesta. Är så så arg.. är själv sjuk o väntar på min fjärde ryggoperation så fort pappa är borta. Jag dör inombords.. älskar honom så. Låg tom inne en vecka på ortopeden o pappa besökte mig... Fick ett nytt schema med mindre morfin o ordentlig nervsmärtmedicin o en ordentlig nattsmärtstillande tablett... Människan.. jourläkaren gjorde en så hemsk sak, hon känner mig inte ens.. som jag tyvärr inte vill prata om här.. i allafall.. vi måste ha gått om varande här. Vill du ha nån att prata med så finns jag.. känner själv att jag behöver någon, speciellt med någon som just varit i Malmö o känner till namnen på de som arbetar här.. hör av dig isåfall. Kram på dig o din dotter...

• limhamnmoa

hej Camryg

ledsen att jag inte läst ditt svar förrän nu...det har vatit mkt svårt för mig m sorg och allt praktiskt. men jag hoppas du läser mellan varven....jag träffar gärna dig om du vill....jag upplevde oxå att personalen blev arg o irriterad när man sa till. du kan nå mig på min mail yvonne.linnea.magnusson@telia.com.

vänligen limhamnmoa

• ppp05
    limhamnmoa skrev 2013-01-26 23:21:54 följande:
    hej Camryg
    ledsen att jag inte läst ditt svar förrän nu...det har vatit mkt svårt för mig m sorg och allt praktiskt. men jag hoppas du läser mellan varven....jag träffar gärna dig om du vill....jag upplevde oxå att personalen blev arg o irriterad när man sa till. du kan nå mig på min mail yvonne.linnea.magnusson@telia.com.
    vänligen limhamnmoa
    Fruktansvärd personal och hur dem behandlar äldre, ska dit imorgon på en vårdplanering min mormor ska hem som hon sa till mig igår skynda er dem tar död på mig här.cecilia

Svar på tråden min man dog lillejulafton 48 år gammal i cancer