• Melan

    Får de verkligen vara ensamma?

    Vi ska flytta ut på landet om några veckor. Vi har släkt och familj där och sambon är uppvuxen där. Så vi är mycket runt i krokarna där.

    Grannen till oss har en häst som går ensam. Helt ensam, inget får eller något. Också ute sent på kvällarna utan täcke osv.  Jag älskar djur men har inte mycket erfarenhet alls av hästar.

    Är detta okej? Vad ska jag tänka på? 

  • Svar på tråden Får de verkligen vara ensamma?
  • Josie83

    "Du ska se till att din häst får social kontakt. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar. Det kan fungera med ett annat lämpligt flockdjur, som till exempel får eller nötkreatur, om detta räcker för att din häst ska må bra."
    Källa: jordbruksverket
    Ring dit och be om hjälp! Stackars häst :(

  • cajsasmamma

    Att hästen inte har täcke är inget lagbrott och många har sina hästar otäckade. 

    Men som Josie83 skriver så enligt Jordbruksverket så ska hästen ha kontakt med annat flockdjur.  

  • Kallebus

    Ni har rätt i att Jordbruksverket skriver så....men jag kan tycka att det beror på hästen.
    Min ponny var en riktig enstöring, kunde bry sig mindre om han hade sällskap eller inte och han gick så långt ifrån dom andra hästarna han bara kunde.
    Att matte köpte en liten shettis var ju totalt onödigt och dessutom så var han ju rätt besvärlig och påträngande (tyckte ponnyn) 
    Nöjdast var han när han fick gå själv i sin hage och bara vara ifred.

    Generellt så tycker jag inte att hästar ska gå själv men jag har sett "den andra sidan" också.

  • slutatsnusa
    Kallebus skrev 2013-02-06 20:52:55 följande:
    Ni har rätt i att Jordbruksverket skriver så....men jag kan tycka att det beror på hästen.
    Min ponny var en riktig enstöring, kunde bry sig mindre om han hade sällskap eller inte och han gick så långt ifrån dom andra hästarna han bara kunde.
    Att matte köpte en liten shettis var ju totalt onödigt och dessutom så var han ju rätt besvärlig och påträngande (tyckte ponnyn) 
    Nöjdast var han när han fick gå själv i sin hage och bara vara ifred.

    Generellt så tycker jag inte att hästar ska gå själv men jag har sett "den andra sidan" också.

    även jag har liknande erfarenhet av min kompis häst
  • slutatsnusa

    och att den är ute sent skulle jag se som mer positivt än att den stod inne i stallet större delen av dygnet
    TS prata med hästägaren om du är orolig hellre än att "döma" utifrån vad du ser
    de kanske är jättebra eller så är de inte det och då kan du göra en anmälan till Länsstyrelsen (är det väl?)

Svar på tråden Får de verkligen vara ensamma?