• aikidoaasa

Vill endast sova korta middagslurer.

Vad gör man när ens lilla bebis (5½ månader) är hur "enkel" som helst att få att somna under dagarna... men som sover ca 20 - 45 minuter (det längre om vi har tur!) och sedan vaknar och "är hur pigg som helst" en stund. Men som man snart märker inte alls är så pigg som han vill tro? Men man kan inte få honom att somna om igen förräns det är dags för hans nästa lur ett antal timmar senare... vilket blir på samma sätt även den. Att hålla på på det sättet funkar ju inte. 

Uppenbarligen sover han för lite och hans nätter har blivit sämre (igen) eftersom han sover så lite på dagarna. Då blir han lätt ledsen och frustrerad över att han är så trött men inte kan sova ordentligt. Vi har tur om han sover 3 timmar i sträck utan att vakna.

De enda tips jag hittar hjälper inte mig då de endast är till för att få honom att somna inför middagsluren. Det är den enkla delen. Han somnar där man vill att han ska somna, men får samma problem med att han vaknar för snabbt. I sängen, bredvid en om man själv vill ta en tupplur, i sjalen, i vagnen etc...

För att få honom att somna så kör vi på en variant av "Tassa metoden". Den funkar bra för oss även under natten som en del av läggrutinen där.
    En del av de saker som vi försöker med men som ännu inte visat sig hjälpa:
    * Hålla ett öga över honom och försöka få honom att somna om innan han vaknar till. Vilket är hopplöst då han inte visar på något sätt att han håller på att vakna. (vi lyssnar även på hans andetag för att se om det kan avslöja honom.) Han är en av dem som har en on/off knapp och inget där emellan. Han sover och PANG! Ögonen är öppna och han letar efter något att busa med glad som en lärka... eller ledsen för att han inser att han är hungrig eller liknande.
    * Tassa honom för att få honom att somna om. Nope. Funkar inte.
    * Låter honom ligga själv för att somna om på egen hand. Nope. Bus och lek och efter ett tag så "sjunger han". 
    * Tar upp honom för att vaggas/ ammas till sömns etc. Smaskigt/ mysigt en stund. Men inte ett dugg trött igen. 

Finns det någon annan som har eller har haft samma dilemma? Tips?

• Svar på tråden Vill endast sova korta middagslurer.
  • fågelblå

Hej!

Har tvillingar på 2 år och en av dem, flickan, sov precis som din son, endast korta lurar då hon var liten. Det är egentligen ett helt normalt sätt att sova på för barn under året. Deras sömncykel ser lite annorlunda ut än hos äldre barn och vuxna. Efter ca 45 minuter börjar de sova en ytligare sömn igen efter en period av djupsömn och det är då vissa små vaknar. De klarar inte av att sova över denna "sömntröskel". Det brukar bli bättre med tiden utan att man behöver göra nåt åt det.

Men i vissa fall sover de inte tillräckligt och skulle må bäst av att sova längre pass. Så var det periodvis hos oss. Dottern sov sina 45 minuter men var inte alls utsövd och bara gnällde. Försökte få henne att somna om i bärsjal men det funkade inget vidare och hade dessutom hennes tvillingbror att tänka på. Allt blev bara kaos då de inte sov samtidigt och kände att vi var tvungna att synka dem.

För oss blev lösningen långa promenader i vagnen. Varje gång de skulle sova var det promenad som gällde och efter många envisa veckor lärde sig dottern att sova igenom sömnskarvarana. Så småningom lärde hon sig sova i stillastående vagn också.

En annan grej som vi testade var "wake to sleep". Man väcker bebisen precis innan det i vanliga fall brukar vakna och på det sättet "lurar" barnet att sova vidare. Funkade faktist ibland.

• SessanM

Oj, detta hade jag kunnat skriva. Det enda är att jag har en dotter på 5 1/5 månad. Hon sover 30 min åt gången på dagen, 3-4 gånger. Nätterna är hemska, vet inte om det beror på dagarna?

Har tyvärr inga råd att ge men hänger kvar och hoppas att någon annan har det!

• Sade

Min dotter sov också bara 30 minuters pass i den åldern. Försökte få henne att somna om men lyckades oftast inte. Det var frustrerande att märka att hon var trött men inte kunde somna om ändå. Hon sov bra på nätterna så den dåliga dagsömnen påverkade inte nattsömnen.

Har inget tips att ge men ville bara tala om att för oss blev det bättre när hon blev större och orkade vara vaken längre stunder. Hon är nu snart ett år och sover fortfarande lite på dagen, skillnaden är att hon inte blir lika trött och gnällig som förut.

• personae non grata

Precis så var min dotter också i den åldern. Vi hade det jättejobbigt då de korta lurerna varför korta för att hon skulle vara pigg men för långa för att hon skulle kunna somna om. Efter några månader vände det helt plötsligt och hon kunde sova 1-3 timmar i sträck. Tror inte att du behöver oroa dig eller vidta åtgärder. Det hör nog till att det är så för vissa barn och går över av sig själv.

Svar på tråden Vill endast sova korta middagslurer.