• Maryam88

Räcker en sån här bilstol vid utlandsresa?

Ska resa till Egypten i sommar och sonen kommer då vara 2 år.. Vi kommer inte att åka runder mycket utan kommer mest sitta i vår lägenhet och umgås med vår familj som bor i kvarteret. Men de kommer kanske bli en bilresa hit eller dit. Tror ni en sån här kan räcka? www.barnresebutiken.se/categories/barn-i-bilen/trunki-boostapak

• Svar på tråden Räcker en sån här bilstol vid utlandsresa?
  • Maryam88
    KMW skrev 2012-12-30 20:29:04 följande:
    Förboka taxi med bilbarnstol?! Det gjorde vi när vi var i Bulgarien när sonen var 6 månader. Gick hur bra som helst...

Jag har googlat lite men hittar inget om de i Egypten. De vore ju perfekt annars.. Hur hittade ni de i Bulgarien?
  • NextUp
    Maryam88 skrev 2012-12-30 20:11:45 följande:
    Vad kostar de att hyra airshell? Jag är inte så nöjd med tanken heller.. Men störst sannolikhet är de en 5 min taxi resa från flygplatsen till kvarteret vi bor som vi kommer ta.. Och att släpa med vår stora bilstol som antagligen inte får plats i taxin iallafall känns inte helt ok.. Suck.. Den stolen verka så bra som kunde fällas ihop och allt..

5 minuters bilresa tar inte så lång tid att promenera, är det ett alternativ?
  • lindalinaa

Vem säger att krockar bara sker när man åker långt? Herregud tänk på ditt barns säkerhet! Framåtvänd eller bakåtvänd, en tvååring ska INTE sitta i en sån stol punkt

• Maryam88
    NextUp skrev 2012-12-30 20:51:23 följande:
    5 minuters bilresa tar inte så lång tid att promenera, är det ett alternativ?

Jo att gå är igentlihen inga problem, lite tungt med packningen bara. Men man vet ju aldrig ifall ifall man behöver åka nånstans som man inte räknat med. Därför jag tänkte att stolen hade varit bra bara utifall att en bilresa skulle bli nödvändig.
  • Omega83

Är i samma sits som du. Åker till Kanarieöarna i mars med en 2,5 åring och en 1 åring. Vet fortfarande inte hur vi ska lösa biten med transferbussen. Till 1 åringen kan vi ju ta med babyskyddet, även om det kommer att vara något trångt för henne. Men 2,5 åringen vet i tusan. Vi åker dessutom till samma ställe vi var på sist och då var det knappt att babyskyddet fick plats i bussens säte och bältet räckte inte runt heller.... Någon som har lite input?

• Kodia

Det du länkar till är ju en vanlig bälteskudde, men med lite extra lull-lull, och högre prislapp... Finns det absolut inga andra alternativ är en bälteskudde (med bältesjusterare vid axeln) bättre än inget, men försök att antingen få dina släktingar att fixa en stol ni kan ha där nere (kanske kan en granne låna ut en mot att ni betalar en slant), eller ta med en kombistol härifrån. Att sitta bakåtvänd är så klart bäst, men det kanske inte är möjligt i detta fallet?

• garib

Låt släkten fixa en barnstol,det finns för småbarn.Taxi med bilbarnstol finns inte.

• Finis

Skämtar du eller? Det står ju från 4 år!?! Jag hade nog hellre stannat hemma...

• Sisisisi
    garib skrev 2013-01-02 22:05:58 följande:
    Låt släkten fixa en barnstol,det finns för småbarn.Taxi med bilbarnstol finns inte.

Inte finns det bakåtvända stolar i Egypten?! Ta med hemifrån istället!
  • evaoregon

Ja, det där är ju en bälteskudde för äldre barn som behöver komma lite högre upp.  Inte något som funkar för en tvååring.  Rynkar på näsan

• Betablockare

Jag tycker att den stolen är slöseri med pengar, köp en vanlig enkel bälteskudde istället. Det är bättre för en två-åring att sitta på en bälteskudde än att inte sitta i nån stol alls. Det är även säkrare att sitta på en bälteskudde än att åka framåtvänd i en stol med fempunktsbälte.

Det är inte alltid praktiskt möjligt att släpa runt på en stor tung bakåtvänd bilbarnstol och då är en bälteskudde ett bra alternativ.

Ha en trevlig resa!

• Hanna73

Jag har haft med vår bakvända stol till Spanien, Polen och Teneriffa. Jag har efter samråd med  Säkerhetsbutiken llindat in stolen i bubbelplast och lagt den i en stor kartong, med lite extra blöjor och filtar som utfyllnad.

Har också lärt mig att det är bra att sticka till taxichauffören en sedel direkt i handen innan jag börjar montera stolen, för att få montera i lugn och ro.

Om ni är flera som åker, så kan ju en person ta taxi med bagaget, och en ta barnvagnen och gå med barnet. 

• Sisisisi
    Betablockare skrev 2013-01-03 23:58:32 följande:
    Jag tycker att den stolen är slöseri med pengar, köp en vanlig enkel bälteskudde istället. Det är bättre för en två-åring att sitta på en bälteskudde än att inte sitta i nån stol alls. Det är även säkrare att sitta på en bälteskudde än att åka framåtvänd i en stol med fempunktsbälte.

Det är inte alltid praktiskt möjligt att släpa runt på en stor tung bakåtvänd bilbarnstol och då är en bälteskudde ett bra alternativ.

Ha en trevlig resa!

Om barnet inte är tillräckligt stort för bälteskudde är det självklart inte bättre än en framåtvänd stol med sele! Barnet hålls inte ens kvar av bältet då!!
  • lindalinaa

Hur kan nån ens påstå att det är bättre med bälteskudde än en stol med fempunktsbälte?
    Vad tror du händer om bältet sitter på tok för högt och du krockar? Hela kroppen åker givetvis fram och risken finns att barnet bryter ryggen!!!

• Sisisisi
    lindalinaa skrev 2013-01-04 13:41:34 följande:
    Hur kan nån ens påstå att det är bättre med bälteskudde än en stol med fempunktsbälte?
    Vad tror du händer om bältet sitter på tok för högt och du krockar? Hela kroppen åker givetvis fram och risken finns att barnet bryter ryggen!!!

När barnet är tillräckligt stort för att åka framåtvänd (minst 4-5 år/18 kg) är det faktiskt säkrare att åka med bilens bälte än med framåtvänd med fempunktssele. Men helst bakåt till 25 kg såklart
  • Vaniljkex
    Sisisisi skrev 2013-01-04 13:54:13 följande:

När barnet är tillräckligt stort för att åka framåtvänd (minst 4-5 år/18 kg) är det faktiskt säkrare att åka med bilens bälte än med framåtvänd med fempunktssele. Men helst bakåt till 25 kg såklart
    lindalinaa skrev 2013-01-04 13:41:34 följande:
    Det har faktiskt gjorts studier av detta i USA. Sok pa Steven Levitt + child car seats. Mycket intressant! Fast jag kopte anda bilstolar till mina barn...

• Anne69

Har de ens bilbälten i sina bilar?? Och hur åker i egyptiska barn? Jag tror inte att man kan förvänta sig andra transporter för svenska barn i egypten än för egyptiska barn. Och om man inte kan acceptera det så kanske man ska stanna hemma.

Vi har inte låtit bilsäkerhetsfrågorna hindra våra resor med barn. Men visst, det känns obehagligt och ovant i början att ha barn i knäet, ha för små barn framåtvända osv.  För bebisar gick det ju att ta med ett babyskydd men mellan 1-4 år är det svårare. Tänk igenom det hela men bli inte hysterisk. Ge er sen inte ut på onödiga bilturer men betänk att det kan vara minst lika farligt att gå över en myllrande gata med barn vid handen.

• lindalinaa

Sisisisi... Självklart menade jag ju såklart att det är mycket bättre att ha fempunktsbälte än bälteskudde upp till den åldern eftersom det var det som diskuterades, de trodde jag du fatta..

Svar på tråden Räcker en sån här bilstol vid utlandsresa?