• PerG

Hur många mål mat äter du per dag?

Hur många mål mat (inte sötsaker, fika, snacks då utan lagad mat, mellanmål, frukost m.m.) äter du per dag?

Och några följdfrågor..

Hur är de fördelade över dagen och i storlek och typ?

Tycker du själv att din kosthållning är sund eller äter du så här av vana/annan anledning?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många mål mat äter du per dag?
  • Helle68

Två - frukost och middag.

Nej, inte särskilt sunt men jag är sällan hungrig förrän på eftermiddagen. Men äter gärna mycket på kvällen, alltid lagad mat och gärna två rätter.

• Voluptuous Shalimar

Röstade fel. Jag tog med att jag nog snacksar på något en par gånger under dagen, sen såg jag att ts avsåg lagad mat. Röstade 3, ska vara 1.

• Girlfriend

Hmm... till frukost brukar det inte bli något "lagat", om man inte räknar kokt ägg eller någon gång pannkakor/omelett...
    Till lunch blir det nästan alltid rester, så det borde ju gå under "lagad" mat med undantag då det kan bli sallad med kokt ägg och kallskuret/gravad lax..

Jag svarar då 2 mål lagad mat per dag!

• solosss

två ggr om dagen, första vid tolv-ett och andra vid arton-tjugo typ. Ibland är jag mer eller mindre hungrig, tar kanske nån frukt framför teven på kvällen, om det inte är helg för då äter jag chips. I julas åt jag frukost, lunch och middag men fick otroligt ont i käkarna av det, träningsvärk? 

• PerG

Jag kanske skrev otydligt men jag menade både lagad mat och frukost, mellanmål m.m. Alltså inte sånt som är "mat" och inte "sötfika"...;)

Voluptuous Shalimar skrev 2013-01-08 18:08:56 följande:
    Röstade fel. Jag tog med att jag nog snacksar på något en par gånger under dagen, sen såg jag att ts avsåg lagad mat. Röstade 3, ska vara 1.

• SHAKAWKAW

1-2 mål per dag, beroende på vilken tid jag vaknar och hur sugen på mat jag är. Om jag känner mig duktig försöker jag klämma i mig ett mål till, men jag gillar det inte.

• PerG

Alltså sånt som är "mat"... Ska det stå...

PerG skrev 2013-01-08 18:53:27 följande:
    Jag kanske skrev otydligt men jag menade både lagad mat och frukost, mellanmål m.m. Alltså inte sånt som är "mat" och inte "sötfika"...;)

• Bräckehäxan

Nu som gravid:
    Ca kl 6-7 Ett glas blåbärssoppa eller nyponsoppa innan jag kör till jobbet

8 frukost, varierar mellan macka, fil, ägg, gröt

11.30 lunch, lagad mat

14.30 mellanmål

Ca 17-19 middag, oftast lagad mat, mer eller mindre avancerad

20-21 tallrik fil och macka

Jobbar på förskola så får bra rutiner...

• Voluptuous Shalimar
    PerG skrev 2013-01-08 18:53:27 följande:
    Ok, då röstade jag rätt! Mina snacks kan vara ost, skinka, kokt eller stekt ägg, sill, mackor med goda pålägg osv.
  • Aileen Allannah
    Bräckehäxan skrev 2013-01-08 21:35:29 följande:
    Nu som gravid:
    Ca kl 6-7 Ett glas blåbärssoppa eller nyponsoppa innan jag kör till jobbet

8 frukost, varierar mellan macka, fil, ägg, gröt

11.30 lunch, lagad mat

14.30 mellanmål

Ca 17-19 middag, oftast lagad mat, mer eller mindre avancerad

20-21 tallrik fil och macka

Jobbar på förskola så får bra rutiner...
    Haha, innan jag läst hela ditt inlägg så gissade jag att du jobbar på förskola.

Jag röstade på ett. Ibland hinner jag med mer, men oftast inte. Däremot småäter jag en hel del, och jag är helt övertygad och förstår att det inte är det minsta sunt faktiskt.
  • Voluptuous Shalimar
    Aileen Allannah skrev 2013-01-08 23:25:55 följande:
    Jag röstade på ett. Ibland hinner jag med mer, men oftast inte. Däremot småäter jag en hel del, och jag är helt övertygad och förstår att det inte är det minsta sunt faktiskt.
    Precis som jag.
  • Juno

När jag vill gå ner i vikt funkar det bäst med 6 mål mat om dagen: frukost, lunch, middag och tre mellanmål

7.00:    yoghurt, bär grov macka med magert pålägg
    10.00   en frukt
    12.00   rester från gårdagen
    15.00   knäcke med magert pålägg
    18.00   kött eller fisk med lite potatis/pasta/ris och mycket grönsaker
    21.00   grov macka med magert pålägg

• Bräckehäxan
    Aileen Allannah skrev 2013-01-08 23:25:55 följande:
    Haha, innan jag läst hela ditt inlägg så gissade jag att du jobbar på förskola.

haha, ja man får ju iaf matrutiner som en arbetsförm,ån....

kan ju tillägga till mitt inlägg att som icke gravid dricker jag ingen blåbärssoppa/nyponsoppa innan jobbet och jag äter heller inget efter middagen... 

• Duckan

4 form av frukost, litet mellanmål, lunch och middag. Ibland nåt litet senare på kvällen.

• Thotis90

Jag brukar äta 4-6 mål om dagen. Det varierar dock beroende på hur jag mår, om jag är hungrig (har en varierande aptit) och om jag tränar den dagen. Det är vanligast att jag äter 4 mål mat om dagen när jag inte gör någonting särskilt (frukost, mellanmål, lunch och middag).

Svar på tråden Hur många mål mat äter du per dag?