• FinastE2010

Äter era 2,5 - 3 åringar sötad yoghurt?

Som rubriken lyder. :) Typ yoggi eller dylikt. I sådana fall, hur ofta?

• Svar på tråden Äter era 2,5 - 3 åringar sötad yoghurt?
  • En blå giraff

Nu är min son 5 år men han har fått äta sötad yoghurt då och då sedan han var i ettårsåldern. Jag köper hem det rätt sällan, kanske 1 g/månad bara. Jag tycker dock inte det är så bra om han skulle äta det dagligen. Som tur är så älskar mina barn naturell youghurt med flytande honung på så det brukar de få. Ibland köper jag ganska söta flingor och ibland köper jag helt naturella. Har ingen sockerskräck men det är bra att variera och att lära sig äta olika saker tycker jag. 

• saris 83

Här serveras det A-fil eller ekologisk naturell yoghurt. Dessa sötas med russin.
    Hemma hos andra och på dagis blir det ju söt yoghurt ibland och det gillar han såklart men inget han efterfrågar här hemma. Sonen är 4 1/2

Godingen Lucas 080424
  • WSalma

Min son (1,5) fick fruktjoghurt pa semestern för att det var enklast sa. Den bästa jag hittade pa semesterorten var activias, sa han at en sadan om dagen till frukost.

Hemma äter han naturell joghurt (ca 75 g - vi delar pa en 150g-bägare) med en tsk sylt i och osötat müsli till. Jag köper sylt som är sötat med agavesirap istället för socker. Det smakar i och för sig ocksa sött, men det är i alla fall naturliga ämnen och inte en massa aromer.

• SandraMariaH
    Höghus skrev 2012-12-31 09:16:44 följande:
    SandraMariaH: Varför skulle det vara fara med yougurt överhuvudtaget? Någon måtta får det vara på dumheterna.

Nej är det väl inte direkt men då det är det enda hon får i sig i princip blir det ju en större mängd och sockersett så hade jag ju föredragit en mindre mängd socker till mitt barn. Naturell yoghurt med bär är inte heller någon favorit hos tjejen tyvärr.
  • SandraMariaH
    skogsvitter skrev 2012-12-31 10:49:28 följande:
    Äter hon den feta yoghurten, turkisk yoghurt? Det gav vi vår äldsta när hon var mindre för hon var väldigt liten och hade svag tillväxt en period. Vi försökte pumpa i henne extra fett och extra kolhydrater, men det är ju inte så lätt när de rent generellt är små i maten Vi blandade turkisk yoghurt med tex bär eller frukt. Det funkade faktiskt bra!

Har testat det men ingen hit. Nu är lillasyster fyra månader så inom kort blir det smakisar och mera mat för henne så kanske att storasyster tycker det är lite roligare då. Nu är hon bortskämd enda sättet att få i henne frukost är yoghurt i soffan framför barntv, suck. Hoppas dietisten har några bra knep :) ska till BVC morgon på tvåårskontroll, ska bli spännande att se vikt och längd nu.
  • Linmin

Ja, Men nu blandadom gärna ut det med även fil....

• vintersippan

Nej han gillar bara naturell fil och yoghurt som tur är. Vill inte att han ska vänja sig vid sötad heller. Åt själv bara sötad yoghurt för ca 10 år sedan och det är svårt att gå över till osötad när man är van vid söt. Som 80-talist är jag uppväxt med: vitt bröd, oboy, drömyoggi, kalaspuffar, juice från koncentrat, kräm och andra sockerbomber dagligen. Mina föräldrar visste inte bättre tur

• pigglet

Nej, vi köper den naturell. Men sedan kan jag tillsätta något sött, tex mosad banan eller bär. Kanske en klick sylt.

Svar på tråden Äter era 2,5 - 3 åringar sötad yoghurt?