• En blå giraff

Hur går det till om barnet behöver gå ett år extra?

Jag har en 5-årig son som är något omogen med koncentration och lite annat. Vi har gjort en åtgärdsplan med förskolan som han går på nu. Jag vill fråga er som är lärare eller arbetar med barn: hur går det till om barnet behöver gå om ett år? Jag läste en annan tråd i det här ämnet och blev att fundera. VI har funderat lite på om det skulle gynna sonen att gå ett år extra så att han har chansen att komma ikapp. Han är född ganska sent på året också och jag upplever att han är mer i samma mognadsgrad som barn som är födda året efter. Han ska ju börja förskoleklassen nästa år enligt planen. Kan han gå om där ett år om man upplever att han behöver? Eller ska han gå kvar på förskolan ett år till och sen börja förskoleklassen med barnen födda året efter honom? Vad är bäst och hur kan man göra? Någon som har erfarenhet av det?

• Svar på tråden Hur går det till om barnet behöver gå ett år extra?
  • RöttÄrSött

Det går att göra på båda sätten, antingen gå i förskoleklassen ett år till eller gå på förskolan.

Det finns fördelar och nackdelar med båda sätten. Jag tycker dock förskolan många gånger är det bättre alternativet. Om det inte är en femårsavdelning så kommer det vara många kompisar som han känner som sedan följer med i förskoleklassen (istället för att han tappar kontakten med dem och ska återknyta ett år senare då de börjar) samt att förskolan har mer personal än förskoleklassen. Förskoleklassen tycker jag är sorgligt underbemannad, de gör många gånger ett bra jobb men det är tufft att vara så få personal per barn. Är det en bra grupp kan det funka ändå men barn i behov av särskilt stöd som kanske inte får resurshjälp som de förtjänar - de är svårare att hinna med. Det kan också vara stärkande för barnet att få vara störst och "bäst" ett år med yngre istället för den som är "störig" och inte hänger med de jämnåriga i mognad.

Det är min erfarenhet i alla fall

• Coruscant

Bättre att gå om på förskolan än att börja förskoleklass och byta kompisar igen och igen - blir mer lugn och kontinuitet då, vilket gynnar din son.

• En blå giraff

Bra tankegångar. Måste man ha speciell dispens eller hur går man tillväga för att barnet ska få ett år till? Om han skulle gå ett år till på förskolan - inte kan han bli tvingad då att börja direkt i ettan i och med att skolplikten inträder när han är 7 år? Jag vill ju att han får gå förskoleklass ett år innan skolan börjar. 

• RöttÄrSött

Nä, man kan få den uppskjuten ett pr vid särskilda skäl. Bäst är att prata med förskolechef och rektorn på skolan för att höra om just era rutiner. Dock är det bäst att börja prata med personalen så att de håller med.

Du kan även kontakta Skolverket för attrapp mer info. Här är lite äldre info, hittar tyvärr igen nyare:
    Kamratrelationer ansågs inte utgöra tillräckliga skäl för att skjuta upp skolstarten ett år. (Beslut 2004-07-29 dnr 04:472.)
    Författningsbestämmelser m.m.
    Skolplikten inträder höstterminen det kalenderår då barnet fyller sju år. Hemkommunen får på begäran av barnets vårdnadshavare, om det finns särskilda skäl, besluta att barnet skall börja fullgöra sin skolplikt först höstterminen det kalenderår då barnet fyller åtta år (3 kap. 7 § skollagen [1985:1100]).
    I förarbetena till skollagens bestämmelser om uppskjuten skolplikt (prop. 1997/98:6 s 48) sägs bl.a. följande. För enstaka barn kan det finnas behov av att börja i grundskolan eller någon motsvarande skolform senare än höstterminen det år barnet fyller sju år. Ett barns hemkommun bör därför - på begäran av barnets vårdnadshavare - få besluta om att skjuta upp fullgörandet av skolplikten högst ett år, till höstterminen det år då barnet fyller åtta år, om det finns särskilda skäl. Exempel på särskilda skäl kan vara om ett barn fötts mycket sent på året och under förskoletiden orienterat sig mot och identifierat sig med barn födda ett år senare.
    www.skolverket.se/2.2467/2.3757/2.3758/2.3777/2.3783/fraga-om-uppskjuten-skolplikt-1.7391

• En blå giraff
    RöttÄrSött skrev 2012-12-31 13:06:52 följande:
    Nä, man kan få den uppskjuten ett pr vid särskilda skäl. Bäst är att prata med förskolechef och rektorn på skolan för att höra om just era rutiner. Dock är det bäst att börja prata med personalen så att de håller med.

Du kan även kontakta Skolverket för attrapp mer info. Här är lite äldre info, hittar tyvärr igen nyare:
    Kamratrelationer ansågs inte utgöra tillräckliga skäl för att skjuta upp skolstarten ett år. (Beslut 2004-07-29 dnr 04:472.)
    Författningsbestämmelser m.m.
    Skolplikten inträder höstterminen det kalenderår då barnet fyller sju år. Hemkommunen får på begäran av barnets vårdnadshavare, om det finns särskilda skäl, besluta att barnet skall börja fullgöra sin skolplikt först höstterminen det kalenderår då barnet fyller åtta år (3 kap. 7 § skollagen [1985:1100]).
    I förarbetena till skollagens bestämmelser om uppskjuten skolplikt (prop. 1997/98:6 s 48) sägs bl.a. följande. För enstaka barn kan det finnas behov av att börja i grundskolan eller någon motsvarande skolform senare än höstterminen det år barnet fyller sju år. Ett barns hemkommun bör därför - på begäran av barnets vårdnadshavare - få besluta om att skjuta upp fullgörandet av skolplikten högst ett år, till höstterminen det år då barnet fyller åtta år, om det finns särskilda skäl. Exempel på särskilda skäl kan vara om ett barn fötts mycket sent på året och under förskoletiden orienterat sig mot och identifierat sig med barn födda ett år senare.
    www.skolverket.se/2.2467/2.3757/2.3758/2.3777...
    Ja vi har en dialog med förskolan angående sonen. De har gjort en plan för att han får särskilt stöd i en del situationer där det är svårt för honom. T.ex. att de delar upp barnen i grupper och han är med i en liten grupp och att en personal är med och stöttar/påminner vid aktiviteter som kräver att han tar instruktioner. Får se vad de tycker. Personalen har inte sagt något ännu om detta att gå om. Men jag känner flera personer med äldre barn som sagt att de ångrat att deras barn inte fick gå om eftersom barnen haft svårt hela skoltiden att hänga med. Jag är lite rädd att förskoleklassen kan bli tuff för sonen om han börjar nu till hösten eftersom han har svårt att fixa aktiviteter som är alltför styrda. Han tappar då koncentration och drömmer sig bort (är inte den överaktiva sorten utan tvärtom). Han har också lite svårt ibland med kompisarna genom att han har svårt att bedöma fysiskt när han är för närgången. Och han har även svårt med grovmotorik där han är ganska långt efter jämnåriga t.ex. med cykling.
  • Anne69

Jag föreslår att ni också börjar prata med skolan. Hur kommer det att se ut till nästa höst? Och hur ser de på att barnen går två år i tex förskoleklass? Vilka erfarenheter har de av barnens utveckling? Och vilka variationer har de "normalt" i en barngrupp?

Min 06:as förskoleklass har nästan dubbelt så mycket personal som den femårsgrupp hon gick i i förskolan, så ta inte för givet att det är mindre personal i skolan. För oss blev skolan en dröm jämfört med förskolan!  

• En blå giraff
    Anne69 skrev 2013-01-08 09:32:53 följande:
    Jag föreslår att ni också börjar prata med skolan. Hur kommer det att se ut till nästa höst? Och hur ser de på att barnen går två år i tex förskoleklass? Vilka erfarenheter har de av barnens utveckling? Och vilka variationer har de "normalt" i en barngrupp?

Min 06:as förskoleklass har nästan dubbelt så mycket personal som den femårsgrupp hon gick i i förskolan, så ta inte för givet att det är mindre personal i skolan. För oss blev skolan en dröm jämfört med förskolan!  
    Ja vi ska ha uppföljningsmöte med förskolan nu till våren och då tänker vi ta upp den här frågan - ifall personalen påtalar att det fortfarande är bekymmer kring vår son. Vi var till BVC idag också på 5,5 årskontroll (som vi fick komma på lite tidigare p.g.a. det här). Sonen ska få träffa barnhälsovårdens psykolog för att få en bedömning av utvecklingen. Det tycker jag känns skönt, så kanske man ser mera om det verkligen är aktuellt att han kan behöva gå om. Jag har funderat mycket på om något kan vara "fel" kanske en diagnos men jag tror egentligen bara min son är "sen" av sig.
  • mamma till decembertjej

Blir lite nyfiken nu på vad som skolan/rektorn anser vara särskilda skäl? Vi och skolan är inte eniga om hurvida dottern ska få gå kvar eller inte. Hon går förskoleklass nu

• mamma till decembertjej

Skolan anser henne som skolmogen men inte vi föräldrar. Vi vill låta henne börja med de yngre barnen just för att det är dom hon leker med på fritiden ocgh ser som sina vänner

• glassen

Nu har jag inte läst de tidigare svaren, men det jag funderar på spontant är om din son verkligen är ordentligt sen i utvecklingen eller om han har möjlighet att komma i kapp. Om du tror att han har möjlighet att komma ikapp tycker jag absolut du ska låta honom börja med sin årskull. Mycket kan hända på ett år och han kan få draghjälp av de som är mer mogna.
    Min son har alltid var sen i utvecklingen och född sent på året, men han fick börja med sin årskull och jag har inte ångrat det. Jag tror han hade bromsats mer i sin utveckling genom att gå med de som är lite yngre.

• En blå giraff
    glassen skrev 2014-04-12 21:14:54 följande:
    Nu har jag inte läst de tidigare svaren, men det jag funderar på spontant är om din son verkligen är ordentligt sen i utvecklingen eller om han har möjlighet att komma i kapp. Om du tror att han har möjlighet att komma ikapp tycker jag absolut du ska låta honom börja med sin årskull. Mycket kan hända på ett år och han kan få draghjälp av de som är mer mogna.
    Min son har alltid var sen i utvecklingen och född sent på året, men han fick börja med sin årskull och jag har inte ångrat det. Jag tror han hade bromsats mer i sin utveckling genom att gå med de som är lite yngre.
    Tack för svar. Min son började förskoleklassen med de jämnåriga men fick ha resurs första terminen. Det har gått väldigt bra, och nu klarar han sig utan resursen. Han har mognat mycket och lärt sig enormt på f-klassen. Däremot märker jag att han är barnsligare än flertalet barn som är födda tidigt men jag räknar med att det jämnar ut sig på sikt. Han leker mest med en pojke som också är född sent.
Svar på tråden Hur går det till om barnet behöver gå ett år extra?