• Läntandelavendel

3 1/2 åring vill samsova men är jättearg samtidigt

Vi har alltid samsovit (en av oss) med vår tjej, 3 1/2 år, för att hon har "krävt" det. Nu kräver hon det fortf men är samtidigt jättearg och sparkar oss och puttar bort oss i sömnen. En av oss sover på en madrass under hennes stora säng (120 cm). På natten kommer hon ner till oss och börjar sen putta bort oss som att vi stör henne. Då går vi upp i hennes säng. Inom tio mi nuter är hon efter och puttar och sparkar oss för att vi "stör" henne. Detta börjar bli riktigt jobbigt!! Hon vill sova med oss men ändå inte!! Hur gör man!?? Mkt tacksam för råd!!

• Svar på tråden 3 1/2 åring vill samsova men är jättearg samtidigt
  • Valente

Det verkar som det är dags att sätta ner foten och få er flicka att sova själv nu. Ni är föräldrar och det är ni som bestämmer, det är inte er 3åring som ska sätta reglerna i familjen. Det är viktigt att ni får er sömn, och fungerar det inte att ha henne i sängen längre, så är det dags att sluta med det. Hur det ska gå till får någon annan tipsa om.

Jag sitter i en liknande situation med 2åringen här hemma, som lärt sig klättra ur spjälsängen. Han brukar sova bra fram till 01-tiden, sen börjar vandrandet in till oss. Han sparkar och nyps i näsan, och kan inte alls slappna av när han ligger i vår säng. Får ingen nattro alls. Har löst det att sätta en säng brevid hans, så jag kan ligga brevid och hålla hans hand, men ändå ha en egen säng för mig själv. Klättrar han över lägger jag tillbaks honom. Men detta är en tillfällig lösning. Vill kunna sova i min egen säng.

Svar på tråden 3 1/2 åring vill samsova men är jättearg samtidigt