• annonyym88

Är du beredd att betala 450 kr/kg för kräftor?

Som ni kanske såg/hörde på nyheterna nyligen fraktas kräftor hundratals mil bara för att skalas av billig arbetskraft. Hade de skalats av svensk arbetskraft hade de kostat 400-500 kr/kg. Här ställs man genast inför en intressant fråga:

Är man beredd att äta mindre kräftor eller vill man fortsätta konsumera på andras bekostnad?

Även om just kräftfrågan inte är avgörande utgör den ett bra exempel på hur människor i västvärlden tänker. Vi skänker pengar till bistånd, men vi är inte beredda att betala mer och äta mindre för att andra människor ska få det bättre eller för att spara på miljön. Vi är bara beredda att göra saker inom bekvämlighetens ramar.

Det är egentligen likadant med nästan all elektronik. Skulle den inte vara tillverkad i Kina (där arbetsförhållandena ofta är makabra) skulle vi behöva betala säkert dubbelt så mycket för den. Det skulle leda till att vi köpte mindre vilket i sin tur skulle leda till en tillväxtkollaps i vårt samhälle vars framgång och välfärd gjort sig beroende av en hög konsumtion.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du beredd att betala 450 kr/kg för kräftor?
  • CeeJay

Alltså jag kan inte rösta... jag ÄLSKAR kräftor men jag hörde från någon annan som sett programmet och då gällde det räkor... Men det kanske även gäller kräftor !!

Räkor - jag köper aldrig färdigskalade eftersom dom är äckliga. Och nu när jag vet att dom skalas i ett "billigt" land och skeppas runt halva jorden är det ännu mer no no.

Kräftor - jag äter aldrig skalade kräftor. Så just såna har jag inget problem med att avstå ifrån. Däremot "vanliga" frysta/färska kräftor skulle jag kunna tänka mig att betala lite mer för, om det handlade om naturpåverkan eller utnyttjande av andra människor osv.   

• annonyym88
    CeeJay skrev 2012-12-31 12:06:00 följande:
    Alltså jag kan inte rösta... jag ÄLSKAR kräftor men jag hörde från någon annan som sett programmet och då gällde det räkor... Men det kanske även gäller kräftor !!

Räkor - jag köper aldrig färdigskalade eftersom dom är äckliga. Och nu när jag vet att dom skalas i ett "billigt" land och skeppas runt halva jorden är det ännu mer no no.

Kräftor - jag äter aldrig skalade kräftor. Så just såna har jag inget problem med att avstå ifrån. Däremot "vanliga" frysta/färska kräftor skulle jag kunna tänka mig att betala lite mer för, om det handlade om naturpåverkan eller utnyttjande av andra människor osv.   
    Ah, dammit! Fel av mig. Räkor är det då. Men jag tror folk fattar...
  • mrsStatham

Jag saknar ett alternativ: Ja, och jag skulle äta lika mycket kräftor som förut.

Bara två saker är oändliga
  • Pissenisse

Jag har aldrig köpt skalade kräftor och jag har inga planer på att börja heller. 
    Det godaste på kräftan är ju gojset i hövvet=) 

• IsDimma

Jag visste inte ens att det fanns färdigskalade kräftor Köper oskalade

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Eisa

Skulle aldrig äta en kräfta överhuvudtaget. Snusk.

• adina01

Jag köpte skalade räkor till äggen på julbordet av bekvämlighetsskäl, dessa var fullständigt smaklösa förstår nu varför.

Köper annars aldrig färdigskalade räkor och kommer definitivt inte göra detta någon mer gång, vem vill ha "Svenska" räkor som transporterats runt för att skalas i Afrika?  

• Ragnar
    Pissenisse skrev 2013-01-01 00:53:59 följande:
    Jag har aldrig köpt skalade kräftor och jag har inga planer på att börja heller. 
    Det godaste på kräftan är ju gojset i hövvet=) 
    Samma här. Kräfter utan huve skulle vi aldrig köpa.
Svar på tråden Är du beredd att betala 450 kr/kg för kräftor?