• LindaLarsson

Är Lilo ett fint namn till vår nyfödda dotter?

Lillan är nu fyra veckor och fortfarande namnlös :/

Vi föll för det i en lång namnlista på Internet med internationella namn. Lilo är ett Hawaiiansk namn. Men det första svärmor säger är att  "då tänker jag bara på Disneyfilmen". Förståeligt ja, men är det verkligen så dåligt för det? Det är ju ett namn sen länge, innan filmen kom. Och vi har många i Sverige som heter Robin, Peter, George,      Jasmine etc. Finns många Kalle också, och Mimmi. Dessutom tycker jag filmen är underbar, lilla Lilo är jättesöt. Och första gången jag hörde sången i början på filmen så ville jag lära mig Hawaiianska. (Letade kurser på största allvar). Det är faktiskt det vackraste språk jag hört.
    ">Hör bara på den underbara sången!

Men vad tycker ni? Vill ju inte att bara jag och min man ska gilla namnet, utan att hon ska kunna vara stolt över det också och få positiv respons från andra människor.

Vår son heter Josiah (Josia med betoning på i). Folk är sämre på engelska än man kan tro. Ingen får det namnet rätt från början :/ Men vi har iaf inte ångrat oss. Han är två nu.

Gott nytt år och tack på förhand för lite input! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-31 20:45
    Det finns 114 Lilo i Sverige.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-18 19:09
    Nu har jag postat namnblanketten, för en vecka sen :)

Lilo Elise Gabrielle

Tack alla ni fina!

• Svar på tråden Är Lilo ett fint namn till vår nyfödda dotter?
  • LindaLarsson
    HallWall skrev 2013-01-01 14:35:09 följande:
    Jag tycker oxå det är jättefint. Det stod mellan det och de namn min dotter nu har.
    Kanske inte hör t saken, m vi valde bort det pga att vi tänkte hela tiden på en sexleksak som heter Lelo. Men som sagt - jag tycker det är ett otroligt vackert namn!
    Jo känner ju till Lelo också... fast tänker inte så mkt på det. Vi har inga Lelo-grejer här hemma iaf :) Sen är iaf Lelo ett stilfullt designmärke får man ju säga... krasst haha. Nu blir man ju nyfiken på vilket namn som vann över Lilo hemma hos er...
  • HallWall

Ja, d hade ju varit värre om produkterna inte höll den klass dem gör Vi har deras produkter och det var sambon som associerade så mkt t dem.
    Vår dotter fick istället namnet Vilja.

• LindaLarsson
    HallWall skrev 2013-01-02 20:34:30 följande:
    Ja, d hade ju varit värre om produkterna inte höll den klass dem gör Vi har deras produkter och det var sambon som associerade så mkt t dem.
    Vår dotter fick istället namnet Vilja.
    Då förstår jag att det var svårt att ta det namnet. Vilja är jättefint! Vårt andra namnalternativ var Liliah (Lilja)
  • jenniesve

Lilo är jättefint och passar toppenbra med Josiah. Go for it!

♥ Lilly 110608 ♥ Lillasyster BF 130412 ♥
  • Litet My

Känner en Lilo, jättefint namn

• LindaLarsson

Nu har jag postat namnblanketten, för en vecka sen :)
    Lilo Elise Gabrielle
    Tack alla ni fina!

• LunaLunatic

Jag tänker LiLo = Lindsay Lohan i skvallerpressen.

Angående sonen: uttalas alltså Dj i början då? 

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • LindaLarsson
    jenniesve skrev 2013-01-18 19:41:19 följande:
    Härligt att ni bestämde er för Lilo! Jättefina namn er dotter fick!

Tack :)
  • LindaLarsson
    Crazy Baby skrev 2013-01-18 21:28:51 följande:
    Vad lustigt, vår Lilo heter Elise i andranamn också!

Oj! Det är nog våra två som heter Lilo Elise då..! Finns ju bara ett hundratal ju! Häftigt!
  • LindaLarsson
    LunaLunatic skrev 2013-01-19 15:11:43 följande:
    Jag tänker LiLo = Lindsay Lohan i skvallerpressen.

Angående sonen: uttalas alltså Dj i början då? 

Ja jag läste det häromdan haha... Tur att jag är en av få som gillar henne då :) Inte hennes sätt i allmännhet, men för att hon gjort några roller jag verkligen gillade, och är inte alls insatt i skvallerpressen, som tur är.

Josiah uttalar vi lite försvenskat bara, Josiiia. Inget "dj". Det blir det ju på engelska förstås. Asså egentligen stavas det namnet Josia på svenska (i den svenska bibeln). Men vi ville stava det engelskt, vi tyckte det var finare med ett flashigt "h" på slutet Cool Smeknamnet är Ia!

• LunaLunatic
    LindaLarsson skrev 2013-01-25 17:44:13 följande:

Ja jag läste det häromdan haha... Tur att jag är en av få som gillar henne då :) Inte hennes sätt i allmännhet, men för att hon gjort några roller jag verkligen gillade, och är inte alls insatt i skvallerpressen, som tur är.

Josiah uttalar vi lite försvenskat bara, Josiiia. Inget "dj". Det blir det ju på engelska förstås. Asså egentligen stavas det namnet Josia på svenska (i den svenska bibeln). Men vi ville stava det engelskt, vi tyckte det var finare med ett flashigt "h" på slutet Cool Smeknamnet är Ia!

Inte Djosaia med andra ord? Josiia ser ut som jag skulle säga det på svenska.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • LindaLarsson
    LunaLunatic skrev 2013-01-25 17:47:54 följande:
    Inte Djosaia med andra ord? Josiia ser ut som jag skulle säga det på svenska.

Precis så! Den amerikanska varianten får ha ju ta utomlands :)
Svar på tråden Är Lilo ett fint namn till vår nyfödda dotter?