• Anonym (Utlandsförälder)

Om jag bor utomlands och barnens pappa i sverige..

Hur sjutton gör man med skolgången när barnen börjar skolan?
    Finns det individuella möjligheter?
    Pappan vill att vi har 2 veckors system, jag kommer flytta till UK (Skottland) snart.

Om barnen står skrivna hos pappan och går i  skolan i Sverige
    Och åker till mig och är 2 veckor i rad, sen i sverige 2 veckor i rad.
    Kan dom ha med läxor/studieplan till mig mina två veckor då jag kan hjälpa dom med läxorna?
    Jag kommer jobba hemifrån så jag är tillgänglig 24/7.

Är det tillåtet i svenska skolsystemet ni som kan?
    Eller hur gör ni andra som bor utomlands då barnen måste pendla?

• Svar på tråden Om jag bor utomlands och barnens pappa i sverige..
  • FemmeM

Får ta och hålla med Anonym (ego). Inte ok för så små barn (eller några barn alls) att behöva byta land 2 ggr i månaden, låter inget skoj alls. Eller bli av med sitt umgänge med sin pappa.
    Det kanske inte är åsikter du bad om men känns inte som du har dina barns bästa i åtanke här.  Hemskt

• FemmeM
    Anonym (Utlandsförälder) skrev 2013-01-01 13:16:25 följande:
    Fast mitt ex träffade en ny kvinna före mig och valde att lämna oss.
    Oj vad du dömer ut på förhand.

Mina barn kommer först, och mitt ex vad med på detta från början annars hade jag aldrig planerat att flytta.
    och nej min nya kan ej flytta hit han har företag och svårt att lämna.

Oj avd hemskt att jag trots att jag blivit förråd är god vän och förlåtit mitt ex för barnen ska ha oss båda utan att vi är osams och att vågade hitta en kärlek som råkar bo utomlands.
    Fy fan vad jag är hemsk som är lycklig. Och vad hemskt att barnen har två föräldrar som inte är osams.

Detta är det enda vi grubblar på, se grubblar inte bråkar.
    Även om han lämnade er så antar jag han inte lämnade stan, eller landet och försvårade umgänget så ini...?
    Och ja, det är hemskt. Kan du tänka dig själv att flyga fram och tillbaka 2 ggr i månaden? Bo i 2 olika länder? Och detta är 2 små barn det handlar om.
  • Olympia

Vad jag vet så får man inte gå i två olika skolor i Sverige om föräldrarna bor långt ifrån varandra.

• Brumma
    FemmeM skrev 2013-01-01 19:12:04 följande:
    Även om han lämnade er så antar jag han inte lämnade stan, eller landet och försvårade umgänget så ini...?
    Och ja, det är hemskt. Kan du tänka dig själv att flyga fram och tillbaka 2 ggr i månaden? Bo i 2 olika länder? Och detta är 2 små barn det handlar om.
    Precis - det är INTE samma sak att ditt ex valde att lämna dig för en annan kvinna - dig, inte er.
    Det låter ju som om han hittills haft mer umgänge än vh, så han har INTE lämnat barnen och försvårar inte heller umgänget med dig.
    Vad du planerar att göra är däremot precis det - du tvingar barnen att lämna sin ena förälder för att du anser dig ha rätt att flytta.
    Du HAR rätt att flytta, men inte tat ta barnen med dig på 100%.
    Låter snarare som att barnen borde bo kvar hos sin pappa och hälsa på dig ibland, alternativt att du kommer till sverige och träffar dem med jämna mellanrum..

Du får det att låta som att du har rätt att göra vad du vill för att han lämnade dig först - så är det inte.. människor separerar, för att det inte är bra med den vuxne, inte för att man vill lämna sina barn...
  • Anonym (abc)

Du skaffar en lägenhet i Sverige där du har barnen vv. Eftersom du jobbar hemifrån så blir det ju inga svårigheter för dig.

Att gå i skolan i två olika länder är helt omöjligt. Att få med sig skolarbete för två veckor i taget under 12 år funkar inte heller. En av anledningarna är att du inte har tillräcklig kunskap för att hemundervisa barnen ända upp på gymnasienivå. Dessutom är det omöjligt för ca 25-35 olika lärare att aldrig ändra något i sin planering (högstadie - och gymnasienivå framförallt)

En annan anledning till att barn inte ska byta bostadsort vv är att de kommer helt utanför kompiskretsen. De kan inte ha några fritidsaktiviteter och de kommer alltid ha svårigheter att planera in saker och ting med skola, kompisar och fritid.   

• Anonym

Jag har barn med en man som bor i London. Han ville ha barnen två veckor i stöten och ansökte om att barnen skulle få bli hemskolade under den tiden. Det blev avslag. Man får enbart hemskolning under väldigt speciella omständigheter och att en person väljer att flytta hemifrån är inte en av dem.

Barnen bor nu hos mig i Sverige och åker till pappa en helg i månaden och på alla lov. Det funkar bra.

Jag anser att eftersom du flyttar så får du se barnen på helgerna. Det är ditt val att gifta dig med en skotte och flytta dit, och då får du ta konsekvensen av det. Barnen är rotade i Sverige och bör få en sammanhängande skolgång,

Att du kommer till Sverige och bor där varannan vecka med barnen tycker jag är en bra idé om du vill ha umgänge med dem. Det är det bästa för barnen (men kanske inte för dig)

• Anonym

har inte läst vad andra skrivit men i vår skola får man ledigt max en vecka på ett helt skolår så att ni ska ha två veckor i stöten kommer gå helt bort tyvärr...

• Anonym

Din blivande man kan inte flytta till Sverige då? Det borde väl i alla fall vara den långsiktiga planen om ni ska gifta er och du har barn sedan tidigare.

• Anonym (***)

Hej TS,

Underbart att höra att du och ditt ex är vänner och att ni tillsammans försöker lösa situationen!!!
    Och Grattis till att våga ta steget med din nya kärlek.

Tyvärr så finns inte den möjlighet du eftersöker, med 2 veckor i stöten hos respektive förälder.
    Fram tills dess att skolplikten infaller så kan ni välja att låta barnen resa fram och tillbaka så som ni pratat om (dagis är ju inte obligatoriskt) Men när 5-åringen ska börja skolan så tror jag ni även ska välja att låta 2-åringen vara i SE samtidigt. Detta för att inte skapa avundssjuka mellan barnen. 

Så när skoltiden börjar så hade jag försökt få till det att loven tillbringas i UK. Visst - jag hade försökt vara schysst och delat jul och lämnat den andra föräldern några sommarveckor för semester. Eller försökt att fira jul alla tillsammans för att visa barnen att ni verkligen är vänner.

Däremellan hade jag försökt få till med skolan att barnen kanske 1 ggr per månad kan vara ledig på fredagar och åka till UK torsdag kväll och hem söndag. Sen kanske du fortfarande har en anknytning till Sverige så du kan åka hem och ha någonstans att bo under några dagar och umgås med barnen.
    Försök att inte göra det för komplicerat utan lös det efter hand.

Kram och lycka till i livet!!!

• Anonym

Jag är ledsen alla deltagare här men förstår inte varför ni anklagar henne för att ha skaffat nytt kärlek. Bara för att man blir lämnad med barn betyder inte att det är ok för män att skaffa nya partner och inte kvinnor med förklaring "men han flyttar inte från landet". Tror inte hon valde att hitta en ny kärlek utomlands bara för att gör det svårt för sig själv och barnen. Så sluta döma henne, många hade känt och gjort samma.
    Att slitas mellan att få chans att starta ett nytt liv och bli lycklig och välja bort sina barn. vem vill vara i den sitsen?
    Självklart vill hon inte det och vill få hela kakan. Det vill barnens pappa med.

Tyvärr Anonym här finns bara ett val. Vad är bäst för barnen? Det kan vara du och din familj i UK eller din ex och hans familj i Swea. Det får du fundera på och utgå ifrån detta. Om det är att de är kvar i Swea, då får du offra dig och få det att fungera, pendla själv så mycket det går och se att du inte förlorar band med dem. Tror inte detta kommer göra dig till en sämre mamma.
    Din situation är inte lätt men kan funka. Beror bara på vad du är villig att offra för att det kommer behöva vara du.
    Och det är väl bra att pappan bryr sig och inte vill ha sina barn långt ifrån sig. Många pappor bryr sig inte

Lycka till

• Brumma

Anonym - det är väl ingen som säger att hon inte får starta ngt nytt med sin nya kärlek - bara att om HON väljer att flytta så kan hon inte räkna med att barnen och pappan rättar sig efter det.
    Hon kan välja att flytta vart hon vill, men då det är hennes val så är det också hon som får uppoffra sig och åka mellan länderna för umgänge alternativt träffa barnen enbart på loven.

• BioBonus
    Brumma skrev 2013-01-29 12:26:11 följande:
    Anonym - det är väl ingen som säger att hon inte får starta ngt nytt med sin nya kärlek - bara att om HON väljer att flytta så kan hon inte räkna med att barnen och pappan rättar sig efter det.
    Hon kan välja att flytta vart hon vill, men då det är hennes val så är det också hon som får uppoffra sig och åka mellan länderna för umgänge alternativt träffa barnen enbart på loven.
    Tänkte precis skriva detsamma men du hann före :) 
  • Anonym

Detta är ju helt galet!!
    Du säger att du kommer ha dem 100% de två veckor de är hos dig för du jobbar hemifrån. Varför åker inte DU till Sverige de två veckorna och har hand om barnen då? Du får väl hyra en övernattningslägenhet som du kan vara i under denna tid.
    Barnen ska INTE lida för att föräldrarna separerat och en av er valt att flytta utomlands. DEt är inte ok för barn att bo i två olika länder och åka så långt så ofta!!!   

• Anonym (Nej)

Det är fint att ni kan samarbeta du och ditt ex och självklart har du rätt att vara lycklig, men inte på bekostnad av barnen.
    Du kan inte ha barnen i tvåveckorsperioder just för att de inte kommer beviljas hemundervisning, dessutom berövas de då möjligheten att utöva fritidsaktiviter och möjligheten till kompisumgänge, gå på kalas osv.

Du gör ett val att flytta till Skottland för att du har träffat kärleken, vilket du som vuxen individ har all rätt till. Det är dock ditt beslut och ditt ansvar att få till ett umgänge med barnen. Eftersom du ska jobba hemifrån så har du ju möjlighet att sköta ditt jobb vart som helst och det borde då rimligtvis vara du som åker emellan Sverige och Skottland. Det borde inte vara något problem för dig att pendla i tvåveckorsperioder till din man, du är vuxen och har ett arbete som kan skötas på distans. Du kan ju bo kvar i Sverige och ha ett fungerande umgänge med dina barn!

Skulle du inte anse att det fungerar för dig att pendla till din man så kan du inte heller påstå att dina barn ska göra det bara för att du har rätt till kärleken. Att flytta utomlands gör du verkligen inte för dina barns skull utan av helt egoistiska skäl, det är ju inte så att du är diplomat som blivit placerad utomlands.

Svar på tråden Om jag bor utomlands och barnens pappa i sverige..