Förlåta otrohet? Hur går jag vidare?
Har varit gift/sambo med min man i 12 år. Vi blev kära och träffades unga på gymnasiet. Vi har nu 3 barn ihop och bor i hus och är lyckliga, trodde jag. Förutom att jag gör allt i hemme, jobbar heltid´, samt läser en utbildning på distans. Han tycker jag ställer massa krav känner sig otillräcklig som man, sa han. Han fick för sig att lämna huset och sa att jag förtjänar bättre och vill skilja sig.
Ok tänkte jag, om det är det han vill så kankse det är bäst så. Men kände ändå att det är ngt annat bakom detta, hade en konstig känsla.
Igår på eftermiddage skrev han på sms, att han älskade mig över allt annat, men kan inte se mig i ögonen mer för han begått ett misstag i somras. Han var otrogen. För 6 år sedan hände samma sak och då var det han som erkände allt, jag misstänkte inget. Det var en engångsgrej och vi gick vidare. Han sa att han visste att jag inte kommer acceptera detta igen, därför lämnade han oss. Men han vill så gärna ha en ny chans. Han har mått dåligt länge och erkänner sitt misstag.
Jag känner mig blåst, sviken, knivhuggen i ryggen av den mannen jag älskar och litat på.
Jag har alltid tyckt att man ska värdesätta sitt äktenskap och kämpa för att hålla ihop framförallt för barnens skull. Att ge upp och skiljas är det sista alternativet, Jag kan vara beredd´att trampa på¨min stolthet för familjen skull. Lite gammalmodigt tänkande. Jag ser mig själv som en stark kvinna som klarar mig hur bra som helst, för jag har under dessa åren trots allt både varit man och kvinnan i hemmet.
Men nu när detta hänt mig..och igen, så vet jag inte vad jag ska göra. Jag vet inte längre vad min moral och värderingar säger. Jag tror inte ´jag klarar detta själv, och vill heller inte prata med någon. jag skäms över att min man är ett svin.
Nu är jag äldre och mognare än vad jag var för 6 år sen, men trots det vet jag inte vad jag ska göra.