• TeamCaz

Min 3 månders bebis sover dåligt på dagen....

Han vaknar vid 7 ca o ibland somnar han om efter "frukost-flaskan", sen somnar han igen vid - kanske - 11 12, sover i ca 20 minuter, somnar igen vid 18 tiden, o sover då i ca 20 minuter med.
    Tiderna är såklart inte exakta, det skiljer någon/några timmar ibland, men detta är nog det mest "normala" tiderna han har.
    Nu behöver jag då hjälp med lite saker (som ni kanske förstår )
    1: Sov-rutin. När kan jag "hålla han vaken" under dagen? (Alltså självklart inte när han ska sova middag osv) Men på kvällen.
    2: Hur i hela friden ska jag få han att somna? Det känns helt omöjligt. Han total-vägrar så länge att ögonen går i kors på han o han blir till slut super-duper ledsen på kvällen vid åtta, så han panik-skriker.
    3: Hur ofta "ska" eller snarare är normalt att ett barn på 3 månader sover på dagen?

Bm säger "Mörkt o tyst på natten o ljust o liiite ljud på dagen (ex att tv:n står på eller att han ligger i tv-rummet o vi andra inte viskar o smyger)"
    Men det är ju mer när han ska lära sig sova på natten, lära sig skillnad på natt/dag. O det kan han, han sover jätte-bra på natten. Vaknar ibland tre ggr (sällan) men otast en gång, ibland sover han hela natten.

Så jag vet inte hur jag ska göra på dagen när han ska sova, så man kan få in bra rutin även på dagen.
    Jag ber om ursäkt om min text är krånglig. Dels skriver jag från surfplattan o dels vet jag inte riktigt hur jag ska formulera mig Men jag hoppas ni kan läsa o förstå hur jag menar.
    Kram på er o trevlig fortsättning på 2013

Jag Älskar Min Fina Familj
  • Svar på tråden Min 3 månders bebis sover dåligt på dagen....
  • Teodorra
    Takex skrev 2013-01-01 19:53:00 följande:
    Ah du är kvällstrött själv? Jag är väldigt kvällspigg och skulle aldrig kunna sova klockan 22 och är lite små rädd för att det är därför han somnar så sent : /

Jag är nog ganska kvällstrött så bebisarna har ju fått vanan redan i magen i mitt fall. Lägger mig 22 och går upp kl 6 när jag jobbar.
  • Teodorra
    TeamCaz skrev 2013-01-01 19:58:07 följande:
    När han vaknar när jag lägger ifrån honom så tar jag såklart upp honom Jag kan inte ha han liggandes på mig i soffan så länge då vi har en äldre pojke som kräver uppmärksamhet o stimulans. När bebisen är vaken vill han oftast vara i famnen, vilket hindrar mig från många saker. Tex duscha, laga mat, toabesök m.m.

Har du testat bärsele för att söva i och sedan ha bebisen sovandes i den? Då kan du ju vara igång samtidigt som ni är nära. Ibland känns det lite som att man får öva bebisar till att vilja sova och vara konsekvent med rutinen. Jag (är nog lite rutinmänniska förvisso) är ganska styrd av klockan när det är dags att söva. Kan inte alltid se på lillkillen när han är trött men vet ju på ett ungefär när det bör vara dag utifrån när han sov senast. Missar man och han blir övertrött blir det mycket jobbigare att söva och kräver oftast att jag söver i famnen istället undet gråt och protester. Har läst någon stann att "bra sömn föder bättre sömn" och tycker faktiskt att det stämmer här hemma. Sovs det dåligt på förmiddagen sovs det även dåligt på eftermiddagen och sedan natten.
  • TeamCaz

Ja jag har provat med bärsele, men dels har jag fruktansvärda problem med ryggen sedan tidigare, o sen ser jag nästan inget framför mig

• Takex

Men om bebisen behöver närhet för att sova så kan man ju inte göra så mycket åt det, det finns ju hur många som helst på FL med flera barn som säkert kan ge tips på hur man gör i det läget :) förstår frustrationen när man inte kan lägga ifrån sig bebisen, jag har inga andra barn men var rätt förkrossad när jag insåg att tiden jag trodde jag skulle gå till att göra annat när han sov bara var rent önsketänk...

Puh antog att det var så.. Då kommer min unge nog aldrig sova vettiga tider, jag har det inte i mig helt enkelt!

• TeamCaz

Hade han varit ända barnet så hade nog inte vara några större problem, men den store killen måste ju med få uppmärksamhet som sagt

Jag vet bara inte hur jag ska göra känner mig så hjälplös när jag vet att han behöver mer sömn men inte lyckas få det.

• Teodorra

Somnar han bra i vagnen så kanske du ska testa ta upp vagnen ett tag i lägenheten för att se om det är ett alternativ. Du skriver att du inte vågar lägga snutten över ansiktet, jag vet att man inte ska göra det men min lille kille somnar alltid med snutten över halva ansiktet och med filen bredvid på andra sidan det verkar göra honom lugn. Har du testat sånna där tassar på spjälsängen som gör att den vyssa? Går det att söva om du ligger bredvid och sedan smyger iväg när han sover? Alla nya sätt man provar tar ju ett tag att jobba in för att bebisen ska vänja sig. Min lillkille somnade inte av sig själv från början i vagnen inomhus, i början rullade jag fram och tillbaka efter ett tag behövdes nte det.

• mikroE

Jag har en dotter som är sex månader som också har svårt att sova dagtid men sover bra nattetid. På BVC så sa sköterskan att hon trodde att min dotter som är den nyfikna typen har svårt att komma till ro dagtid för att hon är så ivrig att upptäcka saker och att det är svårt att göra något åt med sådana barn. Hon sa att många blir bättre när de börjar förflytta sig mer för att de då tröttar ut sig och de slipper bli frustrerad över allt de inte kan upptäcka när de inte kan röra sig. Hon sa att man inte behövde oroa sig för att barnet inte sover dagtid om det ändå sover nattetid utan det är bara om de verkligen inte sover alls som man kanske ska se det som ett problem. 

• TeamCaz

Undra varför jag inte tänk på sånna tassar på hans säng tidigare? Där sa du nåt. För när jag står på långsidan o lyfter sängen lite o vaggar så somnar han. Så det ska jag definitivt skaffa

Jag har för mig att jag sett någonstans att dom ska sova på skilda ställen dagtid (?) Alltså i sin säng på natten o någon annan stans på dagen, tex vagnen eller en filt. Han älskar sin babysitter o gillar inte alls babygymmet (tyvärr, för den var minsann inte billig ) så vi brukar försöka lägga han i sittern, så gungar vi samtidigt. Men när han väl somnat så vaknar han ju efter bara en liten stund.

Jag kanske borde plocka upp vagnen ett tag? Eller iallafall liggdelen, det är en sån man kan vagga med, så det är ju bra. Hmm, jag får testa mig fram

Tack för alla tips.

O till mikroE - ja det är nog så, kanske ingen fara så länge han sover bra på natten, o det gör han ju. Vi ska till bvc den åttonde så vi får se vad hon säger där

• Nyfiken2012

Jämför inte för mkt m andra barn, en del sover mkt, andra lite o andra mittemellan. Är han nöjd o inte grinig om dagarna skulle jag inte oroa mig särskilt mkt. Jag märkte på min kille när han blev trött och tog honom då i famnen o han fick somna med amning eller med napp o gos. Tycker inte de där sovtiderna man läser någonsin stämt på honom, vid 3 mån sov han nog 12-14 timmar per dygn, ibland mer. Tänk på att tabellerna anger ett genomsnitt o för att det ska vara möjligt måste det ju även finnas barn som sover mer o mindre än det. Jag kunde heller inte lägga ifrån mig min kille på dagen, få vaknade han inom fem minuter. Så antingen satt/låg jag bredvid honom eller hade honom i sjal eller sele om jag hade saker att göra. Han vaknar fortf ganska lätt om man går iväg (8 mån gammal). Så mitt bästa råd är att göra det bästa av det, acceptera läget, köp en sele el sjal om du kan tänka dig det alt försök få honom att sova längre på tex en vagnspromenad eller kanske när det större barnet kan tänka sig att slappa lite, kanske framför en film el så, så sitter ni tillsammans.

• TeamCaz
    Teodorra skrev 2013-01-01 21:50:59 följande:
    Somnar han bra i vagnen så kanske du ska testa ta upp vagnen ett tag i lägenheten för att se om det är ett alternativ. Du skriver att du inte vågar lägga snutten över ansiktet, jag vet att man inte ska göra det men min lille kille somnar alltid med snutten över halva ansiktet och med filen bredvid på andra sidan det verkar göra honom lugn. Har du testat sånna där tassar på spjälsängen som gör att den vyssa? Går det att söva om du ligger bredvid och sedan smyger iväg när han sover? Alla nya sätt man provar tar ju ett tag att jobba in för att bebisen ska vänja sig. Min lillkille somnade inte av sig själv från början i vagnen inomhus, i början rullade jag fram och tillbaka efter ett tag behövdes nte det.

Det med snutten, ja alltså med min stora grabb så somnade han alltid med snutten för halva ansiktet o sov jätte gott så. Men lillebror brukar ligga o vrida sitt huvud fram o tillbaka sidledes hela tiden så den åker för ansiktet på han Har gjort så de senaste dagarna att jag lagt filten för halva ansiktet (då han erkar föredra att ha ansiktet burrat i nåt) tills han somnat o sen har jag flyttat på den. O andra sidan så nu när jag tänker efter så kanske det är det som har stört han? Att jag plockat bort den alltså.
  • TeamCaz
    Nyfiken2012 skrev 2013-01-01 22:14:53 följande:
    Jämför inte för mkt m andra barn, en del sover mkt, andra lite o andra mittemellan. Är han nöjd o inte grinig om dagarna skulle jag inte oroa mig särskilt mkt. Jag märkte på min kille när han blev trött och tog honom då i famnen o han fick somna med amning eller med napp o gos. Tycker inte de där sovtiderna man läser någonsin stämt på honom, vid 3 mån sov han nog 12-14 timmar per dygn, ibland mer. Tänk på att tabellerna anger ett genomsnitt o för att det ska vara möjligt måste det ju även finnas barn som sover mer o mindre än det. Jag kunde heller inte lägga ifrån mig min kille på dagen, få vaknade han inom fem minuter. Så antingen satt/låg jag bredvid honom eller hade honom i sjal eller sele om jag hade saker att göra. Han vaknar fortf ganska lätt om man går iväg (8 mån gammal). Så mitt bästa råd är att göra det bästa av det, acceptera läget, köp en sele el sjal om du kan tänka dig det alt försök få honom att sova längre på tex en vagnspromenad eller kanske när det större barnet kan tänka sig att slappa lite, kanske framför en film el så, så sitter ni tillsammans.

Nej man borde ju inte jämföra så, men det blir lätt att man gör det ändå, tyvärr.

Jag har en bärsele men då jag redan har problem med ryggen sedan tidigare så gör det ondare när jag har den en längre stund. Kan ha den i absolut max en halvtimma o då genomlider jag genom de sista tio minuterna. Hade den en gång när jag skulle ner i tvättstugan, o jag såg inte ett skvatt vad jag gjorde, jag fick chansa mig fram

Jag får gilla läget helt enkelt som du säger Jobbigt bara att stress-duscha för att han skriker o pausa disken flera gånger :-/
  • Takex

Han kan ju vara som min son också som hela tiden ska vara med. Han sover väldigt bra på dagen men han vill inte sitta i sittern eller ligga i gymmet, han SKA vara med mig och inte för att han tycker om mamma eller behöver närhet utan för att han vill se. Sån har han varit sen sin andra vecka i livet. Jag bara bär och bär annars gråter han! Duscha gör jag när mannen kommit hem för att kunna bli ren i lugn och ro. Undrar vad folk gör med sina barn som snällt ligger på filtar :P

Som redan nämnts så tar det några dagar för nya sömn tricks att fungera, min son gröt en del i början men nu slocknar han på en gång när jag sätter honom på det sättet så prova tassarna på sängen :)
    Vakna kan han ju dock fortfarande göra, men av min erfarenhet så är chansen mindre att dom vaknar om dom hela tiden sover på samma ställe, när min somnar i vagnen t ex och jag bara bär in liggdelen så sover han i 2-3 timmar :D

• TeamCaz

Ja takex, du har helt rätt. Det kan vara så med att mini vill vara med om vad som händer. Han är ju väldigt nyfiken o ska titta runt en hel del. Tillslut är han så trött så han bara sitter o tittar rätt fram, rakt ut i luften på ingenting. Men ligga en? Nej nej, det går minsann inte

Denna lille mini har oxå väldigt svårt för sin pappa, varför vet vi inte. Så tyvärr måste jag ändå fixa allt genom stress, då tackars pappa sitter helt förtvivlad när mini bara gall-skriker

Kanske borde vi skaffa en gåstol redan? O burra upp runt om honom så han kan sitta ordentligt utan att fara åt sidorna? Hur gamla får dom vara för hoppgunga? Det är bara stadig nacke som gäller va? För han är ju inte super-stadig än. Nickar fortfarande till ibland. Gåstolen tänker jag på hans rygg. Kan det verkligen vara bra? Storebror var med en nyfiken grabb, så han sattes i gåstol redan när han var lite mer än tre månader, en liten stund om dagen då. Vet ute om det är tack vare gåstolen precis, men han sprang när han var nio månader Kanske finns det både positivt o negativt om den.

• Takex

Hm om du kan hitta en gåstol med ordentligt ryggstöd så skulle ju det vara kanon! Eller varför drar du inte bara fram en matstol :) då kommer han upp och dom brukar ha ordentligt ryggstöd. Jag har en bumbo till sonen men han har varit helt stabil sen 2 månader eftersom han är så grymt nyfiken och bara spejar hela tiden. Han skulle aldrig tolerera att sitta på golvet.

Det är inte lätt att ha nyfikna barn.. Roligt på många sätt men när dom är för nyfikna för sin ålder så dom motoriskt inte kan hänga med, då står man där och bär och bär :P

Hur gör pappan när han har honom? Ni har ju ett barn sen innan men jag tycker att män har lite tendens till att inte veta vad dom ska göra och därför bara sitter och ser helt uppgivna ut. Om han går runt med den lilla på axeln är bebisen fortfarande ledsen då? Vi brukar duscha hela familjen tillsammans dock så sonen är alltid på bra humör, han älskar att bada!

• TeamCaz
    Takex skrev 2013-01-02 06:36:32 följande:
    Hm om du kan hitta en gåstol med ordentligt ryggstöd så skulle ju det vara kanon! Eller varför drar du inte bara fram en matstol :) då kommer han upp och dom brukar ha ordentligt ryggstöd. Jag har en bumbo till sonen men han har varit helt stabil sen 2 månader eftersom han är så grymt nyfiken och bara spejar hela tiden. Han skulle aldrig tolerera att sitta på golvet.

Det är inte lätt att ha nyfikna barn.. Roligt på många sätt men när dom är för nyfikna för sin ålder så dom motoriskt inte kan hänga med, då står man där och bär och bär :P

Hur gör pappan när han har honom? Ni har ju ett barn sen innan men jag tycker att män har lite tendens till att inte veta vad dom ska göra och därför bara sitter och ser helt uppgivna ut. Om han går runt med den lilla på axeln är bebisen fortfarande ledsen då? Vi brukar duscha hela familjen tillsammans dock så sonen är alltid på bra humör, han älskar att bada!

Åh matstol har vi ju Det ska jag testa idag.

Den store killen är min sedan tidigare.

När pappan har bebisen o är uppe o går så är han tyst ibland. Men det är sällan. Så han brukar bara bli frustrerad o ledsen till slut, nästan gråtfärdig. Så jg tar nästan alltid över direkt. När mini är hungrig så går det ju två sekunder från det att han upptäckt att han är hungrig till att an ska ha maten. Så man hinner knappt med eftersom man blir stressad. Jag ar däremot lärt mig att han inte dör av lite skrik, så jag försöker ta det lugnt För pappa är det däremot jobbigare

Ja det är väl tålamodet på killarna. Dom har inte samma som en mamma

Men jag ska absolut prova matstolen idag. Den står undanplockad sedan store sonen sån Ikea-stol.
  • annakarin75

Jag tror inte man behöver skilja på platsen där de sover dag- och nattetid. Låt honom sova där det funkar. Det är det bästa tror jag. 

Man man märker hur olika det är. Min son är snart 3 månader och sover 1-3 timmar åt gången, sedan vaken 1-2 timmar. Så är det dygnet runt.  3 timmar på natten och 1-2 på dagtid. Alltid längre i vagnen under promenad.

• TeamCaz

Självklart nu då för att jag gjorde denna tråden så ska han givetvis vända på allt o sova hela tiden på dagarna Han bara sover o sover. Men jag tror att förkylningen som han haft sedan han var 2 veckor har börjat släppa äntligen!!!

Tack all för era tips o råd. Skulle det gå tillbaka igen så har jag ju några tips härifrån jag ska testa

Ha en trevlig fortsättning alla

• Teodorra
    TeamCaz skrev 2013-01-03 15:29:18 följande:
    Självklart nu då för att jag gjorde denna tråden så ska han givetvis vända på allt o sova hela tiden på dagarna Han bara sover o sover. Men jag tror att förkylningen som han haft sedan han var 2 veckor har börjat släppa äntligen!!! Tack all för era tips o råd. Skulle det gå tillbaka igen så har jag ju några tips härifrån jag ska testa Ha en trevlig fortsättning alla

Vad skönt att det rättade till sig!
  • TeamCaz
    Teodorra skrev 2013-01-03 15:48:51 följande:
    Vad skönt att det rättade till sig!

Ja verkligen
Svar på tråden Min 3 månders bebis sover dåligt på dagen....