• Aileen Allannah

Vilken ersättning till 6-månaders?

Om man ger en 6-månaders ersättning plus smaksensationer, ska man verkligen byta till NAN 2 då? Jag har förstått det som att tvåan använder man som komplement när man introducerar mat, men så länge man bara ger ersättning så är det ettan som gäller. Vår bvc-sköterska säger att vi ska byta vid 6 månader, men jag har inga planer på att skynda på någon matintroduktion, och då fortsätter man väl på ettan?

• Svar på tråden Vilken ersättning till 6-månaders?
  • Echo

Jag hade fortsatt med ettan ett tag till. Minns inte när vi bytte, tror vi hade bytt till ett fullt mål mat eller gröt. Dessutom ammades barnet fortfarande. Däremot vet jag att vi började blanda i lite av tvåan för att successivt byta, men det behöver man nog knappast göra.

My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • Aileen Allannah
    Echo skrev 2013-01-01 22:04:11 följande:
    Jag hade fortsatt med ettan ett tag till. Minns inte när vi bytte, tror vi hade bytt till ett fullt mål mat eller gröt. Dessutom ammades barnet fortfarande. Däremot vet jag att vi började blanda i lite av tvåan för att successivt byta, men det behöver man nog knappast göra.
    Ja, det var min tanke också. För inte innehåller tvåan något speciellt som bebisen bara MÅSTE ha efter ett halvår? Om jag hade ammat så hade jag ju fortsatt precis som vanligt, upp till året i alla fall, och då känns det mest naturligt att fortsätta med ettan som ju är modersmjölkersättning. Tvåan är tillskottsnäring, alltså något som ska användas tillsammans med annat. Om jag fattar det hela rätt.

Fördelen med tvåan (om man får säga så) är att tetran finns i halvlitersförpackning med skruvkork, några såna skulle jag gärna ha i väskan när det kniper... Men det kanske inte är dåligt att ge när man är ute, lättare att dosera till damerna..?
  • Stork

Jag skulle byta. Den ifrån 6 månader innehåller mer näring som är anpassat för en 6 månaders baby... Spelar ingen roll om du ger vanlig mat till den eller inte.

• Aileen Allannah
    Stork skrev 2013-01-01 22:29:10 följande:
    Jag skulle byta. Den ifrån 6 månader innehåller mer näring som är anpassat för en 6 månaders baby... Spelar ingen roll om du ger vanlig mat till den eller inte.
    Vad är det för skillnad?
  • lawa
    Aileen Allannah skrev 2013-01-01 22:34:05 följande:
    Vad är det för skillnad?

NAN2 innehåller mer järn bl.a. (minns inte, men det var mer av något annat också) plus att kolhydratkällan är maltodextrin vilket inte finns i 1:an. Vi bytte till 2:an vid sex månader på BVCs inrådan. Jag ringde även till Nestles kundservice, och enligt dem var det ok att ge 2:an även om bebisen knappt äter någon fast föda. Men, jag kunde lika gärna ge 1:an tyckte de, vilket även var vad BVC sa. "Gör som du vill".
  • Stork

Tänk såhär, om du skulle ha ammat ditt barn skulle din mjölk ändra sig av sig själv, ge barnet mer näring, annan näring.

Därför måste du byta till 2an för med 1an kommer inte ditt barn bli mätt eller inte få i sig de rätta näringsämnena för hens ålder.

• Echo
    Aileen Allannah skrev 2013-01-01 22:12:24 följande:
    Ja, det var min tanke också. För inte innehåller tvåan något speciellt som bebisen bara MÅSTE ha efter ett halvår? Om jag hade ammat så hade jag ju fortsatt precis som vanligt, upp till året i alla fall, och då känns det mest naturligt att fortsätta med ettan som ju är modersmjölkersättning. Tvåan är tillskottsnäring, alltså något som ska användas tillsammans med annat. Om jag fattar det hela rätt.

Fördelen med tvåan (om man får säga så) är att tetran finns i halvlitersförpackning med skruvkork, några såna skulle jag gärna ha i väskan när det kniper... Men det kanske inte är dåligt att ge när man är ute, lättare att dosera till damerna..?
    Jag vet inte. Vi har ju bara haft ersättningen som komplement ändå (till amningen). Tror järntillskottet är den stora skillnaden?

Klart du kan ge tvåan ute, jag själv fastnade aldrig för tetror utan har kört termos, kallvatten och pulver på burk... Men till en bebis då, inte två!
    My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • Stork

Lät hårt med "måste"... Var inte meningen att låta hård :)

• Aileen Allannah
    lawa skrev 2013-01-01 22:41:03 följande:

NAN2 innehåller mer järn bl.a. (minns inte, men det var mer av något annat också) plus att kolhydratkällan är maltodextrin vilket inte finns i 1:an. Vi bytte till 2:an vid sex månader på BVCs inrådan. Jag ringde även till Nestles kundservice, och enligt dem var det ok att ge 2:an även om bebisen knappt äter någon fast föda. Men, jag kunde lika gärna ge 1:an tyckte de, vilket även var vad BVC sa. "Gör som du vill".
    Vad bra, då slipper jag ringa. Egentligen borde det alltså inte spela någon roll vilken man använder, tvåan är okej att använda, men ettan funkar lika bra. Tanken är ju att vi ska börja lite sakta med mat runt halvåret där... Bytte ni rakt av?

(När grabben var liten så skulle man byta vid fyra månader, vilket vi gjorde, men jag har ju glömt det mesta. )
    Stork skrev 2013-01-01 22:44:36 följande:
    Tänk såhär, om du skulle ha ammat ditt barn skulle din mjölk ändra sig av sig själv, ge barnet mer näring, annan näring.

Därför måste du byta till 2an för med 1an kommer inte ditt barn bli mätt eller inte få i sig de rätta näringsämnena för hens ålder.
    Fast mätt lär hen ju bli även om jag serverar ettan? Vad är den stora skillnaden på ettan och tvåan?
    Echo skrev 2013-01-01 22:45:20 följande:
    Jag vet inte. Vi har ju bara haft ersättningen som komplement ändå (till amningen). Tror järntillskottet är den stora skillnaden?

Klart du kan ge tvåan ute, jag själv fastnade aldrig för tetror utan har kört termos, kallvatten och pulver på burk... Men till en bebis då, inte två!

Järnet alltså. Hm. Måste kolla upp hur mycket, och om man i så fall kan få i ungarna det på annat sätt. Haha, jag kör med pulver och termos nu också, gillar inte att behöva kasta ersättning som de inte äter upp, men termosen är lite för liten, och skötväskan börjar också bli för liten.

• lawa

A A: Jag tror att vi bytte rakt av från 1 till 2...av samma märke. När vi bytte mellan NAN och BabySemp bytte vi gradvis. Jag vet inte hur man ska göra. Vår dotter har haft problem med förstoppning efter bytet till 2:an, men om det beror på att vi bytte rakt av eller att hon inte tål tillskottsnäringen vet jag inte. Jag misstänker dock mjölkallergi.

• Pion82

Jag väljer att ge mitt barn 1:an tills det inte behöver ersättning längre. Av just den anledningen att 2:an innehåller maltodextrin. Fattar inte varför mat som är till för att ge till så små barn innehåller detta överhuvudtaget. Då det är en kemiskt framställd kolhydrat, helt onaturlig för kroppen. Forskare menar att man kan jämföra det med glutamat och kan ge upphov till hjärt-, njur- och leverproblem (i värsta fall cancer). 

• aztec

Ger också min 7,5mån 1an ist för 2an och hon äter kanske ett halvt mål mat om dagen utöver det ;)

Svar på tråden Vilken ersättning till 6-månaders?