lawa skrev 2013-01-01 22:41:03 följande:
NAN2 innehåller mer järn bl.a. (minns inte, men det var mer av något annat också) plus att kolhydratkällan är maltodextrin vilket inte finns i 1:an. Vi bytte till 2:an vid sex månader på BVCs inrådan. Jag ringde även till Nestles kundservice, och enligt dem var det ok att ge 2:an även om bebisen knappt äter någon fast föda. Men, jag kunde lika gärna ge 1:an tyckte de, vilket även var vad BVC sa. "Gör som du vill".
Vad bra, då slipper jag ringa.

Egentligen borde det alltså inte spela någon roll vilken man använder, tvåan är okej att använda, men ettan funkar lika bra. Tanken är ju att vi ska börja lite sakta med mat runt halvåret där... Bytte ni rakt av?
(När grabben var liten så skulle man byta vid fyra månader, vilket vi gjorde, men jag har ju glömt det mesta.

)
Stork skrev 2013-01-01 22:44:36 följande:
Tänk såhär, om du skulle ha ammat ditt barn skulle din mjölk ändra sig av sig själv, ge barnet mer näring, annan näring.
Därför måste du byta till 2an för med 1an kommer inte ditt barn bli mätt eller inte få i sig de rätta näringsämnena för hens ålder.
Fast mätt lär hen ju bli även om jag serverar ettan? Vad är den stora skillnaden på ettan och tvåan?
Echo skrev 2013-01-01 22:45:20 följande:
Jag vet inte. Vi har ju bara haft ersättningen som komplement ändå (till amningen). Tror järntillskottet är den stora skillnaden?
Klart du kan ge tvåan ute, jag själv fastnade aldrig för tetror utan har kört termos, kallvatten och pulver på burk... Men till en bebis då, inte två!
Järnet alltså. Hm. Måste kolla upp hur mycket, och om man i så fall kan få i ungarna det på annat sätt. Haha, jag kör med pulver och termos nu också, gillar inte att behöva kasta ersättning som de inte äter upp, men termosen är lite för liten, och skötväskan börjar också bli för liten.