• oktoberbebben

Får er bebis amma när han/hon vill?

Hej!

Jag har en 2,5 mån bebis som är helt underbar. Hon är en trygg och stark liten individ som har ett stort närhetsbehov. När det gäller amningen så ammas/snuttas hon till sömns och snuttas tillbaka till sömns 1-2 ggr/natt (vi samsover)

Nu är det så att hon vill amma väldigt ofta. Det blir ofta 20-30 korta amningsstunder per dag. Detta kritiseras starkt av min man, mina föraldrar, syskon, vänner.. ja i princip alla. De menar på att jag skämmer bort dottern och lär henne att hon kan behandla mig hur som helst osv.

Nu har vi börjat att försöka att distrihera henne när hon vill ammas. Vagga, mysa, bära osv men hon skriker för hon vet ju vad hon vill. Jag hatar att låta henne skrika så...

Hur gjorde ni? Tips o råd, berättelser.. Ja vad som helst.

Tack

• Svar på tråden Får er bebis amma när han/hon vill?
  • Litet My

Självklart ska så små barn få äta när de vill, är dessutom bara i början de ammar såpass länge och ofta, efter några månader äter de mer effektivt.

• Tangent

Självklart fick min son äta hur ofta han ville.
    På Helsiingborgs lasaretts hemsida finns en sida som heter Gratulerar till barnbarnet. Låt dina anhöriga läsa detta.

• Brumma

ammade helt efter när sonen ville (ibland fick han vänta tills vi kom till en rastplats om vi var ute o körde bil såklart).
    en period somnade han dock väldigt lätt, efter bara ngn minut - då försökte jag hålla honom vaken så han kunde äta sig mätt innan han somnade...
    Ofta så blir det matning oftare under tillväxtperioder - då behöver barnet oftare mat samt att de "lär" dina bröst att producera mera mjölk..
    sen är det ju otroligt olika - nästan alla i föräldragruppen ammade i en halvtimme åt gången - själv åt skrutten i ca fem minuter - sen stod han sig ett par timmar.
    BVC sa att jag helt enkelt hade en sån kraftig tillströmning på mjölk (hade myyycket) och att han klarade av att äta i samma takt som brösten "pumpade" ut mjölken.
    men hade han behövt äta oftare hade han såklart fått det Glad

folk som tycker sig veta "bäst" gör mig tokig..
    Leta upp lite bra sidor på nätet angående rekomendationer om fri amning - lär dig hållpunkterna o ge sedan svar på tal!
    DU är mamma och DU ammar - DU bestämmer hur ofta du vill mata barnet - ingen annan (nej, inte ens pappan, det är inte hans bröst som används...)

• Emmyl

Man kan inte skämma bort så små barn, och speciellt inte med närhet! Man kan aldrig skämma bort någon med för mycket närhet =) Forsätt som du gör! Be din man läsa på om hur småbarn fungerar, och de andra, ignorera dem. Grattis till underbara dottern!

• leiapp

Jag har en son som var precis som din bebis när han var liten. Jag hade fri amning som rekommendationen lyder. "Fri amning" kan verkligen se olika ut och det är varannan timme för vissa och tre ggr i timmen för andra. Jag lovar det betalar sig i längden på massor av sätt. Och nej de blir absolut inte bortskämda! Men bjud för all del in pappan att engagera sig så mycket det bara går. Bära bebisen, bada med den, sjunga, prata, visa babymobilen och intressanta färger och former ja allt utom att amma förstås. Båda är jätte jätteviktiga även om man har ett barn som vill amma 30 ggr/dag.

• NenneLo

Ja när jag helammade hade han fri tillgång till bröstet, dvs upp till ca 6 mån drygt. Men ibland ville han ha även när jag delammade och det är inget jag nekade, han slutade precis amma, 15 mån gammal

2011-09-13 Loke <3
  • Magriffe

Hon är ju bara en liten plutt! Klart hon ska ammas precis när hon vill!! Hon har bara en massa behov, äta, vara nära, kramas, känna din doft, höra din röst, ditt hjärta etc. De runt dig vet inte vad de pratar om! En bebis är inte manupulativ!

• Litet My
    oktoberbebben skrev 2013-01-02 18:26:27 följande:
    Tack snälla för det ni skrivit. Nu har jag i alla fall en del backup nästa gång mannen/mamman klagar.

En sak du kan göra är att ta med mannen till BVC och låta dem berätta mer om ammning, jag gjorde det med mitt ex fast då handlade det om att han tyckte att min 4 månaders inte var en bebis och att jag ammade för att utesluta honom, hur som helst fungerade det jättebra då pappan fick höra det vav någon annan.

Däremot förr i tiden sa man att man bara skulle mata var fjärde timme så jag gissar att iaf dina svärföräldrar är lite "barn av sin tid".
  • NenneLo

Min mamma förespråkar 4 h trots att jag har förklarat att det är fri amning som gäller. Frågade en gång varför hon slutade amma mig efter 3 mån. "Ja mjölken sinade" sa hon. No shit sherlock. Kör på bara och skit i andras kommentarer, de vet inte vad de snackar om

2011-09-13 Loke <3
Svar på tråden Får er bebis amma när han/hon vill?