• Zira

    Pergotime, ovitrelle, progresteron och trombyl

    Sitter nu här på bim +7 ingen mens i sikte och minus på gravtest.. Bara att ge upp! Efter att vi inte blivit gravida under 1års tid sökte jag hjälp hos en privat gyn. Hon hjälpte mig då att börja med hormonbehandling. Fick min första pergotime behandling i april enkelbkur,ingen lycka.. ny kur i maj dubbelkur plus ovitrelle spruta, denna gång resulterade det i att vi lyckades plussa tyvärr slutade det i missfall i v7. Ny behandling i aug dubbel + ovitrelle, ingen lycka! Nu har vi gått på dubbel pergotime, ovitrelle spruta, progresteron vaggisar och trombyl, på bim + 7 men tror att jag ger upp nu! Känner mig så besviken på mig själv när det inte vill ta sig. Känns som jag sviker min partner varje månad också. Jag vet att vissa säger att vi inte ska tänka på det utan bara tänka på annat, det går inte! Någon som har lust att peppa?

  • Svar på tråden Pergotime, ovitrelle, progresteron och trombyl
  • Nightrose

    Nu vet jag inte vad det är för "fel" på er men om du behöver hormonstimulering så borse det innebära att du troligt hade mindre chans innan ni fick hjälp. Med väl hjälp är chanserna lika stora som vid vanligt alltså ca 8 mån-1 år.

    Du har ju redan blivit gravid en gång så det kommer att gå igen! Ge inte upp!!

    Tyvärr tar det tid ibland! Och att inte tänka på det är svårt särskilt vid hormonstimulering. Sen tycker jag den tanken är lite väl "dum"... den som kom på det från början kan inte ha tänkt igenom det själv... för vad vet dina ägg och din partners sperma på vad ni tycker och tänker? ;) försök dock att göra så mycket roligt ni kan på fritiden och försök att hitta mysstunder så att det inte bara går på rutin då det är dags.

    Sen ge inte upp! Det kan ta tid men det är enormt värt allt besvär och tråkigheter innan!


  • Zira

    Tack för peppningen nigthrose! Min gyn säger nu att jag ska söka vidare hjälp på kvinnokliniken pga att pergon inte hjälpt. Hon ställde så konstiga frågor. Om vilket resultat sambon fått på spermieprovet, nåt sånt ha hon aldrig sagt till oss eller bett oss ta. Hon frågade om jag nånsin ägglossat med hjälp av pergon, varit på vul hos henne varje gång samt tagit blodprov, allting såg bra ut! Äggblåsor på 20,19,19 och fick då åka hem och ta ovitrelle och plussade sedan den månaden 19 dagar efter sprutan Själv tycker jag detta är konstigt, den hjälpte ju mig att bli gravid, det jag har problem med är att vi får tidiga missfall hela tiden. Kan man lita på denna kvinna ? Ska vi fortsätta försöka några ggr till, har flera uttag på pergo kvar. Eller ska man starta en utredning ( känns så jobbigt då själva befruktningen fungerar)

  • Nightrose

    Har du haft fler än 3 missfall så ska du ju gå utredas för sådant. Såg att du gått över menstid. Progesteron kan förskjuta mensen.

    Om inte så skulle jag nog söka för en utredning. Man kan få annan hjälp samt bli uppsatt för ivf kön.

    Jag och maken började utredning i okt 2010, och i mars med begandling samtidigt som vi blev uppsatta på ivfkön. Mensen kom efter varje försök antingen sent eller i tid. Lyckades inte bli gravid trots bekfräftad ägglossning. Blev nu äntligen gravid via ivf i höst och är nu inne på 5 mån. Maken är det inge fel på. Själv har jag pcos, endo och även besvär av tunn slemhinna.

    Mitt råd är att sök vidare hjälp. Kan hända att ni behöver lite mer hjälp och istället för att gå och undra samt göra fler frustrerande försök så kan det vara skönt enl. Mig att komma till ngn som kanske kan sin sak och ge er rätt behandling samt stöd.


Svar på tråden Pergotime, ovitrelle, progresteron och trombyl