• åsa74

Står inte ut med svärmor!!

Jag orkar inte med min svärmor. Retar mig på henne. Hon är så egoistisk. Säger knäppa saker.. När vår son var några veckor gammal va vi hos dem och hon tänkte tända en cigg 2 meter från honom. Hade precis hört från BVC om hur farligt det är med passiv rökning. Att det kan öka risken rejält för plötslig spädbarnsdöd. Hon verkade inte bry sig., sa ..men det är väl ingen fara.. Efter att vi tjatat gick hon ut och rökte. Hon drack kaffe med vår lille bebis i knät. Fattar hon inte att han kan få brännskador?! Det som är riktigt jobbigt är att hon flera ggr sagt att hon kan passa honom och jag har verkligen ingen lust att lämna honom till henne för jag litar inte på henne. Tankarna gör att jag mår illa, får ont i magen och jag känner sån avsky. Kan inte hjälpa det men jag känner ett sånt agg mot henne att det går ut över min sambo. Vi tjafsar.. Självklart ska vår son få träffa sin farmor men jag känner att jag in vill ha sån tät kontakt med henne. När han var 3 månader hörde jag hur hon pratade med min sambo i telefonen om hur tråkigt det va att de inte bara kunde dyka upp ofta hos oss utan att de måste boka tid... Men ni kanske inte är en sån familj sa hon...Men hallå... Vi hade då en 3 månaders bebis.. Kanske lite annat att göra än att ha svärföräldrarna springandes där titt som tätt.. De dök ju upp som gubbeni lådan på altanen är han var några veckor gammal och vi skulle ut på en promenad och prova bärselen. Istället för en mysig promenad med min lilla nya familj blev det tjafs om att jaha..ska ni gå såå långt, ska vi inte fika på altanen tillsammans istället.. Det slutade med att vi satt och fikade med dem istället för vår promenad.. För ett par veckor sen ringde hon och sa att de kunde komma och hämta oss och vi kunde va där ett par timmar så jag kunde vila lite eftersom sonen sover så dåligt på nätterna och jag var helt slut. Så ku de hon passa sonen ett tag. Det lät som en fin sak..men det slutade med att när vi kommit dit så frågar hon om det är ok om hon bjuder in grannarna som inte träffat hennes barnbarn... Suck! Det blev ingen vila. Särskilt inte när svärfar stod på taket och slog ner is så det dånade i hela huset. Känns så taskigt! Känns inte som att hon ville mig väl så jag skulle få vila utan mer som att hon såg det som en chans att visa upp sitt barnbarn. Förstår ju att hon vill det.. Men hon skulle ju kunna välja ett bättre läge.. vill skriva av mig. Gärna få något råd el ventilera lite med någon som känner liknande känsla. Vill inte ha massa otrevliga kommentarer här som man ofta ser på fl.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-03 15:10
    Tack:)

• Svar på tråden Står inte ut med svärmor!!
  • Dasha

Hej!

Jag förstår hur du känner dig... Jag tror att vi är instinktivt extremt känsliga för sådant när barnen är små...

Mina bekanta ofta berättar liknande historier. Av deras erfarenhet kan jag säga:

1. det bästa är att säga klart och tydligt nu till din svärmor om vad du vill och inte vill. Att visa henne var dina gränser går. att vara till och med hård och otrevlig ibland. Hålla fast osv.

Då kommer ni (du och din svärmor) troligast att få bra kontakt sedan, när barnet blir äldre, du blir mindre inställd på att försvara er familj och kommer att ha lättare att "släppa taget" om barnet.
    Svärmodern kommer då redan att ha stor respekt för dig och inte våga störa dig. Så hon kommer att bli jätteglad och tacksam när du efter ett par år börjar låta henne komma närmare och vara med oftare.

2. den värsta varianten är att hålla irritationen inne nu och svälja sin stolthet. Då kommer det att explodera mellan er om några månader, och det finns stor risk att relationerna kommer att bli förstörda. Därför att du kommer att ha så mycket irritation och sparade dåliga minnen. svärmodern däremot kommer att vara hård mot dig för att hon har redan vant sig att du är mjuk och går med på det hon säger.

Hur gammalt är barnet nu?

Jag kan inte säga så mycket av min erfarenhet förutom en sak:

Min svärmor är enormt bra, men jag är ändå enormt glad att hon bor i en annan stad!

Förlåt om jag lät otrevligt... det var inte meningen, det är bara det att jag låter ofta så i forum!

• Fröken Kex

Jag hade en svärmor som också betedde sig väldigt märkligt. Det har tagit nästan 5 år innan jag kan hantera vår relation på ett bra sätt. Men nu fungerar det fint. Jag tror det i vårt fall handlade mkt om att hon hade svårt att fröstå sin roll. Hon har tidigare fått agera mamma åt sina samtliga tidigare barnbarn och hade svårt att förstå att vår son hade en mamma och att hennes roll var att vara farmor. Det har tagit sin tid men nu är det bra.

Tror som den ovan att det är viktigt att vara tydlig. Det är alltid svårt när det är hans föräldrar eftersom man inte känner dem på samma sätt som sina egna. Samtidigt så är det viktigt att barnet får en bra relation till sin farmor och farfar. Så försök bemöta de saker du tycker farmor/farfar gör på ett trevligt sätt så borde de förstå med tiden. Vill din svärmor passa er son kanske du kan föreslå typ "kan du ta en promenad med honom så kan jag vila lite". Då är det ert hem som är utgångspunkten och hon som får anpassa sig. (Förhoppningsvis) Alltid lättare att ställa krav när man är på hemma plan.

Mkt av vårt problem var till en början att min sambo inte alls förstod varför jag tyckte hans mamma var så jobbig. Med tiden har vi pratat en hel del om det och det har gjort att det blivit bättre, numera är det han som sköter kontakten med sin mamma om det är några känsliga saker. Jag har också en mkt mer avslappnad relation till henne då jag vet att han stöttar mig. Vi ser alltid till att prata om det är ngt som ska ske eller liknande och talar om att vi vill ha det såhär... då blir det VI som är avsändare och inte jag vilket har gjort stor skillnad.

Hoppas du får ordning på det hela. :)
    *styrkekram*

• åsa74

Tack för stärkande svar! Nä, Dasha. Du lät inte otrevlig:) . Jag tror också man är extra känslig när barnen är små. De är ju så sköra och det bästa man har. Man har inte riktigt vant sig vid att vara en liten familj och vill mest vara för sig själva när sambon är ledig på helgerna. Så känner iallefall jag. Tycker också det verkar väldigt vanligt att känna såhär. Vår bebis är 6 1/2 månad. Tror också på detdär med att säga ifrån. Ska försöka bli lite hårdare och säga ifrån. Det värsta är att sist när jag försökte med det så tjatade hon.. Jaja.. Får göra ett nytt försök! Tack för tipsen! Hade också önskat att svärmor bodde i en anna stad.. Tack fröken kex! Detdär med att ta en promenad med sonen medans jag vilar med hemmaplan som utgångspunkt var ingen dum ide. Lite längre fram då. Just nu Vill jag inte att hon ska passa honom alls.. Men det kanske kommer kännas bättre framöver. Bara det att hon är så jobbig gör att jag har lite svårt att acceptera henne.. Men ska försöka lägga band på mig.. Det är ju ändå sonens farmor.. Hu.. Mkt jobbiga känslor just nu.. Men det kanske löser sig med tiden. Sömnbristen gör ju inte saken lättare..men det känns bra med en styrkekram och lite visa ord. Tack!!

• vårankärlek

Jag känner igen mig helt...
    Kryper i hela kroppen när mannen lämnar bort barnet när jag jobbar ( mot min vilja) barnet är 10 månader. Hon har tjatat om yy vara barnvakt sen dag ett och sagt rakt ut att hemma hos henne gäller hennes regler.
    Dvs sova i hennes säng ( han har en egen säng)
    Ge han glass ( han ska inte ha socker)
    Aj aj honom genom att knäppa han på fingrarna
    Osv osv.

Hon förespråkade ersättning från dag ett och tyckte jag kunde sluta med amningen när jag fick mjölkstockning.
    Hon blir arg och ledsen om hon inte får komma till oss 1 gång i veckan. Osv.

Jobbigt är bara förnamnet...

• Airhostess
    vårankärlek skrev 2013-01-27 09:27:20 följande:
    Kryper i hela kroppen när mannen lämnar bort barnet när jag jobbar ( mot min vilja) barnet är 10 månader. Hon har tjatat om yy vara barnvakt sen dag ett och sagt rakt ut att hemma hos henne gäller hennes regler.
    Osv osv.

Hon förespråkade ersättning från dag ett och tyckte jag kunde sluta med amningen när jag fick mjölkstockning.

Oh my! Störd kärring!
  • Windra

Vårankärlek; ååå det är som att läsa om min svärmor! Det har gått så långt att jag börjat avsky henne

• Uffesson

Skulle någon i min släkt röka precis bredvid vår bebis hade jag tagit bebisen därifrån och sagt att han får vara hos personen i fråga när han/hon är klar med sitt rökande!! INTE OKEJ!

Och hemma hos har vi en regel: Man ringer och frågar innan man kommer.

Ja, det är okej någon gång att man tittar förbi... absolut. Men, det är inte okej att komma som man vill när vi har en liten bebis som vi vill lära känna och ha lite kvalitetstid med. Det gäller alla i släkten och det är inte för att vi vill vara elaka eller att vi inte vill träffa folket. Utan det är, som sagt, för att vi vill ta det lite lugnt och lära känna vår bebis i fred.

• Uffesson
    vårankärlek skrev 2013-01-27 09:27:20 följande:
    Osv osv.

Förlåt... men det låter som du träffat på värsta satmaran. Jag hade inte tillåtit att någon knäppte min son på fingrarna oavsett vem det var. Glass är väl heller inte så bra för en så liten kille? Förstår om det är en 2-3åring, men 10 månaders bebisar ska väl inte äta glass? Eller har jag helt fel?

Det är faktiskt så att era regler gäller. Oavsett var han är för han är er son. Kan inte hon förhålla sig till det så säger ni bara att han inte får vara där. 
  • vårankärlek

Det har blivit lite bättring nu faktiskt :)
    Vi har haft våra diskussioner och hon Har blivit arg och ledseb på mig men tror ändå att lite har gått in nu.
    Dock litar jag inte på henne för det så att lämna bort mer än några timmar på dagen kommer jag inte göra.
    Hur går det för er andra?

• PigletChina

Hej alla härliga mammor!

Svärföräldrarna är verkligen piss. Sist när jag bad om att få lite hjälp via facebook så fick min man ett mycket trevligt mail om mig där min svärföräldrar har sagt ett och annat om mig! Mycket moget av dem!

Staffan post nedan.

Vem har lovat din fru att vi var Nanny för henne när vi besöker dig?
    - "Det minsta vi kan begära är att de lagar kommer att ta hand om barnen, så att din fru kan vila." Citat från Facebook.
    - Hon har absolut inte värre än andra barnens föräldrar, snarare tvärtom.
    - Vi träffar dina barn om 4 gånger per år, 4 dagar med dig och 4 dagar med oss. Vi har tid att inte vara något annat än främmande för barnen, även ammade lillebror fortfarande.
    - Ska vi ta hand om barnen, det är på våra villkor och tillstånd, naturligtvis, att vi kan kommunicera med dem. Vi kommer inte att överstiga de att lindra din fru, men eftersom vi vill lära känna våra barnbarnsbarn.

Din fru säger att hon inte har vilat på tre år?
    - Hur många fäder inrättas, som du gör?
    - Hon var en anställd barnflicka, som hans mors hjälp här i flera månader, när Leo kom till världen. Vet du någon av dina vänner som har dessa villkor?
    - Din fru har inte vilat på 3 år. Hon faktiskt bara hade barn under 2 år. Dessutom har du två friska och riktigt fina barn.

Vi har aldrig gjort några krav på dig, för 3 rätters middag, eller rengöring.
    - Jag kan inte minnas att vi hade någon tre-rätters middag med dig och vi har aldrig gjort anspråk på, vad ni skall tjäna. Förra gången vi var med er, vi hade med oss ​​frukost mat och dryck vid måltiderna. Dessutom åt vi IKEA lunch på lördag. Vi brukar få olika saker, så vi inte belastar dig för ingenting. Vi vill att du ska må bra. När du kommer till oss, om två gånger per år, så vi skulle vilja bjuda in dig till något bra. Om vi ​​väljer 3-rätters middag, så det är upp till oss.
    - När det gäller rengöring, så jag vet inte vem som helst, inte städer, när de har gäster. Det är den mest grundläggande, kan du önskar. Nivån på rengöring, du bestämmer själv. Jag har ömkat mig aldrig, att jag rent, när gästerna anländer till oss.

När din fru tycker nu är vi Pest och kolera, vilket framgår av vad hon skrivit på Facebook, så att vi kan göra annorlunda i framtiden, för att minska hennes lidande.
    - När vi kommer till Göteborg, så vi kan bo på hotell. Sedan kan du ta barnen, så att vi kan träffas där och gå på olika aktiviteter. På så sätt slår vi två flugor i en smäll. Din fru kommer inte att se oss och hon får sin egen kvalitetstid.
    - Omvänt kan du ta barnen med dig till Skåne och besöka oss, så får din fru en hel helg med lugn och ro och för att undvika henne, för att möta oss.

Beteende, att umgås oss på Facebook, är helt motbjudande.
    Vi fick reda på det, Björn och Rosemarie, har din fru skrivit om oss och hängde oss ut till allmänheten åtlöje.
    De hade diskuterat det med sina barn och deras synpunkter kommer jag inte återge.
    Svär dotter har nu fått en ny betydelse för mig.
    Det gör oss naturligtvis både ledsen och besviken.

När det gäller er:
    Se tre år. Hur var det då? Du ska sluta och se bra du har det i dag.
    Hur många av dina vänner, är vad du har där?
    Denna förändring har du kunnat göra under tiden, att din fru var hemma och född två barn.

För din frus del bör det nu viktigt att ta körkort och att hon inte vänta för länge innan hon börjar söka arbete. Den tid du har haft nu när din fru gick hem, som en vind, mot vad som kommer att krävas av dig, när ni båda arbetar. Det kräver naturligtvis att man hjälper varandra.

Jag antar att du ser detta mail till din fru, eftersom det speglar hur vi mår just nu.

Ha en bra en / / Min fina son!

Staffan

Svar på tråden Står inte ut med svärmor!!